272 808 lukukertaa ·
85 vastausta
273k lukukertaa
85 vastausta
Ovi, joka ei väänny?
Karmia voi tehdä monella eri tavalla, yksinkertaisimmasta (höylätty lankku + höylätty lista pysäyttäjänä) vähän työläämpään (paksumpi lankku, jossa pysäyttäjän kolo jyrsimällä tai sahaamalla).halvproffset sanoi:Olen lukenut ja pohtinut tätä perusteellista viestiä, ja aion todennäköisesti rakentaa oven friggebodin varasto-osastoon rakennuttajan speksien mukaan. Mietin kuitenkin hieman, miten tehdä järkevä karmi ja miten laittaa saranat ja kuinka suuri rako tarvitaan oven ja karmin väliin, jotta ovi voidaan avata.
Saranat tulisi olla kolme kappaletta (jotta ne kestävät pystysuoran voiman = oven paino) ja asettaa ylin noin 20 cm oven yläreunasta, toinen noin 20-30 cm sen alle (jotta molemmat kestävät momentin, joka syntyy, kun ovi pyrkii kiertymään ulospäin, koska painopiste on diagonaalien leikkauspisteessä) ja kolmas noin 20 cm oven alareunasta.
Sulkemiseksi ja avaamiseksi ota oven etureunasta sisältä pala pois, joka vastaa heiluriliikkeen vaikutusta kaareen. Tavallisesti se on muutama millimetri. Lisäksi enintään 3mm vähemmän leveyttä ovenlehdellä kuin karmin sisämitalla.
_____________________
Rakennuttaja
Hei
Minun täytyy hankkia liukuovi, joka on noin 220 cm korkea ja 140 cm leveä. Se on harvoin kiinni, mutta tarvitaan eristämään aula olohuoneesta kylmän sään ja juhlallisten tilaisuuksien aikana. Valitettavasti en voi muuttaa mittoja. Ei ole muita seiniä, joihin se voisi piiloutua.
Ajattelen tehdä sen itse. Minulla on hyvä pääsy työkaluihin ja olen kätevä käsistäni. Olen valitettavasti (vielä) tehnyt vain sileän MDF-liukuoven, joka toimii hyvin.
Ajattelen rakentaa peilioven, jossa on kaksi sarjaa peilejä (leveyden vuoksi). Ajattelen käyttää keskellä koko pinnalle MDF:ää ja asentaa rungon samalla tavalla molemmille puolille. Peilit ajattelin jyrsiä ohueseen MDF:ään ja liimata ennen kuin runko asetetaan paikalleen.
Olen huolissani, että ovi saattaa vääntyä, jos käytän vain homogeenista puuta.
Ajattelen myös vahvistaa reunat teräksellä, kuten lattaraudalla tai T-raudalla. Beijerillä on ammattiosasto, jossa on 'puusepäntarkkaa puutavaraa'. Toivottavasti se riittää.
Olisin kiitollinen neuvoista.
Terveisin
Peter
Minun täytyy hankkia liukuovi, joka on noin 220 cm korkea ja 140 cm leveä. Se on harvoin kiinni, mutta tarvitaan eristämään aula olohuoneesta kylmän sään ja juhlallisten tilaisuuksien aikana. Valitettavasti en voi muuttaa mittoja. Ei ole muita seiniä, joihin se voisi piiloutua.
Ajattelen tehdä sen itse. Minulla on hyvä pääsy työkaluihin ja olen kätevä käsistäni. Olen valitettavasti (vielä) tehnyt vain sileän MDF-liukuoven, joka toimii hyvin.
Ajattelen rakentaa peilioven, jossa on kaksi sarjaa peilejä (leveyden vuoksi). Ajattelen käyttää keskellä koko pinnalle MDF:ää ja asentaa rungon samalla tavalla molemmille puolille. Peilit ajattelin jyrsiä ohueseen MDF:ään ja liimata ennen kuin runko asetetaan paikalleen.
