Aion korjata hieman rappausta, joka on irronnut keittiömme savupiipusta. Kun irrotin hieman irtonaista rappausta, huomasin, että siinä on reikä yhdessä kohdassa. Onko mahdollista lisätä hieman ylimääräistä rappauslaastia siihen, vai pitäisikö minun ensin täyttää se betonilla tai vastaavalla?
Tiiliseinä, jossa rappaus puuttuu ja näkyy reikä. Edessä mittanauha näyttää seinän leveyden.

Kuinka vanha talo on? Jos voit murentaa rappauksen sormiesi välissä niin se on luultavasti kalkkilaastia ja sinun pitäisi jatkaa sen käyttämistä. Sementti kovettuu kivikovaksi eikä murru samalla tavalla.

C
Ei betonia siellä!
Puhdista vain. Mahdollisesti verkkoa, jotta se ei irtoa uudelleen, todennäköisesti halkeama on syy siihen, että sekä rappaus että tiilisauma ovat irronneet. Sitten voi toki miettiä, miksi se on haljennut noin.

Talo on vuodelta -62. Mörttiä on helppo murentaa, joten onko se siis kalkkilaasti?
Sitten minun on vaihdettava c-laasti, jonka ostin. Vai onko ok sekoittaa, jos ei ole niin tarkka? Aion kuitenkin tapetoida seinän myöhemmin, joten erot rakenteessa ja vastaavassa kitataan pois.

Kuvassa oleva kivi tukkii aukon vasemmalla olevan takan ja oikealla olevan hormin välillä. Koska se ei ole kantava osa, se rivi on todennäköisesti asennettu hieman huolimattomasti.

C
Ei saisi koskaan sekoittaa erityyppisiä rappauksia, mutta jos on vähemmän tarkka, olen vakuuttunut, että c-bruk toimii tuolle pienelle alueelle ;)
Se ei liity rakenteeseen, vaan siihen, että riskinä on, että sementtirappaus liikkuu eri tavalla ja halkeaa tai irrottaa kalkkirappauksen seinästä.

Nyt on oikastu ja valmista.
Voi kuinka hankalaa, sotkuista ja kurjaa se oli. Mielestäni oli vaikeaa saada tarttumapintaa ja vielä pahempaa oli yrittää vetää laasti niin, että se sulautui loppuun. Olin odottanut jotain paksun tai karkean tasoitteen tyyppistä, mutta se oli täysin väärä oletus.
Laitan panoksen siihen, että kahden päivän päästä olen täällä takaisin itkemässä, koska kaikki laasti on pudonnut. ;)

Huoneen seinä, jossa osittain levitettyä laastia, näkyy epätasaisuuksia ja paljasta aluetta. Oikeassa reunassa näyttää olevan valkoista maalia.

• Tykkään
Plutus
  • Laddar…
C
Janus82 Janus82 sanoi:
Fy vad krångligt, bökigt och eländigt det var. Svårt att få vidhäftning tycker jag och ännu värre att försöka dra av putsen så att det kom i liv med resten. Jag hade förväntat mig något i stil med tjockt eller grovt spackel men det var ju helt fel antagande.
Väärä tekniikka ;) Jos haluat jotain, joka toimii vähän enemmän kuin spackel, voin suositella käyttämään gipsputs seuraavalla kerralla. Mutta tulos oli hieno! (y)

Mjo.
Kerrankin voin ottaa sen piikkiini, että taitoni puuttuvat. Mutta älä kerro vaimolleni, että myönnän sellaista. :)

Voisin mainita, että menin rakennuskauppaan ja vaihdoin kalkkilaastiin, joten se on vain minun vikani, jos se putoaa alas. Parin päivän kuluttua, kun se on kuivunut, ajattelin laittaa remonttitapetin, jotta voin hienokitata viimeiset epätasaisuudet.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.