Hei!

Nyt minulla on taas natriumsilikaattikysymyksiä.

Olen löytänyt vain yhden tuotteen markkinoilta. Nitorin vesi[lasi], 1 litra, "Vattenglas Natron artnr. 203067". Siinä on 57% vettä ja 29% silikaattipitoisuus. Mistäköhän loput 14% koostuu? Epäröin tätä tuotetta. Käsittääkseni vesilasin pitäisi olla siirappimainen.

Tänään sain vastauksen Nitorilta:

Lainaus: Tuote koostuu vedestä ja natriummetalisilikaatista. Konsistenssi/viskositeetti ei käy ilmi turvallisuustieto-lehdestä. Se on jähmeä neste, raskaampaa kuin vesi mutta ei yhtä "elastinen" kuin siirappi.

Ei parasta ennen -päivää. Se on epäorgaaninen tuote, joten ei tapahdu mitään niin kauan kuin pakkaus on tiivis. Kuivumisaika vähintään 12 tuntia.

Onko tämä hyvä vesi[lasi]? Olen nimittäin ymmärtänyt, että sen pitäisi olla paljon paksumpaa, mutta en toisaalta ole koskaan leikitty natriumsilikaatin kanssa.

---

Etsin muuten mahdollisimman paksua vesi[lasia], mieluiten jauhemuodossa. Onko sellaista edes olemassa? Missä?

Paljonko se maksaa? Oletan, että senkin säilyvyysaika on ikuinen?

Kuinka pitkä on TÄYSI kovettumisaika yhteensä? Kunnes se on kova kuin kivi?

---

Tässä tulee muuten joukon väittämiä vesi[lasista].
Mitkä pitävät paikkansa, mitkä eivät?

Kivenkova, kestävä pinta

Myrkytön

Ei kiiltävä

Ei kellastu (ajallisesti kestävä)

UV-kestävä

Vesi[lasi] ei käy paperin ja tulostusmusteeseen

Vesi[lasilla] voi "säilöä" paperia

Kiitos!

Linnea

Mistä ostatte hitaan juoksevan natriumsilikaatin?

P
Huomattu, että käytettäessä se on laimennettava 1:1 veden kanssa.

Toisin kuin silikaattiprimer, vesilasi (eli yksi osa "oikeaa" silikaattimaalaustekniikkaa) ei sisällä akrylaattidispersioita.

Akrylaattidispersion pitoisuus silikaattiprimerissä vaikuttaa olevan pieni (2,5-10%) silikaattiprimerissä. Mutta jos haluaa olla täysin myrkyttömällä puolella ja varma siitä, että kosteus voi liikkua esteettä, ei voi käyttää silikaattiprimeriä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.