Hei

Lopulta olen paikallistunut naapurin tupakan hajun, ja se näyttää tulevan lattialistan kohdalta.

Miten on mahdollista haistaa niin vahva haju, jos kyseessä on betoniseinä? Eikö seinä ole valettu lattiaa vasten?

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Saatat joutua purkamaan lattialistat ja tarkistamaan, mitä voi tiivistää rakennussilikonilla jne. Kuulostaa hieman oudolta, että rakennuselementtien välissä olisi niin suuria rakoja asuntojen välillä, mutta kaikki on kai mahdollista.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sanoi:
Sinun on varmaankin purettava lattialistat ja tarkistettava, mitä voi tiivistää rakennussilikonilla jne. On hieman outoa, että rakennuselementeissä asuntojen välillä olisi niin suuria rakoja, mutta kaikki on mahdollista.
H Harald Blåtumme sanoi:
Sinun on varmaankin purettava lattialistat ja tarkistettava, mitä voi tiivistää rakennussilikonilla jne. On hieman outoa, että rakennuselementeissä asuntojen välillä olisi niin suuria rakoja, mutta kaikki on mahdollista.
Siellä on lattiasokkeli ja neljäsosalista. Pitäisikö minun poistaa myös lattiasokkeli?

Jos olet paikantanut savunhajun lähteen siellä, niin se on varmaan järkevä toimenpide. On mahdollista, että nämä toimenpiteet kuuluvat vuokranantajallesi, jos asut vuokra-asunnossa. Mitä osakehuoneistoihin tulee, en tiedä, mikä siinä tapauksessa pätee.

• Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sanoi:
Jos olet paikallistanut savunlähteen siellä, niin se on varmaankin järkevä toimenpide. Mahdollista on, että nämä toimenpiteet kuuluvat vuokranantajallesi, jos asut vuokra-asunnossa. Mitä tulee omistusasuntoihin, en tiedä, mitä koskee.
Onko olemassa vaihtoehtoa, jotta välttyisi purkamasta listaa ja sokkelia?

B brabrabra11 sanoi:
Onko olemassa vaihtoehtoa, jotta voi välttää listan ja jalkalistan irrottamista?
Jos sinulla on maalattuja listoja/jalkalistoja, eikä haittaa jos liimaat jalkalistan lattiaan, voit yrittää täyttää raot jalkalistan ja seinän/lattian välillä lateksimassalla. Jos sinulla on puulattia (esim. parketti), on kuitenkin riski, että massa halkeaa lattian ja massan rajapinnassa, jos lattia laajenee ja kutistuu voimakkaasti lämpötilan ja ilmankosteuden muutosten vuoksi. Lisäksi voi olla haastavaa poistaa kaikki massa lattiasta ja seinästä, jos joskus haluaa esim. vaihtaa jalkalistoja.

Jos sinulla on maalaamattomia jalkalistoja kuten tammea, niiden ympärillä oleva massa ei näytä hyvältä. Massan voi maalata, mutta se näkyy, vaikka onnistuisit löytämään ruskean värin, joka vastaa puun väriä.

Turvallisin ratkaisu olisi kuitenkin irrottaa listat/jalkalistat varovasti ja tiivistää niiden takaa. Huonekalujen siirtämistä tarvitaan vähän, mutta muuten sen ei tarvitse olla suuri operaatio. Se voi hyvin olla yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuin suojateipin käyttö ja massan levittäminen näkyviin kohtiin, jos se ei ole tuttua.

• Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sanoi:
Jos sinulla on maalatut listat/sokkeli ja ei haittaa, että liimaat sokkelin lattiaan, voit kokeilla täyttää rakoja sokkelin ja seinän/lattian välillä lateksitiivisteellä. Jos sinulla on puulattia (esim. parketti), on kuitenkin riski, että tiiviste lattian kohdalla halkeaa, jos lattia laajenee ja kutistuu voimakkaasti lämpötilan ja ilmankosteuden vaihteluista johtuen. Tiivisteen poistaminen lattiasta ja seinästä voi myös olla hankalaa, jos joskus haluaa esimerkiksi vaihtaa lattialistat.

Jos sinulla on maalaamattomat sokkelit esim. tammesta, tiiviste niiden ympärillä ei näytä hyvältä. Tiivistettä voi maalata, mutta se näkyy, vaikka onnistuisit löytämään ruskean värin, joka vastaa puun väriä.

Varmin ratkaisu olisi todennäköisesti irrottaa varovasti listat/sokkeli ja tiivistää niiden takaa. Huonekalut täytyy siirtää hieman syrjään, mutta muuten sen ei tarvitse olla suuri operaatio. Se voi hyvin olla helpompaa ja nopeampaa kuin teipata ja alkaa sotkea tiivistettä näkyviin kohtiin, jos ei ole tottunut.
Testasin ensin hopeateipillä. Se auttoi melko paljon. Mutta haju esiintyy myös asunnon toisella puolella, sen seinän luona, jota jaan naapurini kanssa, joka ei tupakoi. Olen myös huomannut, että kun on tuulista ulkona, tuntuu haju enemmän.

B brabrabra11 sanoi:
Kokeilin ensin hopeateippiä. Se auttoi melko paljon. Mutta haju esiintyy myös asunnon toisella puolella, siinä seinässä, jota jaan tupakoimattoman naapurin kanssa. Olen myös huomannut, että kun ulkona on tuulista, tunnen hajun voimakkaammin.
Tupakansavu saattaa kulkeutua lattian alla olevan rakenteen läpi.

Meillä tuuli puhalsi julkisivun läpi, suoraan rakenteen läpi ja lattialistojen takaa huoneen toiseen päähän. Irrotimme lattialistat ja tiivistimme raot, eikä tuuli puhalla enää sisään.

