Olen remontoinut makuuhuonetta ja olen avannut kaksi ovea ullakolle. Oviaukon koko on noin 170x60cm.

No niin, rakensin kaksi ovenkarmia 75x45 runkotavarasta kahdella poikkituella. Ajatus oli päällystää ne kovalevyllä ja sitten tapetoida ne. Kun rakensin ne, ei ollut mitään ongelmaa, ne olivat suorat ja hienot ja sopivat täydellisesti. Mutta nyt ne ovat seisseet 3-4 viikkoa ja nyt ne ovat vinot kuin mitkä... Ajattelin olevani taitava, kun annoin puutavaran asettua reilun viikon ennen ovien rakentamista välttääkseni tällaisia ongelmia.

Joten, nyt olen taas lähtöpisteessä... Onko jollakulla hyviä neuvoja, kuinka minun pitäisi toimia onnistuakseni? Pitäisikö käyttää listapuuta tavallisten runkotavaroiden sijaan? Mitoitus?
 
  • Tykkään
Titti65 ja 3 muuta
  • Laddar…
I
Ensinnäkin, älä käytä homogeenista puutavaraa rungon tekemiseen. Silloin luukut vääntyvät nopeasti johtuen siitä, että puutavara kääntyy ja kiertyy eri lämpötilojen takia luukkujen ympärillä. Seuraava virhe on ovilehden kosteussulun puuttuminen. Kolmas virhe on se, ettei levystä tehdä kiertojäykkää kulmissa käyttämällä väärää materiaalia sisäpuolella kattoluukun puolella. Tee näin sen sijaan.

Osta uusia lankkuja, esimerkiksi 45x70. Sahaa ne oven ulkomittojen mukaan. Niitä ei tarvitse sahata kulmiin tai puoliksi, eikä liittää yhteen tappi-saumoin. Ne voivat mennä tiukasti ulkoreunojen väliin ja valitse mieluummin pisin puoli lyhimmäksi mitaksi. Eli anna lyhyiden lankkujen mennä ulos pitkien sivujen reunoille niin, että pitkien lankkujen pituus on 2 kertaa lankun paksuuden lyhyempi.

Jaa sitten lankut pituussuunnassa 70 mm puolelta kahdeksi 34x45 (34+34=68 ja 2 mm sahanterän paksuudelle). Ole tarkka, että numeroit palat pareittain ja merkitse, mikä on sama pää ennen halkaisemista molemmissa. Ota sitten jokainen (pari-)pala ja käännä toisesta päätymerkintä yhden päähän ja toinen toiseen päähän yhdistettyä 45x68:aa. Käännä sitten toinen 180 astetta niin, että sahattu puoli on ulospäin ja höylätty sisäänpäin toiseen paripalaan nähden. Liimaa ja ruuvaa ne yhteen. (Menetelmää kutsutaan kääntämisliimaukseksi kallistuksen kanssa.) Nyt puutavara voi kiertyä, mutta kiertyminen estetään, koska syyt vastustavat toisiaan ja yhteen liimattu lankku pysyy suorana.

Leikkaa sitten ovilehden mitat 12 mm K-vanerilevystä. Käännä paras puoli alaspäin (tulee olemaan sisäänpäin kattoluukkua). Aseta sitten runkopuut päällesi liimalla. Purista kiinni puristimilla ja ruuvaa toiselta puolelta vfz-ruuveilla. Esimerkiksi FH 40x4. Vaneri on itsessään jo kääntämisliimattu ristiin menevillä viilusuunnilla ja siksi säilyttää jäykkyyden levyn pinnan kanssa rinnakkain ja yhdessä käännetyn runkokehikon kanssa se säilyttää myös muotonsa suorassa kulmassa levyn tasaista pintaa vastaan.

P.S. Jos haluat todella muotonsa pitävän ovilehden, voit korvata 12 mm K-vanerin tavallisella 15 mm ristiin liimatulla vanerilla, joka on täysin tasainen valmistuksesta lähtien. Kustantaa vähän enemmän ja painaa vähän enemmän, mutta on paljon parempi. D.S

Ruuvia sitten pari kunnollista ruuvia "viistossa" (noin 45 asteen kulmassa) kulmissa. Esimerkiksi FH 120x6 vfz ja varmista, että pää jää rungon ulkoreunan sisäpuolelle.

