apotekarnes
Olen parhaillaan lopettamassa opettavaista kasvihuoneprojektia ja ajattelin jakaa joitakin ajatuksia kalkkilaastin valmistuksesta. Rakennamme noin 40 neliömetrin kasvihuoneen hieman erilaisella rakenteella. Päätimme rakentaa perusosan ja seinät kiveä täytetyillä gabioni-koreilla, koska se on paljon halvempaa verrattuna esimerkiksi tiiliin, ja lisäksi se tuo erittäin suuren painon, joka tasoittaa lämpötilaa syksyllä ja keväällä. Tässä tapauksessa meni noin 20 tonnia kiviä gabionien täyttämiseen. Seinät olen sitten rapannut ja laastinnut kalkkilaastilla. Syy, miksi ylipäätään aloitimme miettiä laastin valmistamista itse on se, että kuluu valtavia määriä laastia täyttämään kaikki kivien väliset onkalot ennen kuin voi edes laittaa rappausverkkoa ja aloittaa pinnan käsittelyn. Kokonaislaastin paksuus voi olla jopa 10 cm joissakin paikoissa, ja arvioin, että siihen on mennyt noin 2,5 tonnia laastia ja muurauskalkki on melko kallista markkinoilla.

Onnistuimme saamaan poltettua kalkkia kuitusäkissä erittäin halvalla paikalliselta kalkkilouhokselta, jonka haimme traktorilla ja vaunulla. Sen jälkeen aloitin kokeilla parasta tapaa sammuttaa kalkki ja valmistaa laasti käytettävissäni olevilla työkaluilla. Jälkikäteen ajatellen oikean ammattilaissekoittimen hankkiminen olisi ollut arvokasta, mutta tyydyin tavalliseen vapaapudotussekoittimeeni. Yksi asia, jonka huomasin nopeasti märkäkalkin sammuttamisessa, on, että ei saa ehdottomasti lisätä liian vähän vettä alussa. Kun reaktio alkaa, se etenee erittäin nopeasti ja on vaarassa saada kovia ja erittäin kuumia kokkareita sekoittimen pohjalle, jotka on murrettava irti ennen kuin voi jatkaa. Tarvittaessa voi lisätä vettä reaktion jatkuessa. Kalkkitahnan ei koskaan pidä olla paksumpaa kuin kermavaahdon konsistenssi. Kun sammutusprosessi alkaa tuntua valmiilta eikä seos enää paksuunnu, voi lisätä muuraushiekkaa, antaa sen sekoittua jonkin aikaa ja sitten kaataa valmis laasti johonkin astiaan. Valmistin kaksi kappaletta vanerilevystä, jossa on 21x170 laudoista tehdyt reunat. Sitten asetin sekoittimen niiden päälle helpottaakseni laastin kaatamista astiaan. Laastiastiani vetävät noin 6 täyttä sekoitinlaatikkoa laastia. Sitten peitän laastin muovilla, laitan vähän hiekkaa päälle ja annan sen "kypsyä". Tämä on sen varmistamiseksi, että sammutus on täysin valmis. Laasti paksuuntuu paljon muutaman päivän aikana, mikä ehkä viittaa siihen, että sammuttaminen vie jonkin aikaa ennen kuin se on täysin valmis. Kun on aika rapata, laasti voi tuntua erittäin kovalta, mutta 10-15 minuutin sekoittaminen pehmentää sen kunnolla, eikä yleensä tarvitse lisätä vettä, vaikka saattaisi siltä vaikuttaa. Tuntuu siltä, että sitä on hierottava käyntiin oltuaan paikoillaan jonkin aikaa.

Parhaiten minulle toiminut "resepti" on seuraava:
1 tilavuusosa sammuttamatonta kalkkia
vajaa 2 tilavuusosaa vettä
4 tilavuusosaa muuraushiekkaa (ellei halua rasvaisempaa laastia, silloin vähennä määrää)

Lisään vähän kuvia projektista. Itse rappauksen osalta vältän antamasta vinkkejä, koska olen kaukana asiantuntijasta. Täällä on varmasti muita, jotka ovat huomattavasti pätevämpiä rapaustöissä kuin minä.

