Minulla on 50-luvun rivitalo epäsymmetrisillä kattotuoleilla ja olen poistamassa seinää, joka kulkee samaan suuntaan kuin kattotuolit. Kolme riippumatonta henkilöä on katsonut seinää ja sanonut, että sen ei pitäisi olla kantava, vaan kantavia ovat seinät, jotka menevät toiseen suuntaan ja risteävät kattopalkkeja. Nyt kun puolet seinästä on poissa, alan olla hieman epävarma nähdessäni, että seinän alla ei ole lattialautoja. Olen joskus kuullut, että jos seinä ei ole kantava, lattia yleensä jatkuu sen alle. Onko siellä joku, joka voi selventää tätä kantavien seinien asiaa ennen kuin poistan jäljellä olevan osan?

Se ei todennäköisesti ole kantava.

Jos seinä olisi ollut kantava, se olisi todennäköisesti ollut poikittain kattoristikoilla ja keskellä taloa. Että seinän alla ei ole lattiaa, on täysin kunnossa. Näin rakennettiin ennen, kun tehtiin kunnolla, jotta äänen kulkeutuminen viereisiin huoneisiin olisi vaikeampaa. Vain seinän asettaminen lattialle kahden huoneen väliin on tuhoisaa. Jos pitää nukkua toisessa huoneessa ja joku vetää tuolin lattialla viereisessä huoneessa, voisi luulla, että he ovat aivan sängyn vieressä. Se kuuluu selvästi.

Kiitos vastauksesta. Tunnen oloni nyt rauhalliseksi jatkaakseni seinän purkamista. Kun omistaa vanhan talon, oppii jatkuvasti uusia asioita.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.