Kyllä, otin tarjouksen ennen kuin rakensin oveni... 25tonia he halusivat pariparvekkeen oven yläilmalla ja tammenkarmeilla. Joten rakensin itse, vaikka tammi ei olekaan halpaa, joten kokonaiskustannukset olivat noin 10´ mutta siihen tuli myös pari sisäovea... yläilma ei ole valmis... ei ole ollut aikaa, materiaali odottaa, että se jyrsitään, ja vaimolleni annettiin tehtäväksi leikata lasi, jotta voi tehdä "tiffanylasin", joten pallo on hänellä :) minun on varmaan otettava pallo takaisin, jos se halutaan joskus valmiiksi..;)
 
Mitä tarkoitetaan överluft?
Sinulla ei sattumalta ole kuvia rakenteilla olevasta kohteesta?
 
yläikkunasta tulee luultavasti lasiosio oven yläpuolelle se :)
 
Yläikkuna ja juuri oven yläpuolella oleva ikkuna...
Valitettavasti kuvan lataaminen ei onnistunut...
yritän uudelleen myöhemmin...
 
Nyt lataus onnistui...
Kuva sisältä: pariovi ja ulko-ovi
Kuva ulkoa, Olen rakentamassa kattoa oven ylle, jotta voi kulkea ovesta, jonka yläreunassa voi nähdä pienen osan kuvassa. Siitä tulee pieni parveke, jolle voi päästä kylpyhuoneesta.
Oven yläpuolelle tulee sitten 2 ikkunaa, joihin tulee kaksi pystyspröjsiä niin, että ruudut ovat noin 20x20 cm ja niitä on 6, tällä hetkellä aukossa on muutamia levyjä.
Kaunis muovi oven alla, siitä tulee kuparilevy, kun se on valmis.

Mutta tämä on asuintalon ovi, josta olen kirjoittanut aiemmin säikeessä pajaan vievästä ovesta. Paras selventää, jotta ne eivät sekoitu.
 
  • Ulkopuoli: vihreä paripariovi rakennukseen. Sisäpuoli: valkoinen paripariovi osittain avoinna. Rakennustyö meneillään oven yläpuolella.
Viimeksi muokattu:
  • Rakastan
sofftis
  • Laddar…
Kiitos, että käytit aikaa kuvien lataamiseen. Ne näyttävät todella hienoilta.
Voitko kuvailla hieman tarkemmin, miten rakensit nämä?
 
Kiitos..
Joo, piirustuksia pitäisi varmaan olla, jotta voisi selittää täysin...
Mutta yritän kuitenkin selittää. Minulla ei ole tasohöylää joten teen kaiken vakiokokoisina.
Ensin tein itse ovenlehden 5mm vanerista, joka on liimattu kummallekin puolelle 30mm kovaa styroxia, on tärkeää, että koko asetetaan kunnolla tasaiselle alustalle, kun osat liimataan yhteen, muuten ovesta tulee vino.
Näin minulla on 40mm paksu ovenlehti. Reunakehys on liimattu yhteen neljästä kappaleesta, 2 kpl 15x75 ja 2 kpl 20x45. 75x ovat uloimmilla ja 45x sisimmillä, tämä luo pienen uran, johon ovenlehti voi työntyä sisään.
Alusosiot on tehty niin, että keskiosat ovat pidempiä ja sivuosat on leikattu niin, että ne voidaan liittää toisiinsa. Näissä ovissa on sitten kaksi osaa, jotka ovat ylä- ja alapuolella, joissa lukko sijaitsee, ja ne ovat vain liimattu ja ruuvattu vanerin päälle, jotta ei tule kylmäsiltaa. Sitten kääntöovi on hieman leveämpi kuin kiinteä, mutta kaksi listaa kääntöovessa saavat näyttämään siltä, että ovenlehdet ovat samanlevyisiä. Liimasin osat yhteen ja sitten minun piti jyrsiä ura hieman auki, jotta ovenlehti mahtuu sisään.
Sitten ovenlehdessä on vahvistuksia siellä, missä lukko on asennettu, ja kehykseen ympärillä, jotta voi käyttää koneruuveja. Ja karmin korkeus on tammea.
Toivottavasti tämä on ymmärrettävää... Muuten minun täytyy yrittää laatia joku piirustus...
 
Krillew sanoi:
Nyt lataaminen toimi...
Kuva sisältä: pariovet ja ulko-ovi
Kuva ulkopuolelta, olen rakentamassa kattoa oven ylle, jotta voi tulla ulos ovesta, joka näkyy hieman kuvan yläreunassa. Siitä tulee pieni parveke, jolle pääsee kylpyhuoneesta.
Oven yläpuolelle tulee sitten kaksi ikkunaa, joiden välissä on pystysuuntaiset ruudut, niin että ikkunaruudut ovat noin 20x20cm, yhteensä 6 kpl, nyt aukossa on joitakin levyjä.
Kaunis muovi oven alla, siitä tulee kuparilevy, kun se on valmis..