• Tykkään
brabrabra11
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sanoi:
Savun kulkiessa voi löytää tiensä lattian alla olevan palkiston läpi.

Meillä se puhalsi sisään julkisivusta, suoraan palkiston läpi ja ylös toiseen päähän huonetta lattialistojen takaa. Otimme lattialistat pois ja tiivistimme raot, eikä se enää puhalla sisään.
Hmm hyvin mahdollista. Miksi valitsit tiivistää drevillä sen sijaan, että olisit käyttänyt jotain tiivistemassaa?

B brabrabra11 sanoi:
Hmm hyvin mahdollista. Miksi valitsit tiivistää drev:llä sen sijaan, että käyttäisit jotain tyypin saumausmassaa?
Raoissa on aika paljon tilaa ja saumausvaahto ei tunnu oikealta talossa vuodelta 1934 🙂

• Tykkään
brabrabra11
  • Laddar…
Jos savun haju tulee naapurista sinun asuntoosi, se tarkoittaa, että sinulla on matalampi ilmanpaine kuin naapurilla. Sinun täytyy saada täysin tiivis, jos haluat estää sen jatkumisen. Jos tiivistät listan, seinän tai lattian välistä, savun haju voi päästä parketin alle ja vuotaa jonnekin muualle huoneessa.

Kuvittele, että kaadat talon niin, että naapurin asunto on sinun yläpuolellasi, täytät sen vedellä ja mietit mitä sitten tapahtuu. Jos se ei ole täysin tiivis ja vettä vuotaa seinän läpi, se etenee vain eteenpäin.

Vaihtoehtoisesti voit varmistaa, että naapurilla on matalampi tai sama ilmanpaine kuin sinulla. Tämä olisi luultavasti oikea tapa toimia. Oletko avannut ilmanvaihtoventtiilit liikaa, niin että sinulla on liian matala paine? Onko niin, että naapuri on sulkenut omansa niin, että hänellä ei ole oikeaa alipainetta?

Joko seinän täytyy olla täysin tiivis, tai paine-ero asuntojen välillä täytyy olla nolla, jotta virtaus häviää (tai vähenee lähes nollaan, kaikki tietävät, että vaikka sinulla olisi täsmälleen sama paine suuressa huoneessa, hiljainen pieru leviää koko huoneeseen).

• Tykkään
brabrabra11
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp sanoi:
Det är ganska stora springor och fogskum känns inte rätt i ett hus från
Tomtom79 Tomtom79 sanoi:
Om röklukten kommer från grannen och in till dig så betyder det att du har lägre lufttryck än grannen. Du måste få HELT tätt om det inte ska fortsätta. Tätar du mellan list/vägg/golv kommer ju röklukten ta sig in under parketten och läcka in någon annanstans i rummet.

Tänk dig att du välter huset så att grannens lägenhet är ovanför dig, fyll den med vatten och tänk vad som händer då. Är det inte helt tätt där det läcker genom väggen så letar det sig bara vidare.

Alternativt ser man till att grannen får lägre eller samma lufttryck som du. Detta skulle jag tro är det egentliga rätta. Är det så att du öppnat vent-ventiler för mycket så du har för lågt tryck? Är det så att grannen stängt sina så han inte har rätt undertryck?

Så, antingen måste det vara helt tätt i väggen, eller så måste tryckskillnaden vara noll mellan lägenheterna för att flödet ska försvinna (eller minska till nära noll, alla vet ju att även om du har exakt samma tryck i ett stort rum så sprider sig en smygfis i hela rummet)
Minulla on pieni päivitys.

Naapuri ei tupakoinut iltapäivän/illan aikana. Haistoin useita kertoja eri aikoina postiluukun kautta tuntematta savun hajua.

Kummallista kylläkin, olen silti tuntenut saman tupakan hajun, ja se on ollut jatkuva. Ei edes 10 minuutin taukoja. Rappukäytävässäkin on haissut ummehtuneelta.

Haju esiintyy eri paikoissa asunnossa, lattiatasolla.

Mitä tulee paine-eroon, olen kokeillut luoda ylipainetta avaamalla useita ikkunoita ja tukkeamalla poistoilmakanavaa keittiössä. Avatut ikkunat melkein pahentavat tilannetta, ikään kuin haju "saa apua" tullakseen sisään asuntoon.

B brabrabra11 sanoi:
Minulla on pieni päivitys.

Naapuri ei tupakoinut iltapäivällä/illalla. Haistelin useaan kertaan eri aikoina postiluukusta tuntematta savun hajua.

Kummallisesti olen kuitenkin tuntenut saman savunhajun. Ja haju on ollut jatkuva. Ei edes taukoa 10 min. Portaikossa on myös haissut tunkkaiselta.

Haju esiintyy asunnon eri paikoissa, lattian tasolla.

Paine-eroista, olen kokeillut luoda ylipainetta avaamalla useita ikkunoita ja rajoittamalla poistoilmaa keittiössä. Melkein pahempaa avata ikkunoita, ikään kuin haju "saisi apua" tullakseen asuntoon.
Eikö se tule alhaalta? Että jos avaat ikkunat, asuntosi toimii kuin savupiippu?

Tomtom79 Tomtom79 sanoi:
Tuleeko se alhaalta? Jos avaat ikkunat, toimiiko asuntosi savupiipun tavoin?
Ei. Kukaan ei tupakoi minun "länga" myöskään. Savunhaju on ollut jatkuvasti ilmassa jo muutaman päivän ajan. Viime kerrasta, kun se oli näin paha, on jo aikaa. Olen irrottanut pistorasiat ja haistellut, mutta en ole tuntenut mitään. Se tulee nimenomaan siitä, mistä jalkalista ja kvartsilista kohtaavat.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.