17 040 lukukertaa ·
47 vastausta
17k lukukertaa
47 vastausta
Oman kalkkilaastin valmistus
Oi, miten monta kysymystä!B byggarätt sanoi:Hienoa, siitä tuli todella kaunis ja olen itse miettinyt rakennusmenetelmää!
Millaiset reiät gabioneissa on?
Miten sidotte gabionit yhteen sivusuunnassa ja korkeussuunnassa?
Miten perustitte?
Miten täytitte ja pakkasitte kivet?
Laitoitteko joitain metallinauhoja kivien lujittamiseksi ja gabionien yhdistämiseksi?
Miksi rappasitte seinän sisäpuoleltakin?
Eikö riittäisi että rapataan vain toinen puoli?
Onko saatavilla ruostumattomia gabioneja? Valitsitteko kuumasinkittyjä?
Gabionit tilattiin gabioner24.se:stä ja niiden verkon silmäkoko oli 5x10cm. Ne kootaan spiraaleilla kaikissa liitoksissa ja niitä pidetään koossa välitangoilla, jotka kiinnitetään sisäpuolelle ennen täyttämistä. Ostimme galvanoituja gabioneja, enkä ole varma, onko niitä saatavilla ruostumattomana. Sivustolla on hyvää tietoa ja kuvia.
Perusta on raudoitettu 20 cm valettu perustus. Se on hyvin suuri paino seinien alla. Lainasin traktorin voidakseni nostaa kaikki kivet korien reunalle ja sitten vain jakaa ne alas käsin. Kaiken kantaminen käsin olisi ollut liian raskasta, mutta kaikki on toki mahdollista, jos haluaa!
Ehkä olisi riittänyt rapata vain yksi puoli, mutta ajattelimme, että maata, roskia ja muuta olisi helposti kertynyt sisäpuolelle kaikkien kivien väliin, ellei olisi kunnollista pintaa, jota maa voi vasten nojata.
Laita mielellään lisää kuvia. Näyttää erittäin inspiroivalta!apotekarnes sanoi:
Olen juuri lopettelemassa opettavaista kasvihuoneprojektia ja ajattelin jakaa muutaman ajatuksen kalkkikiven valmistuksesta. Rakensimme noin 40 neliömetrin kasvihuoneen hieman erikoisella rakenteella. Valitsimme rakentaa sokkelin ja seinät kivitäytteisistä gabionikorista runkona, pääasiassa koska se on paljon halvempaa verrattuna esimerkiksi tiileen, ja sillä saa äärimmäisen korkean painon, joka tasaa lämpötilaa syksyllä ja keväällä. Tässä tapauksessa gabionien täyttämiseen meni yli 20 tonnia kiveä. Sen jälkeen rapattuani ja tasoitettuani seinät kalkkilaastilla. Syynä siihen, miksi alun perin edes harkitsimme valmistaa laastia itse, on se, että kiveysten välien täyttämiseen tarvitsee valtavasti laastia ennen kuin voi asentaa rappausverkko ja aloittaa pinnan työstämisen. Kokonaisrappauspaksuus voi olla enintään 10cm joissakin kohdissa ja arvioin, että olemme käyttäneet noin 2,5 tonnia laastia, ja muurauskalkki on aika kallista kaupoissa.
