Hei!

Lyhyesti sanottuna myin taloni jonkin aikaa sitten ja minulla on nyt riita uusien omistajien kanssa koskien kahta lisäosaa, jotka ovat makuuhuoneita. En ollut se, joka rakensi lisäosat. Riita koskee rakennuslupia makuuhuoneille, joita uudet omistajat pitävät soveltumattomina epävarmuuden vuoksi paloluokituksen osalta ulkoseinälle jne.

Lisäsopimus on olemassa koskien yllä mainittua, ja etsin vastauksia...

Nyt kysymyksiin.

Käsittääkseni makuuhuoneen ulkoseinälle vaaditaan EI30 (kaksoiskipsilevyt). Onko sisäseinälle samat vai ovatko ne toiset säännöt? Miten tämä tarkistetaan mahdollisimman konkreettisella tavalla uusien omistajien tyydyttämiseksi?

Onko EI30 standardi makuuhuoneiden ja muiden talon seinien rakentamisessa?

Koskien makuuhuoneen pelastustietä, jos makuuhuone on suoraan yhteydessä olohuoneeseen/keittiöön sekä suoraan yhteydessä terassin oviin, jotka johtavat huoneeseen, ja lähellä terassin ovea, joka johtaa ulos, onko silti tarpeen/olisi oltava avattava ikkuna makuuhuoneessa vai ei?

Olen esittänyt kysymykset kunnalle ja Boverketille, mutta en ole vielä saanut vastausta.

Olen erittäin kiitollinen konkreettisista vastauksista!

Yst. terv.

Kuinka vanhoja laajennukset ovat?
Kuinka kaukana ovat viereiset rakennukset?
Onko rakennuslupa ja loppukatselmus?
Mikä heidän mielestään on ongelma, joka ei näkynyt esittelyssä?

plåtrickard plåtrickard sanoi:
Kuinka vanhoja lisärakennukset ovat?
Kuinka kaukana ne ovat naapureista?
Onko niillä rakennuslupa ja loppulausunto?
Mitä he pitävät ongelmana, joka ei näkynyt esittelyssä?
Olin epäselvä, oikeastaan vain yksi osa on lisärakennus olemassa olevan talon makuuhuoneeseen ja se rakennettiin noin vuonna 2011. Toinen makuuhuone on autotallin osassa.

Lähin naapuri on 1,5-2 metrin päässä.

Rakennuslupa on, loppulausuntoa uudet omistajat ovat valittaneet koska heidän mielestään ei ole varmaa, että mm. ulkoseinät ovat asianmukaisesti paloluokiteltuja.

Lisärakennus tehtiin alun perin rakennusluvalla varastoksi, sitten olen hakenut muutosta makuuhuoneeksi.

TS, minulla ei ole mitään järkevää tai konkreettista lisättävää asiaasi, en siis tiedä mitä sääntöjä oli voimassa vuonna 2011 kun lisärakennus/lisärakennukset tehtiin.

Annan itseni mennä hieman OT:

Minusta foorumi täyttyy yhä enemmän kummallisista kysymyksistä, jotka perustuvat siihen, että joku ostaa kiinteistön tai asunto-osakkeen, johon he eivät oikeasti ole tyytyväisiä, joko toteutuksen tai ehkä enemmän hinnan suhteen.
Tämä koskee sekä kiinteistön ostamista että toimittajapalvelujen hankintaa.

Todellisuudessa on niin, että "kaikki on vialla", kaikki kiinteistöt/asunnot ovat keränneet erilaisia kerrostumia, kun niitä on kunnostettu, rakennettu lisää, muokattu tai korjattu ei-täydellisellä tavalla. Samoin, se vaatii jonkin verran sormituntumaa luoda projekti toimittajapalvelun ympärille, jotta se olisi täsmälleen sellainen kuin odotettiin.

Minusta tuntuu, että nykyiset ostajat uskovat ostaneensa täydelliset talot/asunnot, ja kun he alkavat löytää erilaisia "ei-täydellisiä" kerrostumia, he hakevat konfliktia, kuten myyjän pitäisi korjata tämä "ei-täydellinen" tai nopeasti saada huomattava hinnanalennus.

Vaikka ostaisi uudemman talon, sen mukana tulee historiallisia kerrostumia. Eri osat voivat noudattaa eri standardeja ja sääntöjä, jotka olivat voimassa remontoitaessa tai laajennettaessa.

Vähän niin kuin nykyiset ostajat eivät halua ymmärtää ostaneensa enemmän tai vähemmän pitkäaikaista historiaa, kun he ostavat kiinteistönsä...

Niin. niin, ehkä minun pitäisi aloittaa ketju tästä aiheesta sen sijaan että kirjoittaisin tänne...

