Hei

Jos tekee vähän google-hakuja, oppii pian, että portaiden tulisi olla tietyn muotoisia ja että askelmien korkeuden ja syvyyden välillä on tiettyjä yhteyksiä.

Kun on saanut käsityksen asiasta ja haluaa siirtyä yksityiskohtiin:

Rakennan ensin porrashuoneen, johon mahtuu noin 90-100 cm leveä porras. Teen vangstycken 45x95-rimoista, joissa kiinnitän sitten "kolmiot", jotka toimivat askelmien tukena.

Luultavasti tulee kolme vangstycken, yksi kummassakin päässä ja yksi keskellä.

Jokainen askelma on 45 x 220 + jotain lisätty syvempiä askelmia varten. Ehkä 45x(220+45).

Portaat kulkevat autotallista ylös aulaan, 12 tai 13 askelmaa, en ole vielä päättänyt.

Aula laatoitetaan ja suunnitelmana on laatoittaa kaikki portaat samalla, hieman tekstuurilla, joka ei ole liukas.

Sitten kaikilla askelmilla on myös kieleke, joka on todennäköisesti aika ruma, koska se on 45mm+ kiinnitysaine+klinkkeri. Joten se on kooltaan noin 60mm. Ehkä klinkkeriä myös siihen, tai peltiä tai jotain.

Onko tämä näin "yksinkertaista" vai teenkö jonkun ison ajatusvirheen?

Kiitos!

Olen katsonut seuraavia sivuja saadakseni tietoa ja ideoita:

http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm-45808
http://www.atab-trappan.se/sv/viktiga-matt_r/
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6031

Ei ole erityisen vaikeaa rakentaa suoraa portaikkoa, olen itse tehnyt sen talossamme, seurasin nousu- ja askelmasyvyyden normeja, mittasin huolellisesti ennen ja käytin sitten laseria rakentamisessa.

Mutta olen epäileväinen laatoituksen asentamisesta puuporraskannattimiin, epäilen vahvasti, että kaikki laatat pysyvät paikoillaan pitkällä aikavälillä.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Gabbe1 sanoi:
Mutta olen skeptinen asettamaan klinkkereitä puukehyksistä tehtyihin portaisiin, epäilen vahvasti, että kaikki klinkkerilaatat pysyvät paikoillaan pitkällä aikavälillä.
Samaa mieltä, klinkkerit puupinnalla eivät todennäköisesti kestä missään olosuhteissa. Materiaalin tulisi olla kuollutta, eräänä ajatuksena olisi ruuvata/liimata lattia-kipsiportaiden päälle ja sitten asettaa klinkkerit, jos sellainen ratkaisu olisi. Kestävyys on silti epävarma.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
Voiko todella rakentaa suoran portaikon rakennuspuusta? Mielestäni pitää käyttää kuivattua ja sitten höylättyä puuta, jotta siitä tulee hyvä.

Mikael_L
Se kyllä onnistuu, mutta valitse hyviä paloja. Yksi ystävä rakensi suoran portaikon runkopuusta, joka pysyi hyväkuntoisena ja suorana vuosien ajan.
Se oli alun perin väliaikainen ratkaisu rakennusvaiheessa, mutta toimi niin hyvin, että se säilyi monta vuotta ennen kuin hän jaksoi palata siihen.
Hän rakensi jalkalistat askelmien sivuille ja kiinnitti askelmat 10 mm pyöreillä tapilla, joten hän oli porannut 10 mm poralla suoraan jalkalistasta askelmaan ja sitten liimannut PU-liimalla ja iskenyt "tapin" (pyörötangon) paikalleen. Hän teki tämän askel askeleelta, ja kun kaikki liima oli kuivunut, hän sahasi tangon tasaisesti jalkalistan kanssa ja hioi pintaa hieman sileäksi.