Olen huolissani, että ovi saattaa vääntyä, jos käytän vain homogeenista puuta.
Ajattelen myös vahvistaa reunat teräksellä, kuten lattaraudalla tai T-raudalla. Beijerillä on ammattiosasto, jossa on 'puusepäntarkkaa puutavaraa'. Toivottavasti se riittää.
Olisin kiitollinen neuvoista.
Terveisin
Peter
Etkö ole kiinnostunut rakentamaan kehystä ja sitten kaksi peiliä (ei liimattu kiinni vaan irtonaiset) oikeasta puusta? Voisi olla mukava projekti.GSM-Peter sanoi:Hei
Minun täytyy hankkia liukuovi, joka on noin 220 korkea ja 140 cm leveä.
Se tulee harvoin olemaan suljettu, mutta tarvitaan erottamaan eteinen olohuoneesta kylmällä säällä ja juhlallisina hetkinä.
Valitettavasti en voi muuttaa mittoja. Ei ole muita seiniä, jonne se voisi mennä.
Ajattele omien käsityötuotteiden tekemistä. Minulla on hyvät työkalut ja osaan käsitellä niitä.
Valitettavasti (vielä) olen tehnyt vain tasaisen MDF-liukuoven, joka toimii vain hyvin.
Ajattelen rakentaa peilioven kahdella peilisarjalla (leveyden vuoksi).
Ajattelen käyttää MFD:tä keskellä, koko pinnalla ja asentaa kehysrakenne samalla tavalla molemmille puolille. Ajattelen jyrsiä peilit ohuessa MDF:ssä ja liimata ne ennen kuin kehysrakenne asetetaan paikalleen.
Olen huolissani siitä, että ovi käyristyy, jos teen sen vain kiinteästä puusta.
Ajattelen myös vahvistaa teräksellä reunojen pitkin, kuten lattateräs tai T-teräs.
Beijerillä on ammattilaisosasto, jossa on 'nikkarisekä kuivaa puutavaraa'
Toivottavasti se riittää.
Kiitollinen vinkeistä.
Terveisin
Peter
Hei Daniel
Joo, se voi olla hauska projekti rakentaa kokonaan massiivipuusta.
Kuitenkin en tiedä, mikä olisi paras ratkaisu. Olen huolissani siitä, että se vääntyy, erityisesti kun se on iso.
Irralliset peilit voivat toimia hyvin, koska en tarvitse diagonaalista tukevuutta (yläreunahingattu liukuovi).
Katsotaan, ovi ei tarvitse olla valmis ennen kesää.
Peter
Joo, se voi olla hauska projekti rakentaa kokonaan massiivipuusta.
Kuitenkin en tiedä, mikä olisi paras ratkaisu. Olen huolissani siitä, että se vääntyy, erityisesti kun se on iso.
Irralliset peilit voivat toimia hyvin, koska en tarvitse diagonaalista tukevuutta (yläreunahingattu liukuovi).
Katsotaan, ovi ei tarvitse olla valmis ennen kesää.
Peter
Anteeksi myöhäinen vastaus. Kun kirjoitin puoliksi puolikkaalla, en ollut lukenut kuvaustasi kunnolla. Olin ajatellut halkaista sääntöjä 21x70, eli toisella leveydellä. Siitä ehdotukseni puoliksi puolikkaalla.imported_Byggaren sanoi:En ymmärrä aivan, miten tarkoitat sääntöleveyden siirtämistä. Voitko näyttää luonnoksella?
Ajatuksena halkaista, suoristaa ja liimata sama sääntö on se, että puun jännitteet ovat yhtä suuret, kun osat on otettu samasta kappaleesta. Ne eivät ole, jos otat kaksi eri kappaletta ja teet saman asian, eli ei suoraan pitkällä aikavälillä.
______________
Byggaren
Hei
Kysymys oli: En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat siirtämällä säännön leveyttä. Voitko näyttää luonnoksella?
