9 006 lukukertaa ·
17 vastausta
9k lukukertaa
17 vastausta
Painekyllästetty puu raakapontissa?
O Okänd sanoi:Hei! Kyllä vain, ongelma jatkuu. Olemme saaneet laboratoriotutkimuksen kautta vahvistuksen siitä, että raakapontti sisältää pentakloorifenolia. Todennäköisesti tämä on sivelty päälle. Kysymys on nyt se, onko talossa jotain muuta käsitelty samalla tavalla. Ilmeisesti ei ollut myöskään harvinaista, että puupaneli ja ovi-/ikkunankarmit käsiteltiin näin. Mainitsit kattotuolit, mikä myös minua hieman huolestuttaa. Katuen myös sitä, etten ottanut enemmän näytteitä sisäseinien koolauksista, kun remontoimme muutama vuosi sitten, sillä se on ainoa tapa saada tietoa.
Olemme odottaneet katon vaihtoa, sillä se on erittäin suuri kustannus. Kokeilen juuri nyt mekaanista tuulettamista ullakolla; alipaineen luomista tuulettimen avulla. Tämä alentaa ullakon lämpötilaa ja voi johtaa kosteusongelmiin, mutta olosuhteet huomioiden kuitenkin kokeilemisen arvoista. Vaikuttaa siltä, että se toimii jossain määrin. Joku sanoo, että sisäilmaamme on parantunut. En ole kuitenkaan ihan yhtä varma.
Haluatko kirjoittaa minulle pm:ssä?O Okänd sanoi:Hei! Kyllä vain, ongelma jatkuu. Olemme saaneet laboratoriotutkimuksen kautta vahvistuksen siitä, että raakapontti sisältää pentakloorifenolia. Todennäköisesti tämä on sivelty päälle. Kysymys on nyt se, onko talossa jotain muuta käsitelty samalla tavalla. Ilmeisesti ei ollut myöskään harvinaista, että puupaneli ja ovi-/ikkunankarmit käsiteltiin näin. Mainitsit kattotuolit, mikä myös minua hieman huolestuttaa. Katuen myös sitä, etten ottanut enemmän näytteitä sisäseinien koolauksista, kun remontoimme muutama vuosi sitten, sillä se on ainoa tapa saada tietoa.
Olemme odottaneet katon vaihtoa, sillä se on erittäin suuri kustannus. Kokeilen juuri nyt mekaanista tuulettamista ullakolla; alipaineen luomista tuulettimen avulla. Tämä alentaa ullakon lämpötilaa ja voi johtaa kosteusongelmiin, mutta olosuhteet huomioiden kuitenkin kokeilemisen arvoista. Vaikuttaa siltä, että se toimii jossain määrin. Joku sanoo, että sisäilmaamme on parantunut. En ole kuitenkaan ihan yhtä varma.
Hei! Minulla on tretex sisäseinilläni. Voisiko tämäkin olla kyllästetty? Etsin täyttä häkää jotain kyllästettyä kotona, mutta en löydä mitään... olen tarkistanut perustukset eikä ne ole kyllästettyjä!L Leif i Skåne sanoi:TS @Okänd onko kyseessä sama kohde kuin tässä ketjussa?
[linkki]
Inprenerad Tretex, jota käytettiin 70-luvulla tuulensuojalevynä, omaa pistävän päänsärkyä aiheuttavan hajun, jota monet vierastavat. Kun tätä asennettiin, ei ollut ongelmaa, koska ulkopuolelle käytettiin pystylaudoitettua verhousta! Tämä oli maalattu maalilla, joka koostui pigmentistä, pellavaöljystä ja lakkabensiinistä! Tämä maali oli täysin avoin, ja raakapuusta sahatut laudat tarjosivat riittävästi rakoja, joista impregnoinnin haju pääsi ulos.
30-40 vuoden jälkeen oli aika maalata ja kunnostaa, jotkut vaihtoivat laudoituksen ja nykyään se on kuivaa ja höylättyä paneelia yhdellä puolella, mikä tekee seinästä tiiviin, liiankin tiiviin. Samaan aikaan maalataan täysin tiiviillä maalilla, joten haju ei pääse ulos vaan keskittyy paneelin sisäpuolelle, jossa ei tietenkään ole mitään tuuletusaukkoja ylhäällä.
Samalla tuli uusi määräys, että talossa pitäisi olla alipaine, jonka keskuspölynimuri aina tuottaisi!
Muutaman millimetrin vesipatsaan paine-ero voimakkaasti haisevan Tretexin ja asunnon välillä vie vain muutaman kuukauden, että haju leviää kaikkeen talon sisällä, vaatteisiin, hiuksiin, sänkyihin jne.
Minulla on itselläni tämä talossani, mutta laudoissa on joissakin kohtaa 1 cm leveitä rakoja, joten haju häviää, sekä ainoastaan liesituuletin, joka harvoin käy. Sekä kattoluukku ilman tiivistettä suihkussa!
Nyt epäilykseni kohdistuvat paneeloituihin sisäseiniini siis tretexin taakse.
Klikkaa tästä vastataksesi