Kiitos vastauksesta. Kun puhun urista ulkopuolella, tarkoitan kehystä, joka on seinää vasten,
Tiedän, että lattialautoihin sahataan uria esimerkiksi.
Painekyllästettyä puuta käyttäisin vain kynnykseen. Tiikkipuuhan on kallista.
 
En tiedä, mihin näkemäsi ura on tarkoitettu. Mutta olen varma, että täällä on joku, joka tietää, onko sille olemassa jokin tarkoitus.
Ei kai se ole ura kumilistalle, joka on "vajonnut" pois?

Painekyllästetty puutavara jää vain kahvipuuksi. Kynnykset pitäisi kestää paljon kulutusta, mitä normaalit lautat tai painekyllästetyt eivät tee.
Käytän tammikynnystä. Katso linkki, niin näet eri puulajien kovuudet. http://www.kahrs.se/SE/Consumer/Support/TechInfo/FloorFacts/Pages/Hardness.aspx
Männyn ja tammen välillä on erittäin iso ero.

Ne olivat saranaovet, joita aioit tehdä. Aiotko ajaa autolla sinne sisään?
Jos näin on, välttäisin puun käyttöä. Metallista tulee paras.
Isällä on kulmateräs valettu lattiaan, joka toimii kynnyksenä. Myös ovi on ura.
 
Jo ulkopuolella karmia on yleensä ura sekä ikkunoissa että ovissa, se on estääkseen puun "vääntymisen".

Voi laittaa kulmateräksen kynnyksen reunaan vahvistamaan, jos haluaa ehdottomasti käyttää furu.. :-) Itsekin käytän furu puusepäntyössä, mutta en ole ehtinyt asentamaan metallikulmaa. Mutta se on välttämätöntä, jos valitsee furu, ellei tietysti pidä kynnyksien tekemisestä...
 
Viimeksi muokattu:
Se on varmaankin kulmateräs, nyt on vain aika, joka täytyy riittää. Täytyy myös salaojittaa ja eristää talo,
mutta kesä on juuri alkanut.
 
  • Tykkään
Dexter64
  • Laddar…
Kyllä, onhan olemassa metallilistoja lattian päättäväksi... ne ovat usein hieman pyöristettyjä, kun taas kulmateräs voi olla melko terävä. Mutta tietysti kestävin, koska muut ovat yleensä alumiinia.
 
Hei,

Ajattelin rakentaa talooni parvekkeen ulko-oven Byggarenin ohjeiden mukaan. Voiko joku antaa vinkkejä siitä, miten voin tehdä siitä murtovarmemman? Ehkä teräslevy koolinkien ja k-kartonin väliin? Otan kiitollisena vastaan vinkkejä.
 
Käytän 5 mm vaneria ja se on melko vaikeasti murrettava, toki voi liimata alumiinilevyn, mutta se ei juuri muuta tilannetta. Onhan se vaikeampaa potkia ovi rikki, mutta kirveellä murtaudut melko helposti alumiinilevyn läpi. Lisäksi on olemassa edullisia akkukäyttöisiä pyörösahoja... Alumiinin etuna on, että se pysyy melko muodossaan... Minulla on 5 mm vaneria, jotka on liimattu molemmille puolille umpisolumuoviydin, ja olen valinnut kovan umpisolumuovin, mikä tekee ovesta vaikeamman potkia rikki. Olen sitten vahvistanut lukkojen ja saranoiden alueita. Olen rakentanut sisään mutteripaloja, jotta voidaan käyttää koneruuveja puuruuvien sijaan. Ovi on huomattavasti vaikeammin murrettava kuin ikkunat...
 
Tarkoitatko, että kiinnität lukot ja saranat koneruuvilla? Ovatko nämä ne "extra förstärkningar vid lås och gångjärn" vai oletko tehnyt muita vahvistuksia?
Miltä nämä mutterstycken näyttävät?