Muistan, että se ei myöskään narissut lainkaan. :cool:

Kuitenkin olen epäileväinen 45x95 kokoon jalkalistoissa.
Kaksinkertaista se koko, tyyliin.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Mikael_L
Mutta Mathias on tietenkin oikeassa siinä, mitä hän kirjoittaa rakennustekniikasta riippuen. Jos aikoo rakentaa portaat, joissa ura jyrsitään vangessa kiinteälle mutta liimaamattomalle tappi- tai sinkkiyhteydelle, niin tietenkään ei kelpaa puutavara, joka kutistuu vielä 5% sisäkuivaksi kuivumisen jälkeen.

Mutta kuten kaveri rakensi ja TS, joka vaikuttaa aikovan asettaa vangen askelmien alle, niin se käy varmasti hyvin, ainakin yhtä hyvin kuin rakentajan kuivalla puutavaralla.

Lopuksi, rakennuspuutavara on kuusta tai mäntyä, eli melko pehmeää ja kuluu aika paljon portaissa. Nyt onhan olemassa paljon männystä tehtyjä portaita, mutta ehkä portaanvalmistajat valitsevat niihin vähän tiheämpää puutavaraa kuin tavallinen rakennuspuutavara.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Hei ja kiitos viisaista vastauksista.
Minun tapauksessani tässä portaassa kuljetaan vain kengät jalassa, joten sen on kestettävä kovaa käyttöä ja märkiä loskakengät, minkä vuoksi harkitsen klinkkerin käyttöä.
Mutta ehkä vähän kipsiä voisi toimia, tai jos valaisin pienen kakun jokaiseen askelmaan.

Vangin koosta, sillä on kuitenkin seinä molemmilla puolilla, joten se ei ole vapaasti kantava. Mutta ehkä sen pitäisi kuitenkin olla karkeampi.

Edit: puhelimen näppäimistö hallitsi minua.

Viimeksi muokattu:
On selvää, että on mahdollista rakentaa portaikko, joka kestää sääntöpuusta, mutta kyseenalaistan sen, voiko siihen saada "möbelfinishin".

Ajatus klinkkeristä tuntuu turhan monimutkaiselta, osittain siksi, että klinkkeri portaissa on 70-lukua, ja toisaalta siksi, että on vaikeaa saada se onnistumaan sääntöpuulla.... Pukisin portaat tammella, jos ne olisivat alttiina.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
Ymmärrän. Aluksi ajattelin valaa portaat ja pitää niiden harmaan karhean pinnan. Joten huonekalumainen viimeistely ei ole koskaan ollut ajatuksissani.

Valitettavasti en elänyt 70-luvulla enkä ole koskaan nähnyt klinkkeriportaita, joten saatan ajatuksissani ajautua johonkin, mitä ei enää tehdä.
:-)

Tai päällystä jokainen askel märkätilamatolla. Se pitäisi olla melko yksinkertaisesti järjestetty (yksinkertaisempaa kuin klinkkeri, IMHO), ja siitä tulee kestävä.

MathiasS sanoi:
Tietenkin on selvää, että voidaan rakentaa portaikko, joka kestää tavallisella puutavaralla, mutta kyseenalaistan, voiko sillä saavuttaa "kalusteviimeistelyn".

Koko ajatus klinkkeristä tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta, osittain koska klinkkeri portaissa on 70-luvulta, ja osittain siksi, että tavallisella puutavaralla on vaikea saavuttaa hyvää tulosta… Pukisin portaikon tammeen, jos se olisi alttiina.
Ei, kalusteviimeistelyä ei voi saavuttaa. Tavallinen puutavara ei ole koskaan niin tiiviskasvuista, että olisi lähes mahdotonta saada pintaviimeistely, saumat, kiinnitykset ja muut täysin tarkasti. Kuitenkin voi silti saada aikaiseksi todella hienot, mutta hieman erilaiset portaat tavallisella puutavaralla. Kuitenkin mielestäni portaikko kannattaisi rakentaa paikan päällä, jolloin varsinainen puusepäntaide jää vähemmälle.

