9 003 lukukertaa ·
17 vastausta
9k lukukertaa
17 vastausta
Painekyllästetty puu raakapontissa?
Sivu 1 / 2
Etsimässä "epämiellyttävää hajua" 70-luvun talossa. Oston yhteydessä tehtiin luovutuskatsastus, ja tarkastaja huomautti mikrobikasvusta raakalautapinnalla. Nyt olemme muuttaneet taloon, ja Ocabin asiantuntija epäili, että raakalautapinta on painekyllästetty (koska hänen mielestään siinä oli vihertävä sävy, kun hän valaisi sitä taskulampulla). Mielestäni kuulostaa oudolta, että toinen asiantuntija epäilee hometta ja toinen painekyllästettyä puuta samassa paikassa.
Kuinka yleistä tai harvinaista tämä on?
Talo rakennettu -73. Naapurit alueella, joilla on kokemusta tästä talotyypistä, sanovat, että painekyllästettyä puuta ei ole muualla kuin pilareissa. Olen hämmentynyt.
Kuinka yleistä tai harvinaista tämä on?
Talo rakennettu -73. Naapurit alueella, joilla on kokemusta tästä talotyypistä, sanovat, että painekyllästettyä puuta ei ole muualla kuin pilareissa. Olen hämmentynyt.
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 419 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 419 viestiä
En ole koskaan nähnyt painettua raakaponttia, mutta olen pari kertaa nähnyt kierrätettyä puutavaraa, esim. kuusilattiaa ja karkeaa seinäpaneelia, joten oletan, että ei ole täysin mahdotonta, että joku olisi käyttänyt vanhaa terassia, mutta se on hyvin epätodennäköistä.
Kierrätetty puutavara on lisäksi erittäin harvinaista moderneissa taloissa, joihin sinun talosi kuitenkin lasketaan.
Ja minun on vaikea uskoa, että homekasvusto tai kyllästys aiheuttaisi pahaa hajua sisätiloissa.
Kierrätetty puutavara on lisäksi erittäin harvinaista moderneissa taloissa, joihin sinun talosi kuitenkin lasketaan.
Ja minun on vaikea uskoa, että homekasvusto tai kyllästys aiheuttaisi pahaa hajua sisätiloissa.
Viimeksi muokattu:
Asun itse talossa, jossa on kyllästetty puu, joka haisee todella pahalta. Se ei ole lainkaan harvinaista, kun rakennettiin sillä tavalla noin 70-luvulla.O Okänd sanoi:
Kirjoitushetkellä olen vaihtamassa kaiken, mikä on kyllästettyä, ja ihmiset huomauttavat jo, että haju on vähentynyt huomattavasti.
Ota mukaan vähän vaatteita kotiin joltakin tuntemaltanne henkilöltä ja pyydä heitä haistamaan niitä. Jos ne haisevat tyypilliseltä kellarilta, se on todennäköisesti kyllästetyssä perustuksessa.
Olen elänyt tämän kanssa melkein 10 vuotta, ja nyt kun puramme kaiken, mikä on kyllästettyä, ihmiset alkavat huomauttaa, että he ovat aina tunteneet hajun. Vähän ikävää, että kukaan ei ole sanonut mitään aiemmin, kun tottuu siihen kemialliseen hajuun noin 3 sekunnissa, joka on tyypillisesti 70-lukua.
Jos olette epävarmoja, kannattaa tarkistaa.
Nyt kukaan ei ole väittänyt, ettei muualla ole painettua puutavaraa. Mutta nyt oli kyse siitä raakaponttilaudasta, jonka Ocab sanoo olevan painettua puutavaraa. En edes muista nähneeni mitään tyyppiä ponttilaudasta, joka olisi painettu, mutta se voi silti olla olemassa / on ollut olemassa.
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 419 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 419 viestiä
En usko, että kattolaudoitus katon alla olisi erityisen usein niin kostea vuoden aikana, mutta en ole asiantuntija tässä asiassa, joten arvaan vain. Mutta vaikka se haisisikin pahalta, en usko, että haju leviäisi merkittävästi sisätiloihin.M MagHam sanoi:
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista on ensisijaisesti ei onko se kyllästetty, vaan siinä tapauksessa millä. Nykyisiä kuparisuoloja pidetään vaarattomina, mutta pentakloorifenoli, jota käytettiin 70-luvulle saakka, voi muuttua pahalta haisevaksi pentakloorianisoliksi.
Talon omistaja
· Skåne
· 5 390 viestiä
TS @Okänd onko kyseessä sama kohde kuin tässä ketjussa?
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-i-och-utanfoer-70-tals-villa.337479/
Inprenerad Tretex, jota käytettiin 70-luvulla tuulensuojalevyinä, omaa pistävän päänsärkyä aiheuttavan hajun, johon monet reagoivat. Kun tämä asennettiin, ei ollut ongelmia, koska ulkopuolella oli käytössä pystyyn asennettu peitelistoitus! Tämä oli maalattu maalilla, joka sisälsi pigmenttiä, pellavaöljyä ja lakkabensiiniä! Tämä maali oli täysin avoin, ja karkeasahatun laudoituksen ansiosta oli paljon rakoja, joista haju pääsi ulos kyllästyksestä.