Täytä runkoeristysmateriaalilla. Kiinnitä UV-vakautettu muovikalvo (diffuusiosulku) runkoon. Verhoile sisäpuoli halutulla levymateriaalilla, mutta ei ohuemmalla kuin 4 mm kova puukuitu.

Saranat ja sulkemistarvikkeet.

Tällä tavoin olen rakentanut teollisuusportteja ulkokäyttöön, mm. Felixille Eslövissä monta vuotta sitten, ja mitä tiedän, ne kestävät edelleen, ellei niitä ole ajettu alas haarukkatrukilla :D
___________________
Byggaren
 
  • Tykkään
stomi ja 99 muuta
  • Laddar…
Byggaren: Tamejsjutton, löydän toinen toisensa jälkeen loistavia postauksia sinun sivultasi!

Sattumalta minun on itse tehtävä ovi (milloin tahansa... minun täytyy vain viimeistellä 999 muuta projektia) ja tämä oli juuri sitä, mitä olin ajatellut kysyä.

Sinun postaukset nostavat foorumin laatua huomattavasti!
 
  • Tykkään
Timbo021 ja 11 muuta
  • Laddar…
Kiitos!

Sitten ei muuta kuin aloittaa alusta ja tehdä oikein tällä kertaa... :-)
 
Minun täytyy myös sanoa, foorumin lukijana, että olen todella vaikuttunut siitä, miten Rakentaja jakaa viisauttaan ja kokemustaan.

Ei vain, että tulee pitkiä selostuksia, jotka ovat tarpeeksi opettavaisia ja pedagogisia jopa meille tavallisille seurata, vaan niitä tulee myös paljon. Ja niitä tukee (kuten se tuntuu ainakin, valitettavasti en ole itse tarpeeksi pätevä arvioimaan :( ) todella perusteellinen tietämys lähes kaikesta, mikä liittyy rakennusosaamiseen.
Eikö Rakentajalla ole työtä hoidettavana, vaan istuuko hän vain tietokoneen edessä ja tarkistaa foorumia etsien kysymyksiä, joihin hän voi vastata? Tällaiset ihmiset foorumilla ovat joka tapauksessa kullanarvoisia.

Hurraa Rakentajalle! :)
 
  • Tykkään
Markus P ja 10 muuta
  • Laddar…
I
olni65 sanoi:
Minun on myös sanottava, foorumin lukijana, että olen todella vaikuttunut siitä, kuinka Byggaren jakaa viisauttaan ja kokemusperäistä tietämystään.

Ei vain se, että tulee pitkiä selityksiä, tarpeeksi ohjaavia ja opettavaisia jopa meille tavallisille seurata, vaan niitä tulee myös paljon. Ja ne tukee myös (kuten näyttää siltä, valitettavasti en ole tarpeeksi pätevä arvioimaan tätä itse :( ) todella perusteelliset tiedot suurimmasta osasta asioista, jotka liittyvät rakennustietoon.
Eikö Byggarenillä ole muuta työtä hoidettavana, istuuko vain tietokoneen ääressä ja seuraa foorumia kysymyksiä varten, joihin hän voi vastata? Tällaiset ihmiset foorumilla ovat joka tapauksessa kultaakin arvokkaampia.

Hurraa för Byggaren! :)
Ei. Byggarenillä ei ole nykyään mitään työtä hoidettavana. Olen ollut eläkkeellä melkein 6 vuotta sitten. Teen pieniä töitä silloin tällöin pysyäkseni ajan tasalla työelämän jälkeen rakennusalalla >40 vuotta, kaikesta kioskeista ydinvoimaloihin. Nikkaroin myös paljon omaan ja muiden tarpeeseen. On mukavaa voida ottaa omaa tahtia eikä stressata. Lisäksi... tiedättehän sen, kun ensin opastaa muita tekemään ja sitten silti joutuu tekemään itse :rolleyes: Sitä en tarvitse enää tehdä + minun ei enää tarvitse kantaa henkilöstövastuuta X määrästä työntekijöitä. Minun on otettava huomioon vain itseni perheeni ja kahden kissan lisäksi. Siksi minulla on vähän aikaa viettää täällä.
_______________
Byggaren
 