Mutta tämä on asuintalon ovi, olen aiemmin kirjoittanut ketjussa verstaans ovesta.. Parasta selventää, ettei sekoitu.
Keskeytän ketjun hieman sanoakseni, että sisäkatto näyttää mielenkiintoiselta (kuvassa, joka on otettu sisältä). Onko katosta kuvausta jossakin, ja jos on, viitsisitkö linkittää sen?
 
  • Rakastan
sofftis
  • Laddar…
Stefan Bengtsson sanoi:
Kapar tråden lite för att säga att innertaket ser intressant ut (på bilden som är tagen inifrån). Finns det taket beskrivet någonstans, och har du i så fall lust länka till det?
Hejsan!
Ja jag har nog lite bilder jag kan lägga upp Jag får starta en ny tråd o länka dit...
Jag skall leta i kväll eller så får jag ta fram kameran..
Återkommer...
 
Olen ajatellut rakentaa liukuoven, jonka mitat ovat 1200x2700. Valitettavasti se ei voi olla paksumpi kuin 50 mm ja sen tulisi olla mahdollisimman kevyt. Pinta tulee olemaan sileää öljyttyä tammenviilua.
Voinko rakentaa oven samalla periaatteella kuin rakentaja kuvailee vai tuleeko siitä liian epävakaa?
 
Rakensin liukuoven työpajaani kehyksellä ympäri ja metalliprofiileilla keventääkseni painoa ja täytin sen styroksilevyillä sekä liimasin öljykovalevyn sisä- ja ulkopuolelle. Nyt tein oven 70 mm paksuiseksi, mutta 50 mm toimii varmasti myös ihan hyvin. Se roikkuu sitten yläosassa, täytyy vain ajatella, että kiinnitykset kestävät painon.
 
Joo, sen pitäisi toimia. Kysymys on, voinko löytää niin heikkoja metallirakenteita. Sitten se ei todellakaan roiku perinteisellä liukuovityylillä, vaan seisoo lattiaan asennetulla kiskolla, joka on rakennettu seinään. Kisko päättyy siihen, mihin seinä päättyy, joten koko rakenne tarvitsee vastapainon voidakseen "leijua" vapaasti suljettuna. En vielä tiedä, voiko tähän löytää vakaan ratkaisun, mutta siitä tulee kokeiluprojekti. Syy, miksi se ei voi olla kattoon ripustettu, on se, että sen pitäisi toimia erottajana käytävässä ja katto on 6 asteen kulmassa, joten ovi pitäisi myös päätä yläreunasta vinoon. Ajatuksena on, että kun ovi on auki, sen ei pitäisi olla näkyvissä.
 
Se kuulostaa kyllä hienolta..
45 kiskoa tulee olla metallia, mutta on luultavasti viisainta ottaa samankokoinen paksuus kiskolle kuin styroksille, jos valitset rakentaa niin. Se on kevyttä ja vakaata. Vakain tulos saavutetaan mahdollisimman kovalla styroksilla. Se toimii myös äänenvaimentajana. Jos se vain jakaa huoneen, sinun ei tarvitse miettiä murtoestettä, eli riittää ohut lista reunalla ympäriinsä. Voisit ehkä käyttää jonkinlaista liukukiskoja, joka tarttuu ovessa yläreunasta, kun avaat sen. Jos painoa on mukana, sen täytyy liukua mukana. Tein samanlaisen ratkaisun, mutta ylösalaisin.. :-) yhteen sisäovistani. Se roikkuu ylhäältä, mutta alhaalle jyrsisin uran ja asensin metallista valmistetun u-palkin, joka ulkonee taaksepäin ovesta, joten ohjaus alareunassa on seinän sisällä. Siellä on 10 mm kuulalaakeri, ja avaus palkissa on muutaman mm suurempi. Toimii erinomaisesti, jokin sellainen voisi toimia sinullekin, mutta tarvitset useamman kuin yhden kuulalaakerin, koska kisko ei ulotu koko matkaa, joten sen täytyy pystyä "hyppäämään" laakereiden väliin.
 
Se kuulostaa melkein identtiseltä sen kanssa, miten olin ajatellut ratkaista sen. Mitä tulee sääntöön, sen pitäisi olla noin 35 mm, jos haluaa päätyä 50:een levymateriaalin ja viilun kanssa. Pitää tutkia, mitä mittoja on saatavilla. Palaan raportin kanssa rakennusvaiheen aikana. Kiitos vinkeistä!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.