K kest sanoi:
Oikea mies saa aina viimeisen sanan.
"Kyllä kulta":thinking:
Hahahaha!!;-)

Jos sen voi poistaa kokonaan, voit väliaikaisesti laittaa siihen leveän listan, vain peittämään siihen asti, kunnes sinulla on aikaa ja varaa vaihtaa lattia ja maalata katto.

K kest sanoi:
Oikea mies saa aina viimeisen sanan.
"Kyllä rakas":thinking:
Haha, ehkäpä niin! Onneksi asun yksin pienessä talossani. Minun tarvitsee vain totella luonnonlakeja ja rakennusvirastoa. :-)

• Tykkään
Hundt
  • Laddar…
Hei taas!
Nyt olen käynyt vintillä ja katsonut kattoruoteita. Näyttää siltä, että piirustuksessa vaakasuorat seinät ovat suoraan kunkin kattoruoan alla. Voiko sillä olla merkitystä sille, ovatko ne kantavia? Toisaalta ne eivät mene läpi koko talon nytkään.

Seinä vrum - makuuhuoneen välillä on kantava. Kantavat seinät ovat aina kohtisuorassa kattotuoleihin/palkistoon nähden. Ne toimivat keskituentana lyhentäen jänneväliä, joka muuten olisi vain ulkoseinissä.

• Tykkään
Cider ja 2 muuta
  • Laddar…
J JKrister sanoi:
Kantavat seinät ovat aina suorakulmaisia kattotuoleihin/lattialageihin nähden.
Olen vähän googlannut ja yleensä sanotaan ”usein suorakulmaisia”, joten siksi olin hieman epävarma. Mutta se on pieni yksikerroksinen talo betonilaatalla, joten nyt luulen päättäneeni, että se ei ole kantava. :-)

BirgitS
Jos katsot leikkauskuvaa, siinä on piirretty väliseinä, joka on mahdollisesti kantava/tukevana, eikä mikään muu väliseinä ole kantava. Jos ymmärrän oikein, kyseessä on seinä olohuoneen ja makuuhuoneen 1 välillä sekä sen jatkuminen alasuunnassa piirustuksessa, joka on kantava. Sitten on ristikkokattotuolit, ja sellaisten kanssa on tarkoitus, että katon kuorma siirretään ulkoseinille eikä kannatella millään väliseinällä.

• Tykkään
Trrttsch
  • Laddar…
Hei taas!

On nyt talviloma ja lumen puutteessa ryhdyn työskentelemään seinän parissa. :-) Olen sahannut aukon, joka on hieman pienempi kuin suunniteltu, saadakseni käsityksen siitä, miten koolaukset menevät. Se on jokin erikoisratkaisu 1-metrin osioilla 2,5 tuuman koolauksilla ja juoksuilla spontin kiinnittämiseen. Ajattelen, että se käy hyvin, jos sahaa koolaukset ja käyttää juoksuja uudelleen aukon tasolla ja siirtää pari sahattua koolausta sivuille. Mutta ensin aion poistaa kaikki tapetit ja maalata katon estemaalilla päästäkseni eroon aiempien omistajien tupakansavun hajusta. Se vie aikansa.

Seinään leikattu aukko paljastaa puisen rungonrakenteen. Lattialla on tapetinrepaleita ja työkaluja, ikkunasta valo pääsee sisään.

Työ etenee. Pistosaha ja monitoimityökalu paneeliin ja käsisaha koolinkeihin. Kaikki sujui hyvin, mutta hieman hermostuin, kun saha juuttui katkaistessani koolinkeja. Saapa nähdä, onko talo pystyssä huomenna. :worried:

Seinä, jossa on aukko olohuoneeseen; käytetty työkaluina pistosahaa ja monitoimityökalua; huonekalut ja verhot näkyvät aukon läpi.

• Tykkään
kest
  • Laddar…
"Viimeistelyn puusepäntyöt" menossa. Olen tehnyt pienen ikkunalaudan, joka ulottuu 24 molemmilta puolilta seinää ja joka on 55 mm leveämpi kuin aukko, jotta se ulottuu hieman listojen ulkopuolelle, jotka tulevat sitten. Kysymys on, pitäisikö laudan ja seinän välillä olla hieman tilaa ja tiivistää pehmeällä tiivisteaineella vai voiko sen kuten nyt olla tiukka millimetrin tarkkuudella. Ajattelen, että on riski, että lauta halkeaa, erityisesti ne kaksi "kulmaa", jotka menevät hiukan seinään.

Lähikuva keskeneräisestä puisesta ikkunalaudasta, joka ulottuu seinän molemmille puolille.

Se etenee hitaasti mutta varmasti. Hioin vähän hiirellä, jotta siitä ei tulisi liian tiukka. Tarkkasilmäinen huomaa, että vahingossa tasoitin laudan tavallisella seinätasoitteella, mutta jouduin tietysti tekemään sen uudelleen oikealla puusepän tasoitteella. Nyt olen kiinnittänyt laudat 50 mm dyckertillä viistosti pareittain 50 cm välein. Toivottavasti se riittää. Tasoitin naulojen päät, mutta kadun sitä, sillä tasoitus näkyy luultavasti paljon enemmän kuin itse naulat olisivat. Nyt on jäljellä vain listat ympäriinsä. Katsotaan, kuinka hyvin onnistun jiirityksessä, haha.

Talon seinään tehty aukko, josta näkyy sisätiloja; sohva, pöytä, tauluja ja televisio. Aukko kiinnitetty listoilla.

• Tykkään
kest ja 1 muu
  • Laddar…
Siitä tuli todella hieno!

• Tykkään
Trrttsch
  • Laddar…
T topmount sanoi:
De blev ju jättefint!
Kiitos paljon! Vielä vähän totuttelemista. Tuntuu melkein kuin sellainen tarjoilutiski kansantalolla, haha. Sain myös vähän paniikkia kokeillessani kansia. Näytti siltä, että olin vahingossa asentanut ylälaudan vinosti, mutta onneksi se oli kansi, joka ei ole suora. Sen voi varmasti vetää suoraksi vähän väkivallalla.

Viimeinen päivitys, valitettavasti ilman kuvaa. Olen nyt laittanut listat ympäriinsä ja myös ylösalaisin olevan jalkalistan työtason alle. Huomasin tällöin hieman ärsyttävän asian, johon minun olisi pitänyt puuttua alusta alkaen. Aukon alla oleva seinä pullistuu 1 cm keskellä, ja se näkyy melko selkeästi nyt, kun lista on paikoillaan. Ehkä olisin voinut oikaista seinän ennen kuin laitoin laudan paikoilleen. Ajattelin, että tämä voisi olla hyvää tietoa, jos joku muu yrittää samaa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.