Miten yleensä tehdään, kun asennetaan OSB/kipsilevy vaakasuoraan asennettuun kerrokseen ulkonurkassa? Eli ulkoseinän ulkonurkassa.
Sisänurkissa yleensä (tai ainakin minä olen tehnyt) laitetaan metallikulma OSB:n ja kipsilevyn väliin. Tehdäänkö samoin ulkonurkassa? Vai pitääkö sinne asentaa pystytuki riittävän lujuuden takaamiseksi? Ne metallikulmat sisänurkissa eivät tunnu tekevän suurta eroa notkeuteen, mutta mikä riittääkään, en tiedä. Sisänurkat aion joka tapauksessa vain tiivistää, mutta ulkonurkkaan en halua halkeamia.
Ymmärtääkseni kipsilevyn päälle pitäisi laittaa jokin lista, mutta se on kai enemmänkin suojaksi ja ulkonäön vuoksi, eikä ehkä vaikuta levyn lujuuteen/notkeuteen?
Okei ja se on ehkä varmin ratkaisu käyttää sääntöä. Mutta mietin, miten se yleensä tehdään? Olen etsinyt, mutta en löytänyt mitään. Näyttää siltä, että nämä kulmat ovat harvinaisia.
Ajatteletteko sääntöä vain kulmassa, joka yhdistää OSB:n molemmilta puolilta? Se ikään kuin "leijuu" rungon ulkopuolella. Jos sen pitäisi myös olla kiinnitetty runkoon, minun täytyy käyttää 45x90. Se aiheuttaisi vielä enemmän kylmäsiltoja. Mutta 45x45 kulman ulkopuolella pitäisi riittää, kun ne sitten ruuvataan yhteen.
Hei
Yleensä asennan ensin OSB-levyn, sitten metallikulman ja lopuksi kipsilevyn, lähinnä jotta voisin pyöristää kulman niin, ettei siitä tule terävää kulmaa, joka vahingoittuu helposti.
Mutta onko olemassa ulkokulmia, jotka voi liimata kipsilevylle ja jotka sitten kitataan?
/W
Hei
Yleensä laitan ensin OSB:n sitten plåt-vinkeln ja lopuksi kipsilevyn, enimmäkseen sen vuoksi että kulman voi pyöristää, jotta se ei ole terävä kulma joka helposti vahingoittuu.
Mutta onhan olemassa ulkokulmia jotka voi liimata kipsilevyyn ja sitten tasoittaa?
/W
Kyllä, mutta tämä ei koske ulkoviimeistelyä, vaan levyn vakausmielessä jos jotain roikkuu/painetaan seinää vasten lähellä ulkokulmaa.
Ajatteletteko sääntöä vain nurkassa, joka yhdistää OSB:n molemmilta puolilta? Niin sanotusti "leijuu" rungon ulkopuolella.
Joo, niin tekisin ainakin. Sinun ei tarvitse edes käyttää 45x45:ttä, voi olla joku rimaa myös - kunhan voit yhdistää kulmat. Jos haluat kaikin keinoin välttää kylmäsiltoja, niin 28x70 tai vastaava saattaa olla parempi vaihtoehto, ja se toimii yhtä hyvin kulman yhdistämiseksi.
Ajatukseni oli, että pystyssä oleva sääntö kiinnitettäisiin silloin vaakasääntöihin. Sen ei tarvitse olla kiinni talossa, kunhan vaakasäännöt ovat kiinni rungossa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.