Olen sisustamassa kylmää ullakkoa kaksikerroksisessa talossamme vuodelta 2005. Nykyiseen (eristämättömään) vinoon sisäkattoon raakalaudoista asennamme ilmarako/masoniitti/240mm eristys/höyrysulku/45mm koolaus ja eristys/kipsilevy. Päätyseinissä on tuulensuoja, ne eristämme 170mm:llä ja asennamme höyrysulun, 45mm koolauksen ja eristyksen sekä sitten kipsin. Vintin lattiaan teemme koolauksen cc30 lattianiskojen päälle (jotka nykyään täytetään 55 cm puhallusvillalla katon alla olevan kerroksen sisäkaton höyrysulun päällä), asennamme lattialastulevyt ja parketin tai laminaatin. Olemme avanneet reiän ja asentaneet portaikon ylös ullakolle. Tähän asti ei mitään kummallista.

Kysymykseni koskee sitä, miten liitän höyrysulun vinoseinien ja päätyseinien alaosassa olemassa olevaan höyrysulkuun lattiassa (eli alemman kerroksen katon muoviin)?

Täytyykö minun kaivaa itseni alas puhallusvillan läpi olemassa olevaan höyrysulkuun lattiassa? Vai voinko vetää höyrysulun seinistä eteenpäin lastulevyjen (tai parketin?) alle ja liittää alempaan kerrokseen portaikkoaukon muoviin? Vai riittääkö, jos vedän höyrysulun seinien alaosassa puoli metriä uuden lattian alle ja toivon, ettei kosteutta pääse parketin/lastulevyn/eristyksen kautta ulos ulkoseinän suuntaan vintin lattiassa?

Olen nyt keskustellut osaavien snickareiden kanssa ja aion vetää muovin alas seiniltä, läpi lösullen, alakerran muoviin asti.

Kosteuden kannalta olisi toiminut OK vetää muovi vain spånskivorna alle, mutta se olisi ollut vaikeampaa säilyttää talon alipaine. Muovin vetäminen trapphålet asti olisi myös toiminut kosteuden ja alipaineen kannalta, mutta olisi ollut riski, että tuuli puhaltaa eristeeseen bjälklagetissa ullakon ja yläkerran välillä, mikä olisi tehnyt lattiasta kylmän.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.