30-40 vuoden kuluttua oli aika maalata ja remontoida, jotkut vaihtoivat laudoituksen, ja tänä päivänä on kuivaa ja höylättyä laudoitusta yhdellä puolella, joten seinästä tulee tiivis, liian tiivis. Samanaikaisesti maalataan täysin peittävällä maalilla, joten haju ei pääse ulos vaan keskittyy laudoituksen sisäpuolelle, jossa ei tietenkään ole venttiilejä ylhäällä.
Samaan aikaan tuli uusi suositus, että talossa pitäisi olla alipaine keskusimurilla, joka aina pitäisi olla käynnissä!
Muutaman millimetrin vesipilarin paine-ero voimakkaasti haisevan Tretexin ja asunnon välillä ei kestä montaa kuukautta, kun haju leviää kaikkialle taloon, vaatteisiin, hiuksiin, sänkyihin jne.
Minulla on itsekin tämä talossani, mutta laudoilla on aluksi 1 cm leveitä rakoja, joten haju häviää, sekä vain liesituuletin, joka harvoin on päällä. Sekä kylpyhuoneen kattoluukku ilman tiivistettä!
https://www.byggahus.se/forum/threads/dalig-lukt-i-och-utanfoer-70-tals-villa.337479/
Inprenerad Tretex, jota käytettiin 70-luvulla tuulensuojalevyinä, omaa pistävän päänsärkyä aiheuttavan hajun, johon monet reagoivat. Kun tämä asennettiin, ei ollut ongelmia, koska ulkopuolella oli käytössä pystyyn asennettu peitelistoitus! Tämä oli maalattu maalilla, joka sisälsi pigmenttiä, pellavaöljyä ja lakkabensiiniä! Tämä maali oli täysin avoin, ja karkeasahatun laudoituksen ansiosta oli paljon rakoja, joista haju pääsi ulos kyllästyksestä.
30-40 vuoden kuluttua oli aika maalata ja remontoida, jotkut vaihtoivat laudoituksen, ja tänä päivänä on kuivaa ja höylättyä laudoitusta yhdellä puolella, joten seinästä tulee tiivis, liian tiivis. Samanaikaisesti maalataan täysin peittävällä maalilla, joten haju ei pääse ulos vaan keskittyy laudoituksen sisäpuolelle, jossa ei tietenkään ole venttiilejä ylhäällä.
Samaan aikaan tuli uusi suositus, että talossa pitäisi olla alipaine keskusimurilla, joka aina pitäisi olla käynnissä!
Muutaman millimetrin vesipilarin paine-ero voimakkaasti haisevan Tretexin ja asunnon välillä ei kestä montaa kuukautta, kun haju leviää kaikkialle taloon, vaatteisiin, hiuksiin, sänkyihin jne.
Minulla on itsekin tämä talossani, mutta laudoilla on aluksi 1 cm leveitä rakoja, joten haju häviää, sekä vain liesituuletin, joka harvoin on päällä. Sekä kylpyhuoneen kattoluukku ilman tiivistettä!
Miten meni? Olen tehnyt samaa paskaa 8 vuotta... asentanut nivellgolv, vaihtanut kaiken 2 wc:hen, kylpyhuoneeseen, purkanut kaikki sisäseinät. Nyt kattoa ja sitten saamme tietää, että sekä raakalauta että kattotuolit ovat mahdollisesti käsiteltyjä, joko kastettuja tai sudilla maalattuja, mutta ei täysin painettuja. Lähetetty raakalauta analyysiin nyt.O Okänd sanoi:
Hei! Joo, ongelma jatkuu. Laboratorioanalyysi on vahvistanut, että raakapontti sisältää pentakloorifenolia. Todennäköisesti tämä on sivelty. Kysymys kuuluukin nyt, onko talossa jotain muuta, joka on käsitelty. Ilmeisesti ei ollut myöskään harvinaista, että puupaneelit ja ovi-/ikkunakarmit käsiteltiin tällä tavalla. Mainitset kattoristikot, joista minäkin olen hieman huolissani. Kadun myös, että en ottanut useampia näytteitä väliseinien koolauksista kun remontoimme muutama vuosi sitten, sillä se on ainoa tapa saada tietää.Cillisa sanoi:Kuinka meni? Olen tehnyt samaa paskaa 8 vuotta... laittanut nivellattiat, vaihtanut kaiken kahdessa vessassa, kylpyhuoneessa, repinyt pois kaikki väliseinät. Nyt katto ja sitten saamme tietää, että sekä raakapontti että kattoristikot ovat mahdollisesti käsiteltyjä joko kastamalla tai siveltämällä, mutta eivät täysin painekyllästettyjä. Lähetetty raakapontti analyysiin nyt.
Olemme odottaneet katon vaihtoa, koska se on erittäin iso kustannus. Kokeilen tällä hetkellä tuulettaa ullakkoa mekaanisesti; luoda alipaine tuulettimen avulla. Tämä laskee ullakon lämpötilaa ja voi johtaa kosteusongelmiin, mutta olosuhteet huomioon ottaen kuitenkin kokeilemisen arvoinen. Se näyttää vaikuttavan jonkin verran. Joku sanoo, että sisäilma on parantunut. En ole kuitenkaan yhtä varma.