Traktorinrenkaat, erityisesti vanhemmat sellaiset, voivat sisältää korkea-aromaattisia öljyjä, jotka ovat karsinogeenisia.

Sahakaupan myymä havupuutavara sisältää tärpättiä, joka sisältää terpeenejä, jotka ovat karsinogeenisia.

PVC-muovi voi sisältää jäännösmonomeeria, VCM (vinyylikloridimonomeeri), joka on karsinogeeninen.

Monet muut muovit voivat muodostaa vaarallisia aineita palamisen aikana.

Kirjan ja tammen sekä muutaman muun kovan puulajin sahaus- ja hiontapöly on karsinogeenista.

Rautatienpölkky sisältää kreosoottia, joka on karsinogeenista.

Betoni, ehkä?

Tee muuten kuten Michael Jackson - Nuku happiteltassa!
 
  • Tykkään
musikola
  • Laddar…
Kuinka kauan hiekkalaatikot kesämökillä kestivät, en enää muista, mutta ne purettiin täysin hyvässä kunnossa, kun niitä ei enää tarvittu, ja ne olivat silloin seisseet kallion päällä koko ajan.

Rakennetaan tavallisesta puusta ja asetetaan ne sementtilaattojen tai kallion päälle. Jos haluat lisäsuojaa, käytä pellavaöljyä sisäpuolella.

Ylipäänsä kaiken tämän turhan kyllästetyn puun käytön on kauhistus. Puu, joka ei ole kosketuksissa maan kanssa, ei tarvitse kyllästystä. Mutta mistä löytää sahatavaraa, jossa on pyöristetyt kulmat, jos haluaa rakentaa terassin?
Levitä raakaa pellavaöljyä kohtiin, joissa laudat ovat kiinni palkkeihin, niin se kestää yhtä kauan kuin kyllästetty.
Mieluiten haluaisi pellavaöljytä koko pinnan, mutta se mustuu helposti.
 
Virke NTR/AB on käsitelty kuparilla ja borilla, kestää varmasti kävellä.
 
Millaista se on, kun puutavara on juuri painettu? Se onhan silloin erittäin kosteaa... pitäisikö välttää menemästä paljain jaloin sen päälle aluksi?
 
Luen hieman ihmetellen... Ensinnäkin; miksi luullaan, että tavallinen puu maistuu hyvältä kaikille mahdollisille eläville puunsyöjille, kun taas kyllästetty saa olla rauhassa 20 vuotta, ellei se olisi myrkyllistä??? Toiseksi; täällä rakennusfoorumilla keskustellaan siitä, mistä ostaa valmiita hiekkalaatikoita, kun taas muissa ketjuissa puhutaan pexien vetämisestä, tapetoinnista ja kuka tietää mitä itse??? Rakenna hiekkalaatikko tavallisesta puusta ja nauti siitä, kun näet lasten kasvavan ja hiekkalaatikon lahoavan, se vie suunnilleen yhtä kauan. Jos lapsia tulee lisää, niin sitten tulee kai lisää laatikoita.
 
joo, mutta kysymys on, onko vaarallista olla ihokosketuksessa pitkiä aikoja vai onko vain vaarallista syödä, hengittää savua, kylpeä yhdessä ... jne.

8-)

Tiedän sellaisia, jotka ovat käyttäneet painekyllästettyä puuta saunatynnyrinsä sisällä... vesi muuttui vihertäväksi ensimmäisillä kerroilla... EN kylpenyt siinä kuitenkaan :P
 
Apropos impregnoitu puutavara...

Koko impregnoinnin idea on, että puutavara pitää sisältää aineita, jotka ovat myrkyllisiä mikro-organismeille, jotka muuten hyökkäävät puuhun. Aikaisemmin käytettiin ns. CCA:ta (tarkoittaa kupari, kromi, arseeni) yleisesti - nykyään arseeni on poistettu, mikä on tehnyt impregnoinnista vähemmän tehokasta, eli puutavara alkaa vaurioitua aikaisemmin.