Betonimylly pihalla, jossa valmistetaan ja kaadetaan kalkkilaastia puukehikkoon osana växthusprojektia. Mylläri on täytetty laastilla. Sementtisekoittimen rumpu täynnä kalkkipohjaista laastia, taustalla vihreä nurmikko.
Tällä tavalla sekoittimen asettaminen helpotti tyhjentämistä paljon.

Rakennusprojekti: itsetehtyä kalkkilaastia puulaatikossa rakennustyömaalla nurmikolla, vieressä ämpäri ja betonimylly. Kalkilaasti muovilla ja hiekalla peitetyssä säilytyslaatikossa, taustalla käytettyjä työvälineitä ja toinen laatikko.
Peittäessäni laastin muovilla se säilyy lähes ikuisesti. Kastelen lautojen sivuja joskus, jos on kuivaa ulkona.

Tässä on joitakin kuvia projektista.
Växthus, jossa on valkoiset kattolevyt ja gabioneista tehdyt kiviseinät, kukkia edessä.
Rapamaton seinä. Päätimme säilyttää yhden seinän näin, lähinnä koska se näyttää hauskalta.
Puinen kasvihuone, jossa on kalkkilaastilla viimeistelty seinä, ikkunat ja roosa betonimylly.
Valmiiksi rapattu seinä

Olemme juuri ottaneet kasvihuoneen käyttöön ja kalustaneet sen. Jos haluatte, voin lisätä kuvia siitä, miltä se nyt näyttää sekä ulkoa että sisältä.
 
  • Tykkään
  • Rakastan
LAB ja 62 muuta
  • Laddar…
Jännittävää! Haluaisin kovasti nähdä kuvia siitä, miltä siellä nyt näyttää sekä ulkona että sisällä. :)
 
  • Tykkään
  • Vau
AnnaOttilia ja 2 muuta
  • Laddar…
apotekarnes
Tässä on kuva lasisesta eteläjulkisivusta. Pohjoispuoli on kivestä eikä siinä ole lainkaan ikkunoita.
Lasi-etuosainen rakennus vehreässä puutarhassa, edessä kukkapenkkejä ja pensaita. Taustalla iltavalaistus ja auto.

Vanha ikkunoista tehty ovi, joka johtaa sisätilaan, jossa on tiililattia, rottinkihuonekaluja ja viherkasveja.
Sisäänkäynnin ovi on rakennettu vanhoista ikkunankehyksistä, jotka sain ilmaiseksi. Samat kehykset ovat käytössä myös muualla talossa.

Vanha punainen akkumulaattorisäiliö seinää vasten, ympärillä puuseinät ja tiililattia, avoin ovi johtaa sorapihalle.
Vettä on melko pitkä matka lähimpään vesipisteeseen, joten välttääkseni letkujen vetämistä koko pihan yli joka päivä, on vanha 500 litran akkumulaattorisäiliö, joka kerää sadevettä. Säiliön päällä on ränni, joka johtaa vettä kattokourusta sisään. Tulvimisen estämiseksi on yläosan liitännässä 32 mm:n PEM-letku, joka johtaa veden ulos säiliön täyttyessä. Koska se on muutaman senttimetrin korkeudella lattian yläpuolella, se antaa riittävän paineen kasteluun letkulla. Kuivasta alkukesästä huolimatta, ei tankki ole ollut ilman vettä.

Sisältää istumaryhmän tiili-/käytävälaatoilla, huonekaluina rottinkituolit, pöytä, sohva ja viherkasveja ruukuissa valkoista kiviseinää vasten.
Mukavuusnurkkaus on tärkeä iltaisin.

Kasvihuoneen sisätila, jossa on suuria ikkunoita, kukkalaatikoita ja vihreitä kasveja. Bamburitilä nojaa seinää vasten.

Seinät ovat melko epätasaiset, mikä johtuu siitä, että kivet pyrkivät työntymään jonkin verran gabionien verkon läpi. Rappaustyön paksuudesta olisi tullut valtava, jos olisin vaatinut saada seinän tasaiseksi. Nyt rappaus mukautuu kivien muotoon, ja näin jälkeenpäin se näyttää melko hyvältä.

