Hei!

Minulla on autotalli, joka on rakennettu kevytsoraharkkojen päälle betonilaatalle.

Sisäpuolella olen verhoillut seinät OSB-levyllä ja kipsillä.

Se näyttää tältä:
gips_mur.jpg

Haluaisin nyt rapata kevytsoraharkot rappauksella.

Mutta kysymys on nyt, jos vedän rappauksen niin että se koskettaa kipsiä, vahingoittuvatko silloin kipsilevyt rappauksen kosteudesta?

Joudunko pitämään pienen välin rappauksen ja kipsin välissä?

Kiinostaisi kuulla kommentteja ja kokemuksia.

Ystävällisin terveisin,
Fredrik

Kipsi kestää rappausta, kunhan et kostuta kipsiä liikaa. En tiedä miten olet tehnyt, seisooko kipsi Lecalla vai meneekö se ulkopuolelle. Joka tapauksessa siihen tulee rako, jos aiot vain rapata. Miksi et rappaisi Lecaa ja tasoittaisi saumaa kipsille. Sitten kudot seinät = karkea kudos.

tässä on minun
DSCN1440-1.jpg

Viimeksi muokattu:
Hei!
Joo, kipsi roikkuu hieman lecan ulkopuolella.

Mutta mitä tarkoitat sillä, että siihen tulee joka tapauksessa rako?

Toiveeni on, että voisin levittää rappauksen koko lecablokkiin niin, että se sulkeutuisi kipsilevyn reunaa vasten.

Mutta kostea rappaus voi ehkä pehmentää kipsilevyä.

PS tyylikäs autotalli!!!

Kiitos, kyllä, koska kyseessä on eri materiaaleja, kipsi ja Leca, ne liikkuvat eri tavoin lämpötilavaihteluiden myötä. Mutta jos kipsi nyt roikkuu Lecotin päällä, halkeama tulee alas kipsin alle, mikä ei tule näkymään. Halkeama tulee luonnollisesti olemaan minimaalinen, ei niin iso, että voisit heittää hattusi sinne. Olisin silti laittanut täyteainetta, viimeinen osa kipsiin päin, sillä tällä puolella ei ole kartonkia. Voit myös laittaa ohuen listan kipsin reunaa vasten, tasoittaa listaan saakka, kun rappaus on kuivunut, ottaa listan pois ja laittaa siihen pehmeän sauman (synteettinen saumamassa). Kuten näet, on monia mahdollisuuksia, riippuen siitä, kuinka tarkasti siihen suhtaudut.

Mitä lattian pinnoitteeksi?

Kiitos vastauksista!

Tällä hetkellä lattia on betonia, mahdollisesti yritän hioa betonilattiaa niin, että siitä tulisi hieno pintaviimeistely, mutta se kuulostaa raskaalta projektilta.

Ystävällisin terveisin
Fredrik

Jos aiot laatottaa, voit laittaa pari riviä seinälle.

Mutta rappaa lecan vain, se onhan vain autotalli.

Kokeilen herättää tämän ketjun henkiin, kun olen samassa vaiheessa. Minulla on osb ja kipsi 11+13mm, jotka molemmat ovat lecan ulkopuolella. Eli laastin paksuus on noin 24mm. Kuinka ratkaisen tämän parhaiten ilman, että kipsiin tulee kosteutta ja mahdollisimman pienellä raolla?

Vastaukset ovat oikeastaan jo yllä, mutta ajattelin jos joku on kokeillut ja tulos oli hyvä?

Terveisin

R
Aseta maalarinteippi reunojen ympärille ja laita jonkin verran muovia noin 0,5 m kipsiin, sitten tasoita seinä, sinun täytyy laittaa lista saumakohtaan, se varmasti halkeilee siinä, kaksi erilaista materiaalia liikkuu eri tavoin.

• Tykkään
EmmBe
  • Laddar…
Jatkan tämän kysymyksen parissa, koska mielestäni se ei ole täysin selvä.

Jos edellytykset ovat samankaltaiset kuin yllä, että alusta on samassa linjassa lecabeton kanssa ja OSB+gips (24mm) "roikkuu" lecan reunan yli ja halutaan rapata niin, että se on linjassa.

Tarvitseeko jollain tavalla erottaa levyjen alapuoli ja rappaus? Jos kyllä, miten?

Yksi asia, mikä huolestuttaa, on rappauksen kosteus, kun se tehdään. Toinen on riski, että vesi imeytyy rappaukseen ja levyihin esimerkiksi lumen sulamisen tai lattioiden pesun yhteydessä, jota halutaan pystyä tekemään ja on syy, miksi valitaan rakentaa lecaperustuksella. Pieni esteettinen halkeama materiaalien välillä ei häiritse minua.

Voiko joku selventää tätä? :)

En tiedä, kuinka suuri riski on, että kipsi kastuu rappauksen takia, mutta yksi idea olisi laittaa sellaiset listat ulkokulmiin kipsiseinälle, jotka kastellaan ja liimataan kiinni. Jos leikkaat pois puolet sivusta ja sitten kiinnität sen alaosaan kipsiin, saat hieman suojaa kipsille, kun rappaat, ja sitten voit tasoittaa niin, että saat siistin sauman. Vain yksi idea.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.