• Tykkään
  • Rakastan
Joakim654 ja 11 muuta
  • Laddar…
Mutta mitä he haluavat?

plåtrickard plåtrickard sanoi:
Mutta mitä he haluavat?
Yksinkertaisesti sanottuna he haluavat varmistaa, että seinät ovat oikeaa paloluokkaa makuuhuoneissa..

P
Se kuulostaa siltä, että he kysyvät sinulta eivätkä tiedä itse...!? Etkö voisi vain sanoa, ettet tiedä mitään vikoja paloturvallisuuteen liittyen? Jos he sitten haluavat ilmoittaa virheistä, heidän on yksilöitävä, mikä on pielessä ja mitkä lait/säännöt olivat voimassa rakentamisen aikana, joita heidän mielestään rakenne rikkoo.

• Tykkään
Joakim654 ja 2 muuta
  • Laddar…
H Heivon sanoi:
Yksinkertaisesti sanottuna he haluavat varmistaa, että seinät ovat oikean paloluokan mukaisia makuuhuoneisiin..
Jos ymmärrän oikein. Muutos tehtiin vuonna 2011, silloisen omistajan toimesta. On melko työlästä selvittää tarkalleen, mitkä säännöt olivat voimassa silloin. Muutosrakentamisille on olemassa rakennuslupa. Kiinteistö on nyt myyty, ja uusi omistaja esittää kysymyksiä. Tämä olisi pitänyt ostajan tehdä ennen ostoa, tutkimus tulee tehdä ennen ostoa eikä oston jälkeen. Myyjänä voit todennäköisesti tuntea olosi turvalliseksi, jos ei ole mitään osaa ilman rakennuslupaa. Valitettavasti nykyään on usein, kuten joku kirjoitti yllä, että ostajat luulevat ostaneensa jotain täydellistä, joka täyttää kaikki nykyiset standardit, kun he ovat ostaneet jotain käytettyä, joka noudattaa vanhemmista ajoista peräisin olevia sääntöjä. On olemassa riski, että joudut loputtomiin keskusteluihin ostajien kanssa, joten voi olla viisasta katkaista tämä nyt. Jos et ole antanut mitään virheellisiä lupauksia ja rakennuslupa on olemassa, se on riskitöntä.

• Tykkään
Heivon
  • Laddar…
Miltä huoneet tulee suojata palolta? Onko se naapuri tai jotain muuta?
Yleensä ulkoseinä kestää yksinkertaisella 13 mm kipsillä ja vähintään 95 mm kivivillalla. Joten ulkoseinäsi luultavasti kestää sen ilman ongelmia.
Sitten kirjoitat sisäseinästä, mitä vastaan se palo suojaa. Saman asunnon sisällä ei vaadita palosuojaa paitsi autotallia ja mahdollisesti pannuhuonetta vastaan.

• Tykkään
Heivon
  • Laddar…
P Posselosse sanoi:
Kuulostaa siltä, että he kysyvät sinulta eivätkä tiedä itse...!? Etkö voi vain sanoa, että et tiedä mitään virheitä liittyen paloturvallisuuteen? Jos he sitten haluavat ilmoittaa virheistä, heidän on täsmennettävä, mikä on vialla ja mitkä lait/säännöt koskivat rakentamisen aikana, joita he tarkoittavat rakenteen rikkovan.
Lisäyssopimuksessa, jonka olen maininnut, sanotaan mm. että oikeat rakennusluvat tulee hakea makuuhuoneille. Rakennuslupa on olemassa, mutta uudet omistajat ovat pysäyttäneet/valittaneet loppupäätöksestä, koska heidän mielestään seinät ovat epäselviä.

• Vau
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Heivon sanoi:
Yksinkertaisesti sanottuna he haluavat varmistaa, että seinät ovat oikean paloluokan mukaisia makuuhuoneessa..
Se on heidän talonsa nyt. Päästä kysymys ja jatka eteenpäin.

• Tykkään
plåtrickard ja 2 muuta
  • Laddar…
D
Heidän talonsa. Heidän ongelmansa. Sano, ettet halua olla heidän kanssaan tekemisissä enää.

Ja lisäksi: miten uudet omistajat voivat olla niin tyhmiä, että he valittavat lopputarkastuksesta omassa talossaan?

Miksi hait rakennuslupaa laajennuksiin, joita et ole tehnyt.

Mutta älä huolestu.

On ylitsepääsemättömiä esteitä, joiden vuoksi uusien omistajien olisi mahdotonta voittaa riitaa piilotetun virheen korvauksesta. Osittain piiloutumisen vuoksi, osittain mahdolliset piilotetut virheet vaikuttaisivat hintaan liian vähän.

• Tykkään
Heivon ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.