Minulla on pieni talo vuodelta -59, kooltaan 74 m2, jossa on olohuone 18m2 ja viereinen ruokailuhuone 12m2, joiden välissä on oviaukko. Haluaisin oikeastaan purkaa koko sen seinän saadakseni paremman valon, mutta en ole varma, onko se kantava ja sitten tuntuu siltä, että lattian, katon ja sähkön palauttaminen siistillä tavalla tulee olemaan paljon työtä (ja rahaa). Sen sijaan mietin, olisiko hyvä ratkaisu tehdä suurempi aukko seinään, linjassa muiden ikkunoiden ja oviaukon kanssa. Voiko tämän tehdä ilman, että purkaa koko seinän ja rakentaa uudelleen? Se on raakapontti ja masoniitti.
Aion yrittää saada tänne jonkun, joka voi kertoa, onko se kantava ottaen huomioon mahdolliset painumat, mutta liitän muutamia kuvia piirustuksesta. Paperilla "Tekninen kuvaus" lukee näin:
Sisäseinät kantavat: 2 1/2" tukirakenne 15 mm hsp paneelilla ja puukuitulevyillä molemmin puolin.
Muut seinät: Kuten kantavat sisäseinät.
Mutta sanotaanpa, että se ei ole kantava. Voiko silloin tehdä sellaisen aukon ilman purkamista ja uudelleen tukemista?
Se ei piirustuksen mukaan ole kantava.
Jos tarkoitat tehdä reiän pelkästään tiikerisahalla kapaten täsmällisesti aukon koon ja sitten jättää se niin, se olisi todennäköisesti vaikeata.
Sen sijaan voit varmaankin katekaista reiän, joka on 45 mm liian suuri, tehdä kehyksen 45-urtalla, jota sitten peität kynnyksellä kuten oven ympärille.
Kiitos Krister! Se oli se vastaus jota toivoin. Tarkemmin siitä miten se tehdään, pyydän jotakuta taitavampaa auttamaan minua, mutta nyt tiedän ainakin että se on todennäköisesti mahdollista eikä ole liian monimutkainen toimenpide.
Minulla on pieni 74 m2 -59 rakennettu talo, jossa on 18 m2 olohuone ja viereinen 12 m2 ruokailuhuone välissä oleva ovi. Haluaisin oikeastaan purkaa koko seinän saadakseni paremman valon tulon, mutta en ole varma, onko se kantava ja tuntuu myös, että lattian, katon ja sähkön siisti palauttaminen on työlästä (ja kallista). Sen sijaan mietin, onko hyvä ratkaisu tehdä isompi aukko seinään linjassa muiden ikkunoiden ja oviaukon kanssa. Voiko tämän tehdä ilman että purkaa koko seinän ja tekee uudestaan kehikot? Se on raakapontti ja masoniitti.
[kuva]
Jos se ei ole kantava seinä, miksi ei poistaisi koko seinää ja loisi ”ilmaa”?!
Jos se ei ole kantava seinä, miksi ei poistaa koko seinää ja luoda "ilmaa"?
Se olisi tietysti hienoin ratkaisu, mutta sitten minun täytyy korjata katto, seinät ja lattiat, jotta niistä tulee yhtenäiset ja lisäksi vetää sähkö uudelleen, joten siitä tulee aivan erilainen työ. Mutta en ole vielä päättänyt. Minulle tuli iso auton korjaus, joten minun on odotettava, kunnes taloudellinen tilanne paranee.
Se olisi tietysti tyylikkäintä, mutta silloin minun täytyy korjata katto, seinät ja lattia, jotta siitä tulee yhtenäinen, ja lisäksi vetää sähköt uudelleen, joten siitä tulee täysin erilainen työ. Mutta en ole vielä päättänyt. Autoon tuli iso korjaus, joten minun täytyy odottaa, kunnes taloudellinen tilanne paranee.
Tee mitä SINÄ haluat ja älä välitä minun tai muiden neuvoista! Kysy k vaimolta, yleensä he ovat ne, jotka päättävät, vai mitä?? ;/))
Se olisi tietysti tyylikkäintä, mutta sitten minun täytyisi korjata katto, seinät ja lattia, jotta se olisi yhtenäinen, ja lisäksi vetää sähköjä uudelleen, joten siitä tulisi aivan eri työ. Mutta en ole vielä päättänyt. Sain suuren korjauksen autolle, joten minun täytyy odottaa, kunnes taloustilanne paranee.
Näytä mielellään sitten miten se onnistui!! Onnea matkaan!!
Kiitos paljon! Niin teen, mutta luultavasti siihen menee kuukausi tai kaksi taloudellisista syistä. Aion maalata katot ja tietenkin vaihtaa sen hirveän tiilitapetin.