3 mm metallilevyn pitäisi kai pysäyttää yksi jos toinenkin pyörösaha ja ehkä jopa kirves muutaman minuutin ajan.
 
brettan sanoi:
...3 mm teräslevy pitäisi kuitenkin pysäyttää jonkun verran pyörösahaa ja ehkä jopa kirvestä muutamaksi minuutiksi.
Mieti enemmän kuin vain ovea! Kirves tai pyörösaha - no, silloin joku on päättänyt murtautua sisään - riippumatta siitä, kuinka paljon meteliä se aiheuttaa - silloin ei ole enää kyseessä tavallinen murto. Lisäksi olisi todennäköisesti nopeampaa/helpompaa rikkoa ikkuna - jos tarvitset oven, joka kestää tätä, niin sinulla on luultavasti jo rautaritilät kaikissa ikkunoissa + vahvistettu parvekkeen ovi?!

Ei - tavoitteen täytyy olla pysäyttää potku, osoittaa jonkinlaista vastustuskykyä sorkkaraudalle ja mahdollisesti moukarille - enemmän kuulostaa hieman liialliselta?!

/K
 
3mm teräslevy tekee ovesta erittäin raskaan.. uskon, että useimmat ulko-ovet ovat vahvistettuja 1mm alumiinilla.
Kyllä, mutteri.. 5mm paksuinen tasarauta takana, jonka kohdalle saranat asennetaan, ja olen porannut reiät ja kierteyttänyt. Samoin karmissa ulkopuolella olen upottanut teräslevyn, jonka olen kierteyttänyt koneruuville.
Samoin lukon kohdalla on hiukan x-tra vahvistusta..

Ajattelen niin, että sen tulisi kestää vääntöraudan käyttöä vastaan. Jos kaikki kiinnitetään koneruuvilla ja taustalevyllä, ei ruuveja voi vain vääntää pois.. vaan tällöin täytyy tuhota karmi ja murtaa ovi, jotta pääsee sisään.. On nopeampaa käyttää akkukäyttöistä puukkosahaa tai jotain vastaavaa.. tai rikkoa ikkuna.
 
Bakkants tappit parantavat murtojen kestävyyttä jonkin verran ja ovat halpoja. Mutta kuten sanottu, kaikki mikä kestää potkun tai pienemmän sorkkaraudan, voidaan katsoa olevan ok. Kaikki ulko-ovet yksityisillä markkinoilla, jopa turvaovet kuten Daloc luokka 3 ja 4, voidaan murtaa kahdella sorkkaraudalla ja käsivasaralla alle minuutissa. Olen tehnyt sen, mutta se pitää kovaa meteliä. Ajatukseni turvallisuudesta on, että vaikka sisään pääsisikin, niin ovien ja isompien ikkunoiden tulisi olla lukittuina niin, ettei niitä voi avata sisältäpäin. Sen pitää olla pirun vaikeaa viedä tavarat ulos.

/kato
 
3 mm teräslevy oven, jonka mitat ovat 900 x 2050, pitäisi painaa noin 45 kg. Mielestäni se on liioittelua.
 
Todella mielenkiintoista luettavaa tämä omatekoisten ulko-ovien tekeminen.
Mitä vakuutusyhtiöt oikeastaan sanovat tällaisista?
 
En ole tarkistanut yritykseltäni, mutta arveluni on, että vakuutusyhtiöt pitävät sitä ihan ok, jos ovi on hyvin tehty. Kuten aiemmin mainittiin, taloon ei ole mitään ongelmaa päästä sisään ikkunoiden kautta. Haluaisin vain tehdä sen mahdollisimman epäviehättäväksi, ja silloin on hyvä miettiä täällä keskusteltuja asioita. Panostaisin kuitenkin siihen, että oviin lisätään metallilevyä, koska se ei maksa paljoa ja vahvistaa ovea huomattavasti.
 
Valitettavasti vakuutusyhtiöiden näkemys asioista ei aina perustu tervettä järkeä. Olisi todella hauskaa saada ovi, jonka on itse luonut. Todennäköisesti se olisi myös paljon turvallisempi kuin monet edullisemmat ovet, joita on tänään saatavilla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.