On olemassa tutkimuksia, jotka osoittavat, että kun käytettiin CCA:ta, arseenipitoisuudet saattoivat joskus olla merkittäviä lähellä puutavaraa olevassa hiekassa - siksi nykyään CCA on kielletty puutavarassa, jota käytetään leikkipaikoilla.

Kromi ja kupari eivät ole ollenkaan yhtä liikkuvia, eli ne eivät kulkeudu hiekkaan yhtä helposti. Ne eivät myöskään ole yhtä myrkyllisiä, ja niitä käytetään edelleen.

Jos kuitenkin olet huolissasi - käytä käsittelemätöntä puutavaraa. Lyön vetoa, että useimmat lapset eivät halua leikkiä hiekkalaatikossa monta vuotta; jos teini-ikäinen on itsepäinen, voit aina vaihtaa puutavaran, kun se lahoaa  :D

Voin lisätä, että lapset, jotka leikkivät hiekkalaatikossa tai maan kanssa, kuluttavat yllättävän suuren määrän maata. Arvelen, että mikro-organismit, kuten bakteerit, ovat useimmissa tapauksissa suurempi potentiaalinen uhka kuin metallit (ja puolimetallit kuten arseeni).
 
Miten nämä metallit "vaeltavat" ulos puusta? Ajattelen, että lapset istuvat ja leikkivät penkeillä painekyllästetyissä hiekkalaatikoissa, myrkky tarttuu sormiin, housuihin, paitoihin jne., jotka he sitten vievät mukanaan sisälle ja hengittävät tai nuolevat jne.

En tiedä, miten se tarttuu?
 
Kaitsu_L Kaitsu_L sanoi:
Mitä tulee painekyllästettyyn puuhun...

Koko painekyllästyksen idea on, että puutavaran täytyy sisältää aineita, jotka ovat myrkyllisiä mikro-organismeille, jotka muuten hyökkäävät puuta vastaan. Aiemmin käytettiin ns. CCA:ta (tarkoittaa kuparia, kromia, arsenikkia) - nykyään arsenikki on poistettu, mikä on johtanut siihen, että kyllästys ei ole yhtä tehokasta, eli puu alkaa rapistua aikaisemmin.

On tutkimuksia, jotka osoittavat, että kun käytettiin CCA:ta, niin arsenikkipitoisuudet hiekassa, joka oli lähellä puuta, nousivat joskus merkittäviksi - nykyään CCA on kielletty juuri puutavarassa, jota käytetään leikkipaikoilla.

Kromi ja kupari eivät ole yhtä liikkuvia, eli eivät liiku yhtä helposti hiekkaan. Eivät myöskään yhtä myrkyllisiä, ja niillä käytetään yhä.

Jos olet kuitenkin huolissasi - käytä käsittelemätöntä puuta. Veikkaan, että useimmat lapset eivät ole innokkaita leikkimään hiekkalaatikossa kuin muutaman vuoden, jos teini-ikäinen on itsepintainen, voit aina vain vaihtaa puutavaran kun se lahoaa :D

Lisäksi lapset, jotka leikkivät hiekkalaatikossa - tai maan kanssa - saavat yllättävän paljon maata suuhunsa. Arvelen, että mikro-organismit, kuten bakteerit, ovat useimmissa tapauksissa suurempi potentiaalinen uhka kuin metallit (ja puolimetallit kuten arsenikki).
No, bakteerit jne eivät ole yhtä vaarallisia kuin metallit, jotka varastoituvat kehoon ja pitkällä aikavälillä häiritsevät genomia tai esimerkiksi aiheuttavat dementiasairauksia tai fibrotista keuhkoa. Metallit voivat siten pitkällä aikavälillä aiheuttaa suurempia ongelmia kuin "mikro-organismit", jotka voidaan käsitellä pois lääkkeillä, kun ne aiheuttavat infektion.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.