En koskaan hakenut rakennuslupaa. On lisättävä, että aiempi omistaja oli jo sahannut kissatuulen seinän (seisovasta 3 tuuman ponttilaudasta) yhdeltä puolelta ja upottanut kirjahyllyn. Kirjahyllyn yläosa oli huolestuttavan kaareva alaspäin. Kun upotin pilarin, nostin kattoa noin 30 mm autonostimen avulla. Suoraan pilarin alle on sijoitettu seinä ja sen alapuolella kellarissa on muurattu seinä.
Olemme juuri muuttaneet taloon ja tältä alkuperäinen piirustus näyttää.
Vuonna 1965 on uusi piirustus, jossa näyttää siltä, että kattotuuletus on poistettu.
Meillä on oikealla puolella piirustuksessa yksi kattotuuletus jäljellä, mutta siellä, missä se poistettiin vuonna 1965 ja siitä tuli vain vaatekaappi, ei ole myöskään vaatekaappia, joten täysin avoin tila.
Voiko jokin olla vahvistunut, kun tämä on poistettu? Koen samaa kuin ts, että se kuulostaa paljon olohuoneessa alhaalla, kun kävelee yläkerrassa.
On vain huono välittäjän piirustus, joka on hyvin epäsuhteessa. Se, mitä kutsutaan "vindiksi", on nyt makuuhuone ilman kattotuuletusta.
Olemme muuttaneet hiljattain taloon ja tässä on alkuperäinen piirustus.
[kuva]
Vuonna 1965 on uusi piirustus, jossa näyttää siltä, että kattovintti on poistettu.
[kuva]
Meillä on 1 kattovintti jäljellä oikealla piirustuksessa, mutta kohdassa, jossa se poistettiin vuonna 1965 ja siitä tuli vain vaatekaappi, ei ole nyt vaatekaappia, vaan täysin avoin tila.
Voiko jotain olla vahvistettu, kun tämä on poistettu? Koin, kuten ketjun aloittaja, että olohuoneeseen kuuluu paljon ääntä, kun joku kävelee yläkerrassa.
Minulla on vain huono kiinteistönvälitys piirustus, joka on hyvin väärässä mittakaavassa. Se mitä kutsutaan "vindiksi" on nyt makuuhuone ilman kattovinttiä.
[kuva]
Jos se on kestänyt yli viisikymmentäviisi vuotta, se kestää luultavasti vielä.
En koskaan hakenut rakennuslupaa. Mainittakoon myös, että aiempi omistaja oli jo sahannut katon vinoseinään (pystysuorista 3 tuuman kielekkeiden höylätyistä lankuista) yhdellä puolella ja asentanut kirjahyllyn. Kirjahyllyn yläosa kaartui huolestuttavasti alaspäin. Kun asensin pystytolpan, nostin kattoa noin 30 mm tunkilla. Suoraan pystytolpan alla on seinä ja sen alla muurausseinä kellarissa.
Kysyin, koska jos olisit hakenut rakennuslupaa, se olisi tarkastettu asiantuntevien henkilöiden toimesta.
Kuvaamasi on laiton toimenpide talossa, jota ei ole tarkastanut mikään insinööri. Toisin sanoen et tiedä, onko tekemäsi oikein vai ei...
Antaa neuvoja sinun laittomalle rakennusprojektillesi ei välttämättä ole täysin harkittua...
En antanut neuvoja, jaoin kokemuksen. Suosin itse tehdä tietoon perustuvia päätöksiä kuin luottaa ”ammattilaisiin”.
Kunnallinen rakennuslupatoimisto ei ehkä ole suoranaisesti A-tiimi suunnittelijoiden kanssa. Heihin luottaminen ei ehkä ole täysin harkittu…
Rakennussuunnittelijoihin voi luottaa enemmän kuin amatööreihin.
Mitä tarkoitin, on että jos olisit tehnyt talon laillisesti hakemalla rakennuslupaa, rakennuslupatoimisto olisi luonnollisesti vaatinut sinua palkkaamaan rakennussuunnittelijan, jotta se rakennettaisiin oikein. Eihän rakennuslupatoimisto tee niitä laskelmia, joita tarvitaan…
Että olet itse tyytyväinen siihen, mitä olet tehnyt, ei kerro yhtä paljon kuin jos asiantunteva henkilö olisi tarkistanut sen.
Ja koska periaate on sama, ainoa ero on se, että melko suuret yhtälöjärjestelmät, jotka on ratkaistava mittojen määrittämiseksi, ratkaistaan sekunneissa tietokoneella. Käsin se voi kestää pari päivää, jos se on optimoitava....
Laskelmia ei tarvita, kun voi yksinkertaisesti lukea taulukoista, kuinka karkeaa puutavaraa normien mukaan tarvitaan ja minkälaatuisen puutavaran tarvitaan eri ratkaisuvaihtoehtoihin. Ennen vanhaan ei ollut kipsilevyjä tai kaakeloituja kylpyhuoneita, mikä asettaa tänä päivänä suurempia vaatimuksia talon runkorakenteen muotostabiiliudelle, jos halutaan välttää rumia halkeamia tulevaisuudessa. Entä lumikuorma? Jos huolehditaan siitä, että katto pidetään puhtaana kaikissa tilanteissa, riski, että jotain antaa periksi kattorakenteessa, pienenee tietysti. Ei yksinomaan paksu lumikerros aiheuta suurinta riskiä, vaan paksu uusi lumikerros, jota seuraa voimakas sade. 10 mm sade vastaa 100 mm uutta lunta. Jos sataa 20 mm tyypillisessä päivän mittaisessa sateessa 1000 neliömetrin tontilla, vettä on tullut 20 kuutiometriä, joka painaa 20 tonnia. 100 neliömetrin katolla on siis 2