  • Tykkään
  • Rakastan
  • Haha
Bergens ja 32 muuta
  • Laddar…
imported_Byggaren sanoi:
Halkaise sitten reglarit pituussuunnassa 70 mm kohdalta 2 kappaleeksi 34x45 (34+34=68 ja 2 mm sahanterän paksuudelle). Ole tarkka numeroidessasi palat pareittain ja merkitse sama pää ennen halkaisua molemmissa. Ota sitten jokainen (pari-)regel ja käännä toinen niistä niin, että päämerkit sijoittuvat toisen toisen päähän ja toisen toiseen päähän yhtenäisessä 45x68:ssa. Käännä sitten toinen 180 astetta niin, että sen sahattu puoli tulee ulospäin ja höylätty sahatulle puoliskolle toisessa parregelissä. Liimaa ja ruuvaa ne yhteen. (Menetelmää kutsutaan kääntölimaamiseksi störtningin kanssa.) Nyt puu voi kiertyä, mutta kiertymistä estetään sillä, että syyt vastustavat toisiaan ja yhteen liimattu regel tulee olemaan suora. Rakentaja
Vain kokeillakseni olen sahannut ja liimannut useita regleitä tämän menetelmän mukaan. Ja olen äärimmäisen tyytyväinen tulokseen!! Ne ovat kaikki pitäneet muotonsa uskomattoman hyvin siitäkin huolimatta, että ne ovat varmasti kuivuneet jonkin verran marraskuusta lähtien, kun liimasin niitä yhteen. Uskomattoman mukava menetelmä, jota aion käyttää jatkossa enemmän.
 
  • Tykkään
Ancha ja 1 muu
  • Laddar…
Vau, miten täydellinen ohje! Luuletko, että joku pärjää siinä jos on täysin aloittelija puusepän töissä myös, jos vain varaa runsaasti aikaa ja sellaista...?

Mikä liima pitäisi käyttää, tavallinen puuliima vai? Ja jos ajatellaan tavallisia sisäovia, makuuhuoneeseen ja sellaisia voi varmaan ohittaa UV-stabiloivaa muovikalvoa vai mitä? Toimiiko tämä menetelmä rakentaa, jos haluaa ovet, jotka ovat 270 cm korkeita myös?
Onko muuten monimutkaisempaa tehdä ovi vessaan kuin tavallisia ovia? Siihen tarvitaan kuitenkin lukitusjärjestelmä esimerkiksi....? Onkohan hankalaa saada se aikaan, mitä luulet?
 
I
Frugan sanoi:
Oi, mikä täydellinen ohje! Luuletko, että siitä selviää, jos on täysin uusi puutöissä, kunhan on paljon aikaa ja sellaista...?

Mitä liimaa pitäisi käyttää, tavallista puuliimaa vai? Ja jos on ajatellut tavallisia sisäovia, makuuhuoneeseen ja sen sellaiseen, voiko jättää UV-stabiloivan muovikalvon pois? Toimiiko tämä metodi, jos haluaa ovia, jotka ovat 270 cm korkeita myös?
Onko muuten monimutkaisempaa tehdä ovi vessaan kuin tavalliset ovet? Siihenhän tarvitaan lukitusjärjestelmä jne....? Onko sen tekeminen vaikeaa, mitä mieltä olet?
Jos et kokeile ja harjoittele, et koskaan opi sitä.

Ei ole suuri vaikeus halkaista rima tavallisella käsikäyttöisellä sähköpyörösahalla. Varmista vain, että terä on terävä (muuten sahausjälki säilyy rosoisena, kuten voi käydä myös, jos painaa sahanterää eteenpäin liian kovaa) ja käytä mieluiten höylätyt hampaista koostuvaa terää ja varmista, että sahausohjain kulkee reunaa pitkin niin, että molemmista puoliskoista tulee yhtä leveät/paksut.

Jos sinulla on käytettävissä koneellinen tasohöylä, voit sen jälkeen sahata molemmat palat sahatulla pinnalla ylöspäin terää vasten, jotta niistä tulee tasapaksuja/-leveitä.

Sillä ei myöskään ole suurta merkitystä kuinka korkea ovesta tehdään, kunhan se ei ole >4,5 m. Eikä vessanoven tekeminen ole monimutkaisempaa kuin sisäoven. Molempiin on lisättävä vahvike (puupalikka) lukon upotusta varten.

Monimutkaisia ovia puolestaan ovat vanhanaikaiset peiliovet, koska ne vaativat käsijyrsimen tai pystysuuntaisen jyrsimen profiiliterällä ja kielenjyrsinterällä vastajyrsinterällä. Eihän kukaan halua, että ne näyttävät kuitulevyltä tai lankulta ovilehdessä.

Höylättyyn puutavaraan käytetään aina tavallista korkealaatuista puuliimaa. Höyläämättömään puutavaraan ja tappi-reikäyhteyksiin käytetään PU-liimaa.
____________________
Rakentaja
 
  • Tykkään
Fixarlasse Dalarna ja 1 muu
  • Laddar…
Mitä mieltä olet siitä, että tekisi myös puoliksi puoliksi, kun kerran on siinä hommassa? -Tarkoitan, että on kultainen tilaisuus, kun joka tapauksessa haluaa halkaista ja liimata uudelleen. Silloinhan on vain siirrettävä liimausta yhden säännön leveyden verran, ja saa automaattisesti puoliksi puoliksi. Onko se huono idea? Ja jos on, niin miksi?
 
I
mattiasp sanoi:
Mitä mieltä olet siitä, että tekisi myös puoliksi puoliksi samalla kun on sitä tekemässä? -Tarkoitan, että on kultainen tilaisuus, kun joka tapauksessa pitää halkaista ja liimata uudelleen. Silloin riittää, että siirtää liimausta yhden lisäpalikan leveyden, niin saa puoliksi puoliksi automaattisesti. Onko se huono idea? Jos on, miksi?
En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat siirtämällä yhden lisäpalikan leveyden. Voitko näyttää luonnoksen?

Ajatuksena on halkaista, kääntää ja liimata sama palikka, jotta puun jännitteet ovat yhtä suuria, kun osat on otettu samasta pätkästä. Ne eivät ole, jos otat kaksi eri palaa ja teet saman, eli ei suoraan pitkällä aikavälillä.
______________
Rakentaja
 
Fantastisen hyviä vinkkejä! Kiitos!
Muutama kysymys kuitenkin, jos haluan koristella toisen puolen jollain puulla kun koko pohja tarvitsee minun tehdä samanlainen toisella puolella?
K-vaneri? Mitä K tarkoittaa?
UV-stabiloitu muovikalvo (diffuusiosulku), onko se sama kuin saunafolio UV musta, jota voi ostaa esimerkiksi byggmaxista, vai jotain täysin muuta?
Viimeinen noviisikysymys:
Haluaisin mielelläni raudanseisonniittaa ulko-oveni talliin, onko se jotain mitä voidaan suositella vai eikö se ehkä suojaa tarpeeksi?
/U
 
  • Tykkään
Ibf
  • Laddar…
I
Pastejja sanoi:
Fantastisia vinkkejä! Kiitän! Muutama kysymys kuitenkin, jos haluan koristella sivun jollakin puisella, täytyykö minun tehdä samanlainen toiselle puolelle koko perustuksen jälkeen?
Ei. Ei, jos kiinnität sen pelkästään ruuveilla ilman liimaa.

Pastejja sanoi:
K-vaneri? Mitä K tarkoittaa?
K=konstruktio

Pastejja sanoi:
UV-stabiloitu muovikalvo (diffuusiosulku), onko se sama kuin se bastufolie uv svart mikä voi ostaa esim. Byggmaxista, vai jotain ihan muuta?
Ei. Se on jotain muuta. UV tarkoittaa ultraviolettia, aallonpituutta, joka hajottaa muovia ja tekee siitä hauraan. Tavallinen UV-stabiloitu muovi ulkoseinän sisäpuolelle on yleensä kirkas tai kevyesti sinertävä. Tarkista tyyppihyväksyntämerkintä, haarukka.

Pastejja sanoi:
Haluaisin mieluusti käsitellä tallin ulko-oven rautaoksalla, voiko sitä suositella vai suojaako se riittävästi? /U
Se pysyy hyvin ja sitä voidaan suositella. Ainoa haitta on kai väri, joka muuttuu hopeanharmaaksi ajan myötä.
___________________
Rakentaja
 
  • Tykkään
Lumberjod
  • Laddar…
Kiitos vastauksista! Uskomatonta kuinka paljon opin tänään. Nyt en malta odottaa, että pääsen aloittamaan ja kokeilemaan..
Tarkoituksenani oli, että rautavihtrilli tekisi siitä kauniin harmaan..
/U
 
Olen lukenut ja harkinnut tätä perusteellista kirjoitusta ja aion todennäköisesti rakentaa oven vapaa-ajanrakennuksen varasto-osaan rakennuttajan specin mukaan. Pohdin kuitenkin hieman, miten tehdä järkevä karmi ja kuinka tehdä saranat ja kuinka suuri väli tarvitaan oven ja karmin väliin, jotta se voidaan avata.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.