ONNISTUIMME saamaan poltettua kalkkia lavaeristä erittäin halvalla paikalliselta kalkkitehtaalta, jonka noudimme traktorilla ja vaunulla. Sen jälkeen aloitin kokeilut, miten kalkki parhaiten sammutetaan ja valmistetaan laastiksi kotiin jääneillä työvälineillä. Jälkikäteen ajateltuna ammattimainen sekoittaja olisi kannattanut hankkia, mutta tyydyin tavalliseen vapaaputoussekoittimeen. Yksi asia, jonka huomasin nopeasti märkäkalkin sammutuksen suhteen, on ettei saa lisätä liian vähän vettä alussa. Kun reaktio alkaa, se käy todella nopeasti ja on vaara, että joutuu kohtaamaan kovia ja todella kuumia paakkuja sekoittimen pohjalla, jotka täytyy hakata irti ennen jatkamista. Tarvittaessa voi lisätä vettä reaktion aikana. Kalkkipasta ei saa koskaan tulla paksummaksi kuin vispikerman koostumus. Kun sammutusprosessi alkaa tuntua valmilta ja seos ei enää paksune, voi lisätä muuraushiekkaa, antaa sekoittua vielä hetken ja sitten kaataa valmis laasti jonkinlaiseen säiliöön. Valmistin kaksi kappaletta vanerilevyistä, joissa oli 21x170 laudasta tehtyjä reunoja. Asetin sekoittimen päälle helpottaakseni laastin kaatamista säiliöön. Säiliöihini mahtuu noin 6 täyttä sekoitinta laastia. Sitten vain peitetään laasti muovilla, asetetaan hieman hiekkaa päälle ja annetaan laastin "kypsyä". Tämä varmistaa, että sammutus on täysin valmis. Laasti paksuuntuu paljon muutaman päivän aikana, mikä ehkä viittaa siihen, että sammutus kestää hetken, ennen kuin se on täysin valmis. Kun on aika rapata, laasti voi tuntua kovin, mutta 10-15 minuutin sisällä sekoittimessa se pehmenee huomattavasti eikä vettä usein tarvitse lisätä edes silloin, vaikka se vaikuttaisi siltä. Vaikuttaa siltä, että laasti täytyy hieroa alkamaan käyttäytymään jälleen juoksevasti.
Parhaiten toimiva "resepti" on seuraava:
1 tilavuusosa sammuttamatonta kalkkia
vajaat 2 tilavuusosaa vettä
4 tilavuusosaa muuraushiekkaa (ellet halua rasvaisempaa laastia. Silloin vähennät määrää)
Lisään kuvia projektista. Rapauksen suhteen välttelen antamasta vinkkejä, koska en ole mikään asiantuntija. Täältä löytyy varmasti muita, jotka ovat paljon pätevämpiä rappaustöissä kuin minä.
[kuva] [kuva]
Tällainen sekoittimen asettaminen helpotti tyhjennystä huomattavasti.
[kuva] [kuva]
Kun laasti peitetään muovilla, se säilyy lähes loputtomasti. Kastelen lautojen reunoja joskus, jos on kuivaa ulkona.
Tässä muutamia kuvia projektista.
[kuva]
Käsittelemätön seinä. PÄÄTIMME säästää yhden seinän tällaisena, lähinnä sen vuoksi, että se näyttää hauskalta.
[kuva]
Valmisrapattu seinä
Olemme juuri ottaneet kasvihuoneen käyttöön ja sisustaneet sen. Jos haluatte, voin lisätä kuvia, miltä se nyt näyttää sekä ulkona että sisällä.
Löysin joitakin vanhoja kuvia asennuksesta ja täyttämisestä. Voit nähdä kaikkiin liitoksiin kierretut spiraalit.B byggarätt sanoi:Niin hienolta kuin se näyttikin ja olen itse pohtinut rakennustapaa!
Millaiset gabionit ja minkä kokoiset reiät niissä ovat?
Kuinka sitoitte gabionit yhteen sivu- ja korkeussuunnassa?
Kuinka täytitte ja tiivistitte kivet?
Lisäsittekö joitakin lankoja kiristysnauhoihin kivien vahvistamiseksi ja pitämään gabionit yhdessä?



Erittäin mukava rakennus. Haluaisin nähdä kuvia, jos sinulla on, sisäpuolelta seinistä ennen rappausta. Erityisesti länsiseinän ikkunoiden/listan kohdalta...
Hienoja kuvia, mielenkiintoista!!apotekarnes sanoi:
Valoit pohjan ja täytit käsin, mikä työ!!
Kuinka hienoa!
Hammarband gabionien päällä, voiko sen valaa tasoitukseksi päälle ja kiinnittää hammarband siihen?
Se seinä, jota et ole rapannut ulkopuolelta... miten se toimii kosteuden suhteen?
