18 296 lukukertaa ·
25 vastausta
18k lukukertaa
25 vastausta
Onko suorien portaiden rakentaminen näin helppoa?
ennen kaikkea vaneri on helpompi työstää! sinun ei tarvitse liimata yhteen reglar 220+45 askelmiin, ja vältät rakennuspuuta, joka vääntyy heti kun se kuivuu. sitten olisin varmaan liimannut klinkkereitä jollain rakennusliimalla, joka on hieman joustava, sen sijaan että käyttäisin laastia
Ah, mielenkiintoista!daugaard sanoi:ennen kaikkea, vaneri on helpompi työstää! vältyt liimaamasta yhteen 220+45 tukkeja askelmiksi, vältyt rakennuspuulta, joka vääntyy heti kun se tulee sisään ja kuivuu hieman.
sitten minä olisin varmaan liimannut klinkkerin jollain hieman elastisella rakennusliimalla sen sijaan että käyttää kiinnityslaastia
En ole juurikaan työskennellyt vanerin kanssa, muuta kuin laittamalla sitä jonkin kipsilevyn taakse OSB:n sijasta.
Mistä mitoista puhut tässä? Olen nähnyt levyjä, jotka ovat noin 12 tai 15 mm paksuja. Eivätkö ne ole tarpeeksi jäykkiä laatoitettuun askelmaan, joten ajatteletko, että liimataan kolme levyä yhteen tai jotain sellaista?
Ajatteletko, että rakennetaan vangspalkit tavallisesti puutavaralla ja sitten laitetaan nämä levyt päälle? Joten käytännössä se, mitä vaihdetaan, on itse askelmat?
Kiitos viisaita ajatuksistasi!
Mhm, siksi että?MathiasS sanoi:
Jos minulla on jo koolinkeja kaikissa mahdollisissa mitoissa, kannattaako silti ostaa palkkeja? Vaikka ne eivät ole vapaasti kannattavia, vaan kulkevat seinän vieressä? Paitsi ne yksi tai mahdollisesti kaksi, jotka kulkevat portaiden keskellä.
on olemassa ajatus esimerkiksi tuplaa 21 mm vaneria vähän liimaa. on myös paksumpia levyjä, mutta tiedä en, ehkä se tulee tosi kalliiksi.
voit myös tehdä vangsstyckena vanerista jos haluat, mutta voit käyttää myös reglar jos sinulla on niitä. minä olisin valinnut vähän paksumman regeln kuin 45x95 keskimmäiselle vangenille, ehkä 120 tai 145mm. tiedä en, tarvitaanko se, mutta tuntuu paremmalta jos se mahtuu portaan alle.
voit myös tehdä vangsstyckena vanerista jos haluat, mutta voit käyttää myös reglar jos sinulla on niitä. minä olisin valinnut vähän paksumman regeln kuin 45x95 keskimmäiselle vangenille, ehkä 120 tai 145mm. tiedä en, tarvitaanko se, mutta tuntuu paremmalta jos se mahtuu portaan alle.
Vuotta myöhemmin...
Olen nyt aloittanut portaikon. Koska haluan kosteussuojan alimmalle tasolle, olin alusta alkaen päättänyt, että ensimmäinen porras olisi valettu tai lecasta tehty.
Tässä tapauksessa valitsin lecan. Ja koska minulla oli ylijäämäkiviä, käytin tilaisuuden hyödyksi ja tein kolme porrasta lecasta, joten jatkossa tulee olemaan 10 puusta tehtyä porrasta.
Vang-kappaleet 45 x 145 ovat juuri nyt kokeilumonitettuna seinää vasten. Portaikosta tulee 110 cm leveä, joten ajattelen, että vang keskellä saman kokoisena on tarpeellinen, erityisesti jos tarkoituksena on laatoitus, mitä olen ehdottomasti suunnitellut. Todennäköisesti, aiempien ehdotusten mukaan, se on vaneriporras, jonka kokonaispaksuus on noin 40 mm.
Ehkä pitäisi jopa olla kaksi vanga, jolloin tulisi cc 35, minun on vaikea ennakoida kuinka paljon joustoa portaikossa on (vang on 280 cm pitkä, mutta kaksi seinää vasten ei ole ripustettuna, vaan ne on tukevasti ankkuroitu seinien runkoon.

Kaikki tulee tulevaisuudessa päällystää, joten toivottavasti ei tule näkyville mikä on lecasta tai puusta.
Katsotaan miten se menee, ehkä portaikosta tulee hyvä, ehkä se on roskakasa. Mutta juuri nyt tuntuu kohtuulliselta, että siitä tulee järkevä autotallin portaat!
Lisää kuvia löytyy talon Facebook-sivulta.
Mutta suuri kysymys on: riittääkö vain yksi vang keskellä? Silloin se olisi noin cc 55.
Olen nyt aloittanut portaikon. Koska haluan kosteussuojan alimmalle tasolle, olin alusta alkaen päättänyt, että ensimmäinen porras olisi valettu tai lecasta tehty.
Tässä tapauksessa valitsin lecan. Ja koska minulla oli ylijäämäkiviä, käytin tilaisuuden hyödyksi ja tein kolme porrasta lecasta, joten jatkossa tulee olemaan 10 puusta tehtyä porrasta.
Vang-kappaleet 45 x 145 ovat juuri nyt kokeilumonitettuna seinää vasten. Portaikosta tulee 110 cm leveä, joten ajattelen, että vang keskellä saman kokoisena on tarpeellinen, erityisesti jos tarkoituksena on laatoitus, mitä olen ehdottomasti suunnitellut. Todennäköisesti, aiempien ehdotusten mukaan, se on vaneriporras, jonka kokonaispaksuus on noin 40 mm.
Ehkä pitäisi jopa olla kaksi vanga, jolloin tulisi cc 35, minun on vaikea ennakoida kuinka paljon joustoa portaikossa on (vang on 280 cm pitkä, mutta kaksi seinää vasten ei ole ripustettuna, vaan ne on tukevasti ankkuroitu seinien runkoon.

Kaikki tulee tulevaisuudessa päällystää, joten toivottavasti ei tule näkyville mikä on lecasta tai puusta.
Katsotaan miten se menee, ehkä portaikosta tulee hyvä, ehkä se on roskakasa. Mutta juuri nyt tuntuu kohtuulliselta, että siitä tulee järkevä autotallin portaat!
Lisää kuvia löytyy talon Facebook-sivulta.
Mutta suuri kysymys on: riittääkö vain yksi vang keskellä? Silloin se olisi noin cc 55.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi