Hei hyvät ihmiset. Taas yksi "Onko tämä seinä kantava"-keskusteluketju.

Minulla on seinä, joka kulkee keskellä taloa, merkitty punaisella kuvissa. Vaikka se kulkee talon läpi, en usko, että se on kantava, perustuen siihen mitä olen nähnyt ullakolla.

Rimat ovat 4x4 cm leveitä.

Mitä mieltä olette?

Seinärunko keskellä taloa, rimoilla 4x4 cm, johdotuksia, ylhäällä punainen viiva korostaa seinää. Onko kantava vai ei?
Punaisella merkitty talon keskellä oleva seinä ja näkyviä väliseinärakenteita, joiden vaakasuuntaiset tuet ovat 4x4 cm.
Kuva ullakosta, keskellä kulkee puulattia. Punainen viiva kulkee lattialla, osoittaen rakennuksen keskellä olevaa seinää.
Punaisella merkityssä ullakkotilassa näkyy keskellä kulkeva lattialauta, jossa kysytään, onko seinä kantava. Taustalla kattopalkkeja ja hylly.
Pohjapiirros talosta, punainen viiva merkitsee epäilyttävää seinää keskellä taloa. Kysytään, onko tämä 4x4 cm reglein varustettu seinä kantava.

Niin ohuet koolaukset eivät ole kantavia

• Tykkään
d0391m0 ja 1 muu
  • Laddar…
Kattopalkit näyttävät olevan tavallisia vapaasti kantavia ristikkoja, jotka eivät tarvitse kantavaa seinää alle.

• Tykkään
d0391m0
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sanoi:
Niin ohuet rimat eivät ole kantavia
Ok. Kiitos vastauksesta.

Onko olemassa jotain "peukalosääntöä" kuinka paksuja niiden pitäisi olla?

45x70:stä lähtien ne voivat olla kantavia, mutta yleisintä on 45x95 ja siitä ylöspäin, koska pituuden vakavuus määrää mitoituksen.

• Tykkään
Huddingebo
  • Laddar…
Säännöt katosivat pari tuntia sitten, eikä toistaiseksi mikään ole romahtanut.

Olen myös käynyt hieman ullakolla.

Voiko huokaista helpotuksesta vai onko mahdollista, että kantavuusongelmat ilmenevät myöhemmin?

Huomioin muuten tämän 'varoituksen' (kirjoitettu sääntöön) kun poistin vähän lisää kipsiä samassa yhteydessä kun säännöt katosivat. Mutta eihän sillä voi olla tekemistä kantavuuden kanssa?

• Puupalkki, jossa kiinnitetty metallilevyjä. Palkissa näkyy teksti "varn". Rakenneosa on kiinnitetty useilla nauloilla.
Ne kannattele yläkattoa. Jättääköhän ne muun talon kantavana osana kertomatta.

Jos ei ole hyvin varma asiastaan, tulisi mahdollisimman pitkälle välttää sisäseinien purkamista. Seinät voivat täyttää muita tehtäviä kuin hoitaa ylhäältä tulevia kuormia, mikä voi olla helpoin itse arvioida.

• Tykkään
Huddingebo ja 1 muu
  • Laddar…
L Liljeros sanoi:
Ne eivät kanna ulkokattoa. Jätän sen avoimeksi, onko niillä kantava toiminto muun talon suhteen.

Jos et ole täysin varma asiastasi, on parasta välttää sisäseinien purkamista niin pitkälle kuin mahdollista. Seinillä voi olla muita toimintoja kuin ylhäältä tulevien kuormien hallinta, mikä voi olla helpointa arvioida itse.
Kiitos vastauksesta!

Seinissä on kulkenut vähän sähköä, mutta ei mitään outoa. Mitä muita tärkeitä toimintoja seinällä voisi olla? Ehkä se on minun huoleni 'varoituksen' vuoksi 😅..

D d0391m0 sanoi:
Kiitos vastauksesta!

Siellä on mennyt vähän sähköä seinissä, mutta ei mitään outoa. Mitä muita tärkeitä toimintoja seinällä voisi olla?
Ehkä panikoin 'varoituksen' takia 😅..
Sisäseinät voivat esimerkiksi toimia vakauttamaan taloa tuulikuormia vastaan.

• Tykkään
Hybro ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.