Vastaus: Ei ole luonnosta juuri nyt. Toivottavasti ajan kanssa tulee. Se oli joka tapauksessa vähän hassusti kuvattu. Yritän uudelleen.
Tarkoitan, että 135 cm leveä ovi ei ole kaunis, jos siinä on vain kolme peiliä. Siksi ehdotan, että rakennan jotain, joka on kuin kaksi ovea, mutta ne ovat kiinni toisiinsa.
Siitä tulee sitten 6 peiliä ja toivottavasti hieman kauniimpi (täysin auki, täysin kiinni tai puoliksi kiinni asennossa. Muuten se näyttää hullulta.)
Ajatuksena oli ensin laittaa sinne sokea keskiosa (ikään kuin keskellä olisi aukko).
Uusin ajatukseni on ostaa 2 standardi-oven lehteä ja liimata ne yhteen sekä vahvistaa sääntö ylä- ja alareunasta.
Jotta siitä tulisi harmoninen, minun on leikattava keskeltä vähän pois, jotta se antaa kevyemmän vaikutelman.
Kaikki ideat otetaan lämpimästi vastaan!
Hyvää yötä, nyt menen tilaamaan uudet hiilet pesukoneeseen!
Terveisin
Peter
Kysymys oli: En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat siirtämällä säännön leveyttä. Voitko näyttää luonnoksella?
Vastaus: Ei ole luonnosta juuri nyt. Toivottavasti ajan kanssa tulee. Se oli joka tapauksessa vähän hassusti kuvattu. Yritän uudelleen.
Tarkoitan, että 135 cm leveä ovi ei ole kaunis, jos siinä on vain kolme peiliä. Siksi ehdotan, että rakennan jotain, joka on kuin kaksi ovea, mutta ne ovat kiinni toisiinsa.
Siitä tulee sitten 6 peiliä ja toivottavasti hieman kauniimpi (täysin auki, täysin kiinni tai puoliksi kiinni asennossa. Muuten se näyttää hullulta.)
Ajatuksena oli ensin laittaa sinne sokea keskiosa (ikään kuin keskellä olisi aukko).
Uusin ajatukseni on ostaa 2 standardi-oven lehteä ja liimata ne yhteen sekä vahvistaa sääntö ylä- ja alareunasta.
Jotta siitä tulisi harmoninen, minun on leikattava keskeltä vähän pois, jotta se antaa kevyemmän vaikutelman.
Kaikki ideat otetaan lämpimästi vastaan!
Hyvää yötä, nyt menen tilaamaan uudet hiilet pesukoneeseen!
Terveisin
Peter
Nostan esiin ketjun eräällä pohdinnalla:
Toimisiko, jos leikkaisi suikaleita (esim. 70mm leveitä) 15mm K-vanerilevystä ja liimaisi yhteen esim. 3 kpl saadakseen vääntöjäykät koolaukset ovea varten. Onko joku kokeillut?
Toimisiko, jos leikkaisi suikaleita (esim. 70mm leveitä) 15mm K-vanerilevystä ja liimaisi yhteen esim. 3 kpl saadakseen vääntöjäykät koolaukset ovea varten. Onko joku kokeillut?
Olen nyt rakentanut oven ohjeiden mukaan keskustelussa. Erittäin vakaa, mutta todella painava. Jouduin käyttämään traktoria kiinnittääkseni sen saranoihin. Käytin 45*90-runkoja, jotka halkaisin keskeltä kehykseen, 12 mm vedenpitävää vaneria sisäpuolelle (sitä ei voi maalata ja haluan sen näyttävän hyvältä ulkopuolella, vaikka se on vain ladolle...), 45*45-rimoja "vinopuulle" ja kiinnittämään 22*100 lankut etupuolelle. Lisäosa vahvistuksena, mihin lukolaatikko päätyi. Täytin kehyksen eristyksellä, joka jäi kylpyhuoneremontin jäljiltä, ja laitoin sitten päälle vahvistetun muovin (turha muovia vahvistaa, mutta täällä sattui olemaan rulla...). Karmeni rakensin paikalleen osa osalta 45*90-runkoista ja 25*25 "puuista", joita oli myös ladolla.
