Aion rakentaa lasten keinutelineen kesällä. Minulla on käsitys siitä, miten ja mitä aion käyttää kaikkeen muuhun paitsi siihen, mitä käytän saadakseni vahvan ja vakaan ylärangan, joka ei heilu merkittävästi, vaikka vanhemmatkin keinuisivat.
Jänneväli tulee olemaan noin 350-420 cm.

Aiemmin olen käyttänyt 95*95, joka oli asennettu 90 asteen kulmiin ylös/alas/eteen/taakse toisessa keinussa, jonka jänneväli oli noin 380 cm. Tämä toimi, kun he olivat pieniä, mutta ei ole tarpeeksi vakaa.

Ideoita, joita minulla on, ovat:
• Lamellipuu, esimerkiksi 56*225, jota käsittelen öljyllä tai vastaavalla.
• Itse tehty liimapuupalkki, jossa on 4-5 kyllästettyä 45*70, jotka liimaan ja ruuvaan itse yhteen. En aio höylätä tai vastaavaa, mutta käytän paljon puristimia tietenkin.
• Rakennuspalkki saattaisi toimia, jos löydän tarpeeksi pitkiä.

Vanha puhelinpylväs?

On myös vaihtoehto, mutta minulla ei ole niitä kotona... ;)

HEA 100 tai 120 pitäisi olla hyvä.
Tai onko vaatimus, että se on puuta?

Eikö ole helpompaa ottaa 2 kpl tryckta 45x195 päällystää liimalla ja kiinnittää ruuveilla.
Voit asentaa sen suoraan ja sen pitäisi olla riittävän vakaa.

Gabbe1 sanoi:
HEA 100 tai 120 voisi sopia hyvin.
Vai onko pakollista, että se on puuta?
Pieni esteettinen vaatimus kyllä. :)

Peter2400 sanoi:
Eikö olisi helpompaa ottaa 2 kpl painettua 45x195 liimalla ja kiinnittää ruuveilla. Voit asentaa sen suoraan, ja sen pitäisi olla riittävän vakaa.
Kyllä, se voi toimia ja on helpompaa. Mutta minusta tuntuu, että siitä tulee enemmän "sivuttaisvakaa" useilla 45*70 tai 45*95 listoilla liimattuina yhteen.

patrik19836 sanoi:
Pieni esteettinen vaatimus kyllä. :)
Tsss, se on hyvin subjektiivista. En ole koskaan nähnyt puupalaa, joka olisi ollut esteettisesti miellyttävämpi kuin HEA palkki ;)

Tein lasten keinupläjäyksen muutama vuosi sitten, jänneväli noin 4 m (kolme keinua) ei heilumista, tilasin painekyllästettyä pyöröpuuta paikalliselta puutavaraliikkeeltä. Jalat 15 cm halkaisijaltaan ja yläpuu 20 cm, upotin jalkoja hieman maahan. Sitten se oli vakaa sekä heiluntaa että jalkojen nostoa vastaan, uskon että maksoin noin 2000:- näistä viidestä kappaleesta, vahvistin vielä poikkipuulla jalkojen välissä kummallakin puolella. Siitä tuli tukeva rakenne, joka kesti isojakin lapsia :)

patrik19836 sanoi:
Kyllä se voi toimia ja on helpompaa. Mutta minulla on käsitys, että siitä tulee enemmän "sivuttaistukevaa" useilla 45*70 tai 45*95 lankuilla liimattuna yhteen.
Uskon myös, että tämä idea voi olla hieman enemmän sivuttaistukeva, mutta periaatteessa kaikki kantokyky, joka sinun palkillasi on, riippuu liimasaumoistasi.

Saattaa olla vaikea taata sitä ulkona käytetylle kostealle puutavaralle.

"Minun" ratkaisullani liimasauma on huomattavasti vähemmän kriittinen.

Peter2400 sanoi:
sen sijaan, käytännössä kaikki kantavuus, joka palikallasi on, riippuu liimasaumoistasi.
Sekä liiallinen määrä ruuveja, joilla yhdistät koolaukset, ja kierrevarret suoraan läpi. ;)

Ajoin T-muotoisen rakenteen, jossa on vaakasuora ylähirsi (kevyesti höylätty veden valumiseksi) ja pystysuorassa 8". Kaikki painekyllästetty, jotta huoltotarve olisi minimaalinen.

Jopa ne kolme japanilaista herrasmiestä, joilla on vaikuttava BMI ja joita eräs rakennusketju käyttää mainonnassaan, voisivat käyttää tätä ilman huojuvuutta.

myrstack sanoi:
Ajoin T-muotoinen rakenne makaavalla ylätuella (hieman höylätty valumista varten) ja 8" pystyssä alla. Kaikki painekyllästetty lähes olemattomaan huoltoon.

Jopa ne kolme japanilaista herrasmiestä, joilla on vaikuttava BMI, kuten eräs rakennusketju käyttää mainoksessaan nyt, voisivat käyttää tätä ilman heilumista
Kiinnostavaa, mikä on makaavan mitat ja kuinka pitkä jänneväli?

3 keinut, arvauksena 4 metriä kiinnitysten välillä. Yläpuomi oli 2"x5", jos muistan oikein. Liimattu ja ruuvattu alaspäin, mutta pelkkä ruuvaus olisi varmaan riittänyt.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.