Rakensin siten L-portaat mökkiini. Olin erittäin tyytyväinen, erityisesti talouden näkökulmasta. Ei se ole kalusteviimeistelyä, mutta siitä tuli "eräänlainen eri tyyli". Olisi kuitenkin pitänyt antaa puun kuivua vielä muutaman viikon ennen aloittamista.

bakterie sanoi:
Tai pukemalla jokainen askel märkätilamatolla. Sen pitäisi olla melko yksinkertaisesti järjestetty (yksinkertaisempi kuin klinkkeri mielestäni), ja siitä tulee kestävä.
Se kuulostaa liukkaalta ja vaaralliselta portaissa, joissa joskus kävellään märillä ja loskaisilla kengillä. Olisin antanut konepajan tai peltisepän leikata ja taivuttaa duralumiini-levyjä, joilla voisi peittää tukipuut, siitä tulisi sekä tyylikäs, vahva että turvallinen.

Gabbe1 sanoi:
Se kuulostaa liukkaalta ja vaaralliselta portaikossa, jossa joskus kävellään märillä ja sohjoisilla kengillä. Olen antanut konepajan tai peltisepän leikata ja taivuttaa levyt duraluminiumista, joilla voisi päällystää tukipuut, siitä tulisi sekä tyylikäs, vahva että turvallinen.
Tai liimata "liukastumisesteetarraa" - sitä pitäisi löytyä suurempina arkkeina? Olen nähnyt sitä puuportaissa pienissä kaupoissa muistaakseni kulutuspinnoilla. /K

Kiinnostavaa...
En aio pitää loppumattomiin kantaani, mutta minun maailmassani klinkkeri on erittäin houkutteleva ja nykyisellä tietämyksellä se tuntuu kestävämmältä ja tyylikkäämmältä kuin sekä puu että matto. Hankalampi rakennusprosessi? Kyllä, varmasti, mutta se on varmaan hallittavissa.

Ajattelen näin

- Suora portaikko (autotallin ja hallin välillä)
- 13 askelmaa
- Rakennetaan runkopuutavarasta
- "Portaikko" = Vangit kiinnitetään koko matkalta seinän jälkeen, ei vapaasti kantavana
- Portaat muodossa 45x220 (+ 70x45 lisäsyvyyteen)
- 100 cm leveä, kolme vankaa (neljä, jos tarvitaan)
- Aina kuljetaan portaita kengissä, sorainen, märkä, naarmuinen, tahmea. Ei koskaan ilman.
- Klinkkeri hallissa, mahdollisesti klinkkeri autotallissa, kohtuullista (tyylikästä meidän maailmassa) laatoittaa myös portaat klinkkerillä, tyyppiä 300x500mm kaksi leveydeltään.
- Jokaiselle portaalle tulee lattialeijona laatta portaalle ja klinkkerilevylle

Kun googlaan ja tutkin hieman, ihmiset ovat usein skeptisiä portaiden klinkkerille (erityisesti siksi, että se on puuta). Mutta ajattelen, ettei ole ongelma saada sääntöä (portasta) vakaaksi. Saada puu liikkumattomaksi, se on ehkä vaikeaa, mutta siellä kipsi tulee kuvaan. Leikata 13 samanlaista palaa ja liimata ne kiinni on luultavasti tehty parissa tunnissa? Klinkkerin asettaminen kahdelle laatalle portasta kohti ei luultavasti ole myöskään liian hankalaa. Tai sitten olen parantumaton optimisti, en kuitenkaan ole koskaan laatoittanut tai rakentanut portaita. Mutta olen tehnyt melkein kaiken muun talossa. :)

Olen silti hyvin kiitollinen teidän viisaille sanoillenne!

Mikael_L
tobbew sanoi:
- "Trapphus" = Vangstycken förankras hela vägen efter vägg, inget fribärande
Kyllä, silloin ei tarvita voimakasta mittaa.
Luulin, että ajattelit fribärande vangar (ainakin yhdeltä puolelta), ja silloin olisi vaadittu hieman vahvempaa mittaa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.