Lasiverannan sisäpuoli, keskellä tiilillä reunustettu istutuslaatikko, täynnä vehreitä kasveja. Puu- ja lasirakenteet kattavat tilan.
Pitkän pohdinnan jälkeen lattia päätettiin tehdä tiilestä. Se ei ollutkaan niin hankala kuin luulin sen olevan. Kun ensimmäinen rivi oli täysin suora, loput oli melko helppo tehdä. Istutusalueen keskellä on betoniraudasta tehty kehikko, jonka toivottavasti voi helposti peittää kuplamuovilla, jotta herkät kasvit voidaan talvehdittaa sisällä.
 
  • Tykkään
  • Vau
  • Rakastan
Mrs Flyte ja 62 muuta
  • Laddar…
Miten ihana kasvihuone siitä tuli!
 
  • Tykkään
Norlinskan ja 2 muuta
  • Laddar…
Todella hienoa!
 
Hyvin tyylikästä ja hauskaa itse valmistetulla laastilla!
 
apotekarnes
Aion puhdistaa viimeiset muutaman päivän sisällä, joten voin näyttää, miten puhdistus käyttäytyy ennen ja jälkeen, kun olen sekoittanut sen viimeisen kerran.
 
  • Tykkään
Maria T ja 4 muuta
  • Laddar…
Fadai
WOW! Mikä työ olet tehnyt, ja tulos on niin kaunis! Ole kiltti, laita lisää kuvia.
 
Täysin mahtava projekti, kiitos kun jaatte sen!
Olen niin inspiroitunut ja haluan tehdä kopion nyt!
 
Todella hieno växthus. Onko seinien putsaus pelkästään esteettinen syy vai myös ilmaston vuoksi siellä sisällä?
 
apotekarnes
F Fredzter sanoi:
Todella kaunis kasvihuone. Onko esteettinen syy siihen, että puhdistatte seinät, vai onko se myös sisäilmastoa varten?
No, koska seinät koostuvat kivitäytteisistä koreista, muuten tuuli olisi päässyt suoraan läpi. Mietimme hetken, että asettaisimme jonkinlaiset levyt, mutta se tuntui tylsältä ja lisäksi olisi ollut vaikea saada niistä jotenkin tiiviitä.
 
  • Tykkään
a.o.f
  • Laddar…
Tyylikästä!
Onko harjalla liimapuupalkki, vai miten on varmistettu, että seinät (pitkät sivut) eivät työntyisi erilleen?
 
  • Tykkään
Sälling
  • Laddar…
apotekarnes
Siellä on 3 kpl 8 metrin tukkeja päätyjen välissä (näkyy kuvassa 1). Harjapuu on vinotuella alas siihen tolppaan, jolla se lepää molemmissa päissä (näkyy ensimmäisessä ja myös viimeisessä kuvassa, jos katsoo tarkasti). Koska olen "henkselien ja vyön" ihminen, olen jälkikäteen rakentanut kattotukin keskelle, jossa teräslanka sitoo pitkät sivut yhteen. Laitoin myös vanttiruuvin lankaan, jotta sitä voi kiristää tarvittaessa.
 
  • Tykkään
linneac ja 2 muuta
  • Laddar…
Erittäin hienoa. Hyvin tehty. Mistä saitte hankittua niin paljon kiviä?
 
apotekarnes apotekarnes sanoi:
Hmm, koska seinät koostuvat kivillä täytetystä koria, olisi muuten tuullut suoraan läpi. Pohdimme jonkinlaisten levyjen asentamista, mutta se tuntui niin tylsältä ja lisäksi olisi ollut vaikeaa saada siitä suhteellisen tiivis.
Niin hienolta se näyttää, ja olen itsekin miettinyt rakentamistapaa!
Minkälaiset gabionit ja minkä kokoisilla rei'illä?
Miten yhdistitte gabionit sivusuunnassa ja korkeussuunnassa?
Miten perustitte?
Miten täytitte ja tiivistitte kivet?
Laitoitteko joitain lanka- tai kiristysnauhoja kivien vahvistamiseksi ja gabionien yhdessä pitämiseksi?

Kun rappasitte seinän, miksi rappasitte myös sisäpuolen?
Eikö riitä toisella puolella?
Onko ruostumattomia gabioneita? Valitsitteko kuumasinkityt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.