Suuret kiitokset imported_Byggaren inspiraatiosta ja ohjeista. En olisi uskaltanut rakentaa ovea muuten. Joka tapauksessa siitä ei varmasti olisi tullut yhtä vakaa.
Tässä on muutamia kuvia, jotka otettiin työn aikana ja kun ovi oli paikallaan.

Bonoskuva "uudesta" (joku taitamaton, joka ei osannut käyttää sitä ja luuli sen olevan rikki...) halkaisusaha, ei ehkä laadun ihme, mutta se on huomattavasti parempi kuin ei halkaisusahaa ollenkaan...

Suuret kiitokset imported_Byggaren inspiraatiosta ja ohjeista. En olisi uskaltanut rakentaa ovea muuten. Joka tapauksessa siitä ei varmasti olisi tullut yhtä vakaa.
Bonoskuva "uudesta" (joku taitamaton, joka ei osannut käyttää sitä ja luuli sen olevan rikki...) halkaisusaha, ei ehkä laadun ihme, mutta se on huomattavasti parempi kuin ei halkaisusahaa ollenkaan...
Viimeksi muokattu:
Voisi luulla, että sisäovea voi tehdä myös ohuemmasta puutavarasta ja ohuemmista levyistä, kuten masoniitista. En kuitenkaan tiedä varmasti, koska en ole rakentaja (ajan rekkaa kun suhdanteet sen sallivat...) vaan kokeilen vain ja ajattelen "jos tekee näin, PITÄISI toimia". Sitten luen paljon täältä ja se auttaa kyllä jonkin verran...
Jos sinulla on aikaa ja suht paljon materiaalia "ylimääräisenä", niin eihän siinä ole muuta kuin kokeilla.
/Samuel
Jos sinulla on aikaa ja suht paljon materiaalia "ylimääräisenä", niin eihän siinä ole muuta kuin kokeilla.
/Samuel
Jos haluaa tehdä melua vaimentavan, on varmaan parasta käyttää raskaita levyjä molemmilla puolilla ovea ja mahdollisimman vähän rankoja, jotka yhdistävät sivuja äänellisesti
sitten täyttää raskaalla vaimentavalla eristyksellä, esim. markskivor.
tai kuten se yleensä näyttää vanhoissa elokuvissa.. galon/nahka pingotettuna oven yli kiinnitettynä ympäri ja sitten eristys takana..
sitten täyttää raskaalla vaimentavalla eristyksellä, esim. markskivor.
tai kuten se yleensä näyttää vanhoissa elokuvissa.. galon/nahka pingotettuna oven yli kiinnitettynä ympäri ja sitten eristys takana..
Mitä puuta käytetään autotallin kääntöportin kehykseen?
Pitäisikö laminoida, jotta se ei vääntyisi?
Olen nähnyt jossain, että ulkopuolelle (seinää vasten) sahataan uria.
Voiko kynnystä varten käyttää painekyllästettyä puuta?
Olen uusi tällä erinomaisella foorumilla.
Pitäisikö laminoida, jotta se ei vääntyisi?
Olen nähnyt jossain, että ulkopuolelle (seinää vasten) sahataan uria.
Voiko kynnystä varten käyttää painekyllästettyä puuta?
Olen uusi tällä erinomaisella foorumilla.
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa foorumille.intruderbosse sanoi:
Tavallisia parruja voi käyttää. Esimerkiksi 45*95. Ne tulisi liimata yhteen.
Uriako ulkopuolella? En ymmärrä, mitä tarkoitat. Ei kai räystään sisäpuolta?
Painekyllästetty puutavara ei ehkä ole suositeltavaa, enkä näe siitä etua.
Ne pitäisi varmaankin maalata joka tapauksessa?
Liitän kuvan oveni. Ei ole pariovet, mutta 14*19.


