Ajatukseni on höyrysulku ja vaakasuoraan asennettuna 45x45 asennuskerrokseksi. Sen päälle pystyyn OSB ja sitten kipsi. Haluan asentaa harvapaneelin kattoon ennen OSB:tä, jotta voin eristää katon mahdollisimman nopeasti.

Yritän miettiä, miten ruuvata OSB ylimmäiseen vaakasuoraan koolaukseen, jossa kattorimoitus roikkuu 28mm.
  • Ruuvata ne jäljellä olevat (45-28=17) mm?
  • Jättää väli niin, että voi työntää OSB vaakatasoon ja rimoituksen väliin?
  • Laskea ylintä vaakakoolauksesta asennuskerroksessa hieman (esim. 20 mm) kattopalkista?
  • Asettaa 45x70 ylimmäksi vaakakoolaukseksi?
Toinen kysymys, tarvitseeko kaikkiin OSB-saumoihin kiiloja?

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…

Paras vastaus

Kun rakensin autotallia äskettäin, valitsin vaihtoehdon laskea ylintä vaakasuoraa säädöstä 28 mm. Käytin pätkää 28x70 etäisyytenä kattotuoleille, kun ruuvasin ylintä 45:ta. Lisäsin myös ohuen kaistaleen 45-eristettä sen yläpuolelle ennen kuin ruuvasin ensimmäisen 28x70 rivin kattoon.

sinun ei tarvitse välittää osb-saumojen välillä. Varmista vain, että siirrät saumoja noin puoli levyä, kun asennat kipsin, sillä levyt tukevat toisiaan.

• Tykkään
Mike Andersson ja 2 muuta
  • Laddar…
Täydellisesti, miten teit sisänurkissa, käytitkö jotain vakauttamaan OSB:n välillä siellä? Kortlingar tai kulmalista?

M -MH- sanoi:
Täydellistä, miten teit sisäkulmissa, käytitkö jotain tukemaan OSB:iden välillä? Poikkipuut vai kulmalista?
Sisäkulmiin asensin kulmaprofiilin, kuten tämä: https://www.byggmax.se/vinkelprofil-l50-p20871
Asensin sen OSB:n jälkeen, mutta ennen kipsiä. Kiinnitin tiukasti kipsiruuvilla sen läpi, joten siitä tuli tukeva.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Koska näytät tehneen suunnilleen samalla tavalla kuin minä, oliko sinulla sisäistä sähkövetoa ja miten se sujui? Pitkin seinää vai kattoon ylös?

M -MH- sanoi:
Koska näytät tehneen suunnilleen mitä minäkin olen tehnyt, oliko sinulla sisäinen sähkönasennus ja miten teit sen? Pitkin seinää vai kattoon?
Minulla on upotettu sähkö asennuskerroksessa.
Elektriikka-asentaja teki vedot, mutta hän oli erittäin tyytyväinen asennuskerrokseen.
Pieni keskus takaseinällä, ja sieltä putket mahdollisimman lyhyttä reittiä pitkin seinää pistorasioille.
Kattoon vain putket sille sähkölle, joka oikeasti on katossa, eli valaistukselle, ovimoottoreille ja pistorasioille kelarullalle.

Sattuisiko sinulla olemaan kuvia siitä, miltä se näytti sähköasentajan jälkeen...? :)

M -MH- sanoi:
Sattuuko sinulla olemaan kuvia siitä, miltä se näytti sähkömiehen jälkeen...? :)
Viimeistelemätön autotalli, jonka seinät on eristetty ja rakennekkeet näkyvät. Lattia on betonipintainen. Huoneen kulma rakenteilla, jossa näkyy seinän runkorakenteet, muovikalvo ja sähköjohdotus. Betonilattia valmiina. Huoneen seinärakenne, jossa on seinärankarunko, eriste, höyrysulku ja asennetut sähköputket sekä pistorasiat. Seinän runko rakennusvaiheessa, eristeet välissä, muovikalvo, sähköputket ja pistorasiakotelot näkyvissä.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos! (y)Onko se spik toiselta puolelta, jonka olet teipannut sääntöristeihin?

M -MH- sanoi:
Kiitoksia! (y) Ovatko ne naulat, jotka olet teipannut säännöksien päälle?
ei, ne ovat nitojan niittejä, jotka saivat kierroksen teippiä sen jälkeen, kun olin ampunut höyryesteen ylös. Tarkkana kotinikkarina en jätä mitään sattuman varaan ;)

Se olen taas minä. Miten sähköasentaja pääsi ohi ylimmän 45 mm:n mennäkseen kattoon? Olitko valmistellut vähän lovia, vai tekikö hän sen itse (ilman että vahingoitti muovia)?

M -MH- sanoi:
De e jag igen. Hur kom elektrikern förbi den översta 45mm för att gå upp i taket? Hade du förberett lite jack, eller gjorde han det själv (utan att skada plasten)?
Moi.
Itse asiassa odotin ylimmän 45 mm asennuksen kanssa siihen asti, kunnes sähköasentaja oli vetänyt letkun. Joten leikkaukset mittasin ja tein itse silloin.
Jos muistan oikein, odotin myös ensimmäisen ja viimeisen rivin takalankun kanssa.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Eristys ei pudonnut alas silloin? :p

M -MH- sanoi:
Isoleringen ramlade inte ner då? :p
Ei ollenkaan, muovi oli kiinnitetty kattoristikoihin ja sitten oli vain noin 30cm seuraavaan harvaan. Se oli siis vain seinä/katto-kulmassa, jota odotin vähän ajan.

• Tykkään
Landbogården ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.