Voiko joku auttaa minua 'tulkita' talomme teknistä kuvusta?

Perustamistapa
Betonilaattoja 25x50cm (ja hieman muuta raudoituksista ja tavaroista...) Bl 225 kg/m3 betoni.

Ulkopuoliset perusmuurit
25 cm betoniharkko 9-11 reikäkerrosta.

Sisäpuoliset perusmuurit
Kantavat seinät 20 cm betoniharkkoa. Muut sisäseinät 10 cm betonikivestä.

Talo on yksikerroksinen kellarilla, rakennettu 1960. Olen alkanut murehtia, että meillä on varmasti radonia talossa, ja tällä hetkellä teemme radonmittausta. Mutta voiko yllä olevista tiedoista päätellä jotain?

Valitettavasti tietojasi ei voi lukea. Todennäköistä kuitenkin on, että mahdollinen radon tulee sinibetonista, joka on, juuri niin, sininen. Mainitset betoniharkon, ja sen pitäisi yleensä olla vapaa radonista. Sinibetoni näyttää suunnilleen siniharmaalta siporexilta.

Sininen kevytbetoni on kevytbetoniversio - mutta mikään mainitsemistasi mtrl ei ole kevytbetonia. Voit siis olla rauhallinen näiden mtrl suhteen.
Radonia voi tietenkin tulla myös täysin muista lähteistä, kallioperä on yleinen syy.

60-luvun kellarillisessa talossa on syytä odottaa jonkin verran maaperäradonialtistusta, riippumatta siitä, onko siellä sinistä kevyttä betonia vai ei. Älä siis stressaa, jos mittaus näyttää noin 100-200 Bq, se on kohtuullisen hyvä ajatus asumistyyppiin nähden. Jos mittaus osoittaa yli 200 Bq, kannattaa harkita toimenpiteitä. Jos radoni tulee maaperästä, sen korjaaminen on yleensä melko helppoa eikä niin valtavan kallista.

Jos haluat tarkistaa, onko rakennusmateriaalissa radonia vapauttavia aineita, sinun tulisi lainata/vuokrata geigermittari. Se on ainoa varma tapa tarkastaa tämä. Jotkin kunnat lainaavat näitä, joten voit kysyä sieltä.

olen samaa mieltä humuluksen kanssa, yritä tehdä gammasäteilyn mittausta. palkkasin yrityksen Haningesta, Sthlm ennen keväistä ostoa, hän mittasi kaikki sisäseinät ja betonilaatat, mutta gammasäteily oli hyvin matala, taloni on rakennettu samalla materiaalilla kuin sinun.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.