apotekarnes apotekarnes sanoi:
Kivi maksoi muutama tuhat. En muista tarkalleen, mutta se oli joka tapauksessa halvempaa kuin kun olen ostanut 16-32 makadami ja vastaavaa.
Halpaa.

apotekarnes
B byggarätt sanoi:
Hienoja kuvia, mielenkiintoista!!
Valit sokkelin ja täytit käsin, mikä työ!!
Todella hienoa!
Voiko gabionien päällä olevaan hammarbandiin valaa tasoitteen ja kiinnittää hammarbandin siihen?
Se seinä, jota et ole rappannut ulkopuolelta.. miten se toimii kosteuden suhteen?
Olen tyytynyt valamaan muutamia kohtia ylhäällä, joihin tukki lepää. Sitten se on kiinnitetty läpimenevällä kierretangolla sekä vähän paksummilla naulalevyillä ritilän alla vastapuolelle.

Kun kyseessä on rappaamaton seinä ja kosteus, minulla ei ole vielä oikein mitään käsitystä. Mahdollinen sadevesi, joka roiskuu sisään, valuu itsestään alas betonijalkaan, enkä ole ainakaan nähnyt, että kosteus tunkeutuu sisäpuolen rappauksen läpi. Uskon, että kalkkirappaus on enemmän kosteudelle altis sisäpuolelta.

Tässä on kuva eteläpäädystä, joka on kokonaan lasia. Pohjoissivu on kiveä eikä siinä ole lainkaan ikkunoita.
[kuva]

[kuva]
Sisäänkäynnin ovi on rakennettu vanhoista ikkunanpuitteista, jotka sain ilmaiseksi. Samat puitteet kuin talon muissa ikkunoissa.

[kuva]
Vesihanan luokse on vähän liian pitkä matka, joten jotta ei tarvitsisi vetää letkuja koko pihan yli joka päivä, käytössä on vanha 500l:n akkumulointisäiliö, joka kerää sadevettä. Säiliön päällä on syöksytorvi, joka johdattaa vettä kattokourusta. Tulvan välttämiseksi ylimmässä liitännässä on 32mm:n PEM-letku, joka johdattaa vettä pois, kun säiliö on täynnä. Koska se seisoo muutamia senttimetrejä maanpinnan yläpuolella, riittää paine kasteluun letkulla. Vaikka alkukesä oli kuiva, säiliöstä ei ole loppunut vesi.

[kuva]
Miellinurkkaus on pakollinen iltaisin.

[kuva]

Seinät ovat melko epätasaisia, mikä johtuu siitä, että kivet pyrkivät hieman ulos gabionien verkosta. Rappaustyön paksuus olisi ollut valtava, jos olisin vaatinut sileää seinää. Nyt rappaus seuraa kivien muotoja, ja jälkeenpäin ajateltuna siitä tuli melko tyylikäs.

[kuva]
Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin lopulta tiililattiaan. Sen asentaminen ei ollutkaan niin hankala kuin luulin. Kun ensimmäinen rivi oli täysin suora, loput sujui melko helposti. Keskimmäisen istutusaltaan yläpuolella roikkuu tukiraudasta tehty kehys, jonka toivottavasti voi helposti peittää kuplamuovilla, jotta herkillä kasveilla olisi mahdollisuus talvehtia sisällä.
Mikä upea kasvihuone ja mikä työ :)

apotekarnes
M Mikedigitize sanoi:
Erittäin mukavaa rakennustyötä. Haluaisin nähdä kuvia, jos sinulla on, seinistä sisältäpäin, ennen rappausta. Erityisesti länsiseinän ikkunat / räystäät...
Minulla ei valitettavasti ole kuvia länsiseinästä (se, jossa on puolipyöreät ikkunat) ennen rappausta. Holvit tein kiilohakatuista lecablockista sekä taivutetuista raudoista ja rappausverkosta muodon saamiseksi.

• Tykkään
Mikedigitize ja 1 muu
  • Laddar…
Mikä upea projekti - niin monella tasolla! Kiitos, että jaat tämän.

Voin vain yhtyä ylistyskuoroon: kiva projekti, hyvin dokumentoitu ja hieno lopputulos!

Haluaisin tietää lisää tiilisten viljelylaatikoiden tekemisestä! Suunnittelen juuri nyt sellaisia puutarhaani, ja olen miettinyt, miten niistä saisi tarpeeksi tukevia, kun tiilet ovat pystyasennossa. Miten te sen teitte, onko teillä jotain maagista sisällä? Poraatteko ja laitatteko läpimeneviä raudoitustankoja? Heitättekö vähän laastia ja toivotteko parasta?

apotekarnes
Luulen, että alus on tärkeä. Kasvihuoneessa viljelylaatat ovat tiililattialla, joten ei ole suoria liikkeitä, jotka voisivat murtua saumoissa. Jos ne olisivat suoraan maassa, ne eivät ehkä kestäisi. Muuten olen muovannut ne yhteen B-bruk:lla ja laittanut hieman karkeampaa teräslankaa kerroksen väliin tukemaan. Ollakseni täysin rehellinen, se meni itse asiassa rikki yhdestä kohdasta, mutta luulen sen johtuvan puutteellisesta käsityöstä sekä kastelusta eikä materiaalista itsestään. 30 minuutin korjauksen jälkeen se on pitänyt hyvin.

Uskon, että pohja on tärkeä asia. Kasvihuoneessa viljelylaatikot ovat tiililattialla, joten ei synny suoria liikkeitä, jotka voisivat rikkoa saumoja. Jos ne olisivat suoraan maassa, ne eivät ehkä kestäisi. Muuten olen vain muurannut ne yhteen B-laastilla ja laittanut hieman karkeampaa rautalankaa saumojen väliin vahvikkeeksi. Täytyy olla täysin rehellinen, että se meni itse asiassa rikki yhdessä kohdassa, mutta luulen sen johtuvan puutteellisesta käsityöstä sekä vesisateesta eikä itse materiaaleista. 30 minuutin korjauksen jälkeen se on pysynyt hyvin.
Mielenkiintoista. Suunnittelemani tulevat olemaan avomaalla, joten selvästi oli hyvä syy ostaa se tärytin :)

En tiedä mitään muurauksesta, tuleeko vahvempi, jos on vähän paksumpi sauma kerrosten välillä vai pitääkö käyttää sitä enemmän kuten liimaa?

apotekarnes
jonmo jonmo sanoi:
Intressant. De jag planerar ska stå på friland, så det fanns uppenbarligen en bra anledning att köpa den där paddan :)

Kan inget om murning, blir det starkare om man har en lite tjockare fog mellan skiftena eller ska man använda det mer som lim?[/
1
jonmo jonmo sanoi:
Intressant. De jag planerar ska stå på friland, så det fanns uppenbarligen en bra anledning att köpa den där paddan :)

Kan inget om murning, blir det starkare om man har en lite tjockare fog mellan skiftena eller ska man använda det mer som lim?
1 cm tjock fog är nog lagom, tjockare kommer inte hjälpa. Kom ihåg att blöta ner teglet ordentligt innan du murar. I riktigt torrt väder (som nu) brukar jag doppa stenarna ordentligt i vatten. Annars kommer bruket torka innan det har fastnat. Vill du göra det hela starkare kan du ju armera fogen med nåt typ ståltråd, hålband eller något annat lämpligt.
.

• Tykkään
jonmo
  • Laddar…
apotekarnes
Eilen oli aika suorittaa aivan viimeinen laastin levitys, joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja otin muutamia kuvia siitä, miten olin sekoittanut laastin, kun se oli ollut muovin sisällä pari viikkoa. Jos katsotte ketjun ensimmäisiä kuvia, joissa laasti oli erittäin löysää, ja vertaatte sitä nyt, niin näette kuinka paljon se on paksuuntunut. Todennäköisesti kaikkea kalkkia ei sammutettu, ja prosessin valmistuminen vie jonkin aikaa, mutta laasti näyttää myös paksunevan huomattavasti vain paikallaan ollessaan. Näin kiinteää se oli, kun otin muovin pois:
Sekoitusastiassa paksua laastia, jota siirretään lastalla. Taustalla muovia ja kasa hiekkaa nurmikolla. Kipsiliuos sekoitusastiassa, jossa näkyy kuution muotoinen pala seosta ja musta muovipeite.
Koostumus on niin paksu, että kuutioita pitää hakata ja lapioida sekoittimeen. On helppo uskoa, että tarvitsee lisätä paljon vettä, mutta itse asiassa tarvitaan hyvin vähän. Jos antaa sekoittimen käydä pitkään, laasti vaivautuu ja siitä tulee helpommin työstettävää.

Betonimylly, jossa on kovettuneita laastikuutioita, jotka odottavat sekoittamista notkeamman konsistenssin saamiseksi ulkoseinien töissä.
tässä pyörii kovia kuutioita. Noin 1 minuutti sekoitettu.

Punaisessa betonimyllyssä on kovettunutta laastia, kuva havainnollistaa seoksen paksuutta ennen veden lisäämistä ja uudelleensekoitusta.
4-5 minuuttia sekoitettu. Yhä liian kiinteää! Tässä lisään hieman vettä. Mutta varovasti, sitä tulee hyvin helposti liikaa.

Betonimylly, jossa paksuuntunutta laastia sekoitettavana; laasti on niin kiinteää, että se muodostaa kovia kuutioita ennen veden lisäämistä.

20 minuutin sekoittamisen jälkeen koostumus on täydellinen! Yleensä annan seuraavan satsin sekoittua samalla, kun levitän kaiken laastin. Silloin ei tarvitse odottaa seuraavan erän valmistumista.

Vastapesty ikkuna ja vastapintattu seinä ulkona, taustalla punainen varasto.
Yksi kahdesta sivusta, jotka saivat viimeisen kerroksensa eilen. Nyt on mukava tehdä jotain muuta kuin laittaa laastia harrastuksena. Ainoa, mikä on jäljellä ulkopuolella, on kalkkimaalaukset.

• Tykkään
AnnaOttilia ja 4 muuta
  • Laddar…
Mutta siis siitä tulee niin pahuksen hyvä! Ainoa huomautukseni on, että teidän pitäisi kutsua sitä "Orangeri" eikä kasvihuoneeksi.

apotekarnes
Orangeri kuulostaa vähän liian pretentiös minulle. Mikä on muuten ero oikeastaan kasvihuoneen ja orangerin välillä?

Orangeri kuulostaa hieman liian pretentiös minun makuuni. Mikä muuten on ero växthus ja orangeri välillä?
luulen, että periaatteessa vain orangeri:ssä on seinä lämpöbufferia varten pohjois/itä puolella.

• Tykkään
jonmo
  • Laddar…
ONNISTUIMME saamaan poltettua kalkkia isoina säkkeinä todella halvalla paikalliselta kalkkitehtaalta, jonka haimme traktorilla ja vaunulla.
Kuinka paljon kalkki maksoi suunnilleen per kg?

Ennen käytettiin polttamatonta kalkkia jonkin verran, kun oli pienempiä kalkkitehtaita siellä täällä ja se oli helpompi ostaa, mutta nyt se ei ole yhtä helppoa saada. Juuri polttamattoman kalkin käyttö kalkkiliuoksen sekoitukseen on kiinnostavaa, siitä kirjoitettiin väitöskirja pari vuotta sitten, jossa havaittiin vähemmän halkeilua rappauksessa, kun käytettiin polttamatonta kalkkia verrattuna poltettuun. Sitten tietysti soran merkitys on suuri, kun sekoitetaan rasvaisempaa laastia (mitä pitäisi tehdä kestävyyden vuoksi), mutta se harvoin tulee esille kuvauksissa mielestäni.

apotekarnes
L LAB sanoi:
Kuinka paljon kalkki maksoi noin per kg?

Ennen käytettiin polttamatonta kalkkia paljon, kun pienempiä kalkkitehtaita oli siellä täällä, ja se oli helpommin saatavilla. Nykyään sitä ei ole yhtä helppo saada. Juuri polttamattoman kalkin käyttö kalkkilaastin sekoittamiseen on mielenkiintoista. Joku teki siitä väitöskirjan muutama vuosi sitten, jossa havaittiin, että polttamattoman kalkin käyttö vähensi halkeamien muodostumista rappauksessa verrattuna poltettuun kalkkiin. Tietysti aggregaatilla on suuri merkitys sekoitettaessa rasvaisempaa laastia (mitä kannattaa tehdä kestävyyden vuoksi), mutta se tulee harvoin esille kuvauksissa, mielestäni.
Jos olen täysin rehellinen, 2 tonnia kalkkia maksoi täsmälleen 2 vehnäpullapitkoa kaupasta. Heillä oli muutama säkki jäljellä jostakin tilauksesta, joita ei voitu enää myydä, koska he eivät voineet enää taata niiden laatua. Miehet eivät olleet kiinnostuneita mistään "kahvikassa"-ratkaisusta, vaan olivat enimmäkseen iloisia päästessään eroon ongelmasta. He ottivat kuitenkin vastaan kahvileipää! Tiedän, meillä oli hävyttömän hyvä tuuri!

Mitä tulee sekoittamiseen suoraan polttamattoman kalkin kanssa, luin myös jonkin väitöskirjan, mutta en voi muodostaa omaa mielipidettä, koska minulla on melko rajallinen kokemus muista tavoista, ainakaan suuremmassa mittakaavassa. Yksi huono uutinen minulla kuitenkin on. Yksi puoli kasvihuoneen sokkelista, joka rapattiin heinäkuun lopussa, on täysin halkeillut talven aikana. Todennäköisesti kalkki ei ole kovettunut riittävästi, se on imenyt liikaa kosteutta, mikä on aiheuttanut pinnan räjähtämisen, kun kylmyys tuli. Harmillista, mutta sen voi korjata keväällä uudelleen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.