Suunnittelen uuden oven avaamista kellaritasolle. Se voi olla tarpeen, koska pannuhuone on melkein täynnä ja autotalli muurattiin umpeen, joten uutta pannua ei voida tuoda sisään. Seuraava kuva näyttää miltä se näyttää ja haluan uuden oven siihen, missä ukko seisoo. Rasti-merkitty alue päädyssä on vanha umpeen muurattu autotalli.

Mies seisoo seinän vieressä paikassa, johon suunnitellaan ovea, talon uudelleensuunniteltavissa kellarissa. Kuvassa näkyy myös suljettu autotallin aukko.

Nyt kysymys on, pystyykö seinä kantamaan tämän?

Tekniset edellytykset ovat:

  • Kellarin katto: Valettu betonilaatta, paksuus 15 cm
  • Kellarin seinä: Muuraamalla betonilohkareista, paksuus 22 cm. Mitattu korkeus: 212cm (210 piirustuksen mukaan).
  • Perustus: 50cm x 20cm piirustuksen mukaan, mutta se näyttää menevän syvemmälle joissain kohdissa. 30-40 cm.
  • Kellarin sisätila: Näyttää olevan samalla tasolla kuin perustus. Mahdollisesti se on samaa valua.
  • Rasti-Merkitty alue päädyssä on umpeen muurattu autotalli.
  • Yläkerta koostuu puurakenteista (kevyt rakenne?).
  • Oven koko: 10x210
  • Ikkunan koko 53x79cm, etäisyys päädystä ensimmäiseen ikkunaan = 2m, toiseen ikkunaan = 4.34m

(google-sketchup-tiedosto on liitetty, joka sisältää enemmän mittoja)

Joten, kysymys on, olisiko turvallista avata ovi tähän, kuten kuvassa näkyy, 22 cm ikkunasta?

Syy, miksi en halua muuttaa ikkunaa oveksi on, että sen alla on lämmityselementti. Kysymys on, kuinka lähelle ikkunaa voin mennä, ennen kuin pilari ikkunan/oven välillä on liian kapea pitämään koossa? Onko vaihtoehtona laittaa ikkuna/ovi vierekkäin ja poistaa kaikki laasti niiden välistä?

Kiitollinen mielipiteistä.
 
Viimeksi muokattu:
PS: Näyttää siltä, että kellarikerroksen ikkunasyvennys päättyy tasan valettuun betonikattoon, kuten kuvassa. Onko betonilaattaan valettu palkkeja, vai tarkoittaako tämä, ettei ikkunoiden ja entisen autotallin yläpuolella ole palkkeja?
 
Se voi tarkoittaa, että levy on vahvistettu siten, että se on oma reunapalkkinsa.
Onko sinulla pääsyä vahvistuspiirustukseen?
 
Talo on rakennettu vuonna 1956. Millaisia rakennusnormeja betoniholveille oli tuolloin? Yritän saada tarkempia piirustuksia kunnasta, mutta voi olla, ettei raudoituspiirustuksia ole saatavilla.

Jos en löydä sellaista piirustusta, onko silti mahdollista selvittää, kuinka hyvin betonilaatta on raudoitettu?

Uskallanko ottaa riskin, että raudoitus kestää vielä yhden aukon?
 
Teknisessä kuvauksessa voidaan lukea seuraavaa:

Kellarilaatta: 15 cm paksu ristiraudoitettu betonilaatta. Katot kalkkimaalataan. Kutterslastutäyttö.

Voidaanko siitä tehdä johtopäätöksiä?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.