Olen käyttänyt Byggarens neuvoja ja rakentanut neljä pariovea. Uritettu vaneri ulkopuolella ja masoniitti sisäpuolella. Solumuovieristys. Käyttämällä vaneria kulmana helpottui se, että ovet pysyivät suorina eikä niillä ole ollut taipumusta vääntyä.

Jos aion rakentaa sisäoven ja käyttää sitä liukuovena, miten rakentaisin jotain massiivista ja ääntä vaimentavaa?
Oven on oltava vain 40 mm paksu.

Sanotaan, että käytän runkopuuta 28x70 itse kehykseen ja sitten 6 mm vaneria molemmille puolille, jotta siitä tulee täysin sileä ovi.
Tavallinen eristys tyhjään tilaan. Tuleeko siitä tukeva ja hyvä liukuovi sisätiloihin?

Puiska taki, jossa on puukehys ja eristeitä, sijaitsee työpajassa.

Hum... masoniit ei ole kovin vakaata, joten se ei tarjoa kovin hyvää äänieristystä. Nyt en tiedä kuinka paljon eristystä täytyy olla, mutta muutenhan se on tavallinen tapa, jolla sisäovet yleensä rakennetaan... Korkeita taajuuksia se kyllä vaimentaa...

Martin_B
Rakentaja on täysin mahtava yksityiskohtaisine kuvauksineen! Suurkiitos Rakentaja!

Minulla on eräs kysymys.

Voiko käyttää tarkalleen samaa menettelytapaa ja samoja materiaaleja, jos haluaa rakentaa korkeat ovilevyt ikkunalla ja peili alareunassa? Juuri ajatellen sitä, että "aukko", johon ikkuna tulee, heikentää koko rakennetta.
Korkeilla ovilevyillä tarkoitan ehkä noin 244-245 cm korkeat ja noin 72 cm leveät. Ja on tarkoitus, että ne ovat sisäovia, joten niiden ei saa olla liian paksuja. Korkeintaan 5 cm paksuja saa olla.
Tässä on luonnos:

Korkean sisäoven luonnos, 244 cm korkeana, 72 cm leveänä, jossa ikkunaruudukko ja alaosassa peili.

Viimeksi muokattu:
Martin_B
Onko todella mitään tietoa siitä, voiko Byggaren mainitsemia tekniikoita soveltaa suuriin lasioviin piirustusten mukaisesti edellisessä viestissä? Ajattelin kysyä ennen projektin aloittamista, jotta välttyisin käyttämästä soveltumatonta tekniikkaa :)

Woho! Mikä hieno ketju rakentajan ansiosta!
Aion tehdä remonttia ja haluan uudet portit. Kuitenkin niiden pitäisi olla kaksi pariovea yhdessä 250 leveässä ja 270 korkeassa aukossa.
Niin isoja levyjä ei kai ole olemassa? (2700mm x 1250mm)

Martin_B sanoi:
Onko kukaan oikeasti tietoinen, voiko yllä, Byggarenin mainitsemaa tekniikkaa soveltaa suuriin lasillisiin ovilevyihin piirustuksen mukaan edellisessä viestissä?
Ajattelin kysyä ennen kuin ryhdyn projektiin, jotta välttyisin epäonnistumasta soveltumattoman tekniikan kanssa :)
Hei,

Miten kävi sisäoven kanssa? Kiinnostaa tulos ja saitko lasillisen yläosan onnistumaan...

Martin_B
En ole vielä aloittanut ovien parissa. Mutta aion kokeilla sitä joskus tulevaisuudessa.

Olen kuitenkin utelias, jos joku voi vastata alkuperäisiin kysymyksiini.

Aion tehdä ikkunat talolle, jonka aiomme rakentaa. Onko sopivaa käyttää samaa tekniikkaa (halkaisu ja kääntöliimaus) ikkunankarmeissa vai onko se liioittelua? Mikä on sopiva kosteuspitoisuus ikkunavalmistuksessa?

vagabondo sanoi:
Nostan tämän ketjun kysymyksellä: Toimisiko, jos leikkaisi kaistoja (esim. 70mm leveitä) 15mm K-vanerilevystä ja liimaisi yhteen esim. 3 kpl, jotta saadaan kiertojäykkiä tukipuita ovea varten. Onko kukaan kokeillut?
Mielenkiintoinen kysymys. Olen rakentanut rakentajan kuvauksen mukaan ja olen erittäin tyytyväinen. Aion nyt rakentaa ulko-ovet ja olisi mukavaa pystyä käyttämään vanerikaistoja sen sijaan, joten olen myös kiinnostunut kuulemaan, jos joku on kokeillut sitä.

Vielä yksi kysymys. Jäi jäljelle osa limträ-reglar pienestä projektista.

Tuntuu heti siltä, että se on hyvä ratkaisu käyttää, sillä se ei varmaankaan väänny.

Onko kenelläkään näkemyksiä siitä?

Saxpy sanoi:
Vielä yksi kysymys. Sain jäljelle osan liimapuupalkkeja pienen projektin jälkeen.

Tuntuu heti hyvältä ratkaisulta käyttää niitä, koska ne eivät varmaan väänny, voisi ajatella.

Onko jollain mielipiteitä siitä?
Liimapuupalkki voi kyllä vääntyä, varsinkin jos sahaat/höyläät sen auki. Lisäksi se on yleensä valmistettu heikommin laadukkaasta puusta, mikä ei ehkä ole niin hyvä asia ovien valmistukseen, riippuen tietysti siitä, millainen ovi on kyseessä.

Solvskaftet sanoi:
Miksi pelkkä käänteinen liimaus ei riitä, vaan miksi puutavara käännetään myös poikki puun syyrakenteen eli kierron (störtning) kanssa? En ymmärrä, miksi tämä olisi hyvä? Onko jollain kokenut huonekalupuuseppä vastausta?

Keskustelun vastaukset [linkki] toteavat, että mitä useammin liimataan, sitä parempi, mutta olen eniten kiinnostunut siitä, milloin kierto voi olla sopiva.
Se voi mahdollisesti vähentää jännitystä myös pituussuunnassa, mikä on ajatuksena hyvä asia. Tästä huolimatta käy usein niin, että puolet kappaleesta aiheuttaa ongelmia höyläyksen aikana ja toinen puoli (joka on oikeaan suuntaan) menee hyvin.

Martin_B
Se on varmaankin parempi käyttää liimapuuhyllyjä siinä tapauksessa, koska käytetään niin kapeita paloja, että vaikka sahaa ne kapeammiksi, jää yleensä vähintään yksi liimaliitos jäljelle.

Jos sahaat liimapuupalkin, joka on esimerkiksi 90mm leveä, 40mm kapeiksi paloiksi, saat siitä 90x40 koolaukset :) ...kunhan et sahaa siten, että liimaliitos jää keskelle. Mutta joka tapauksessa se kuulostaa työläältä. Kuten Daniel_N kirjoittaa, se ei ole varmaankaan hyvä idea, koska liimapuupalkkeihin käytetään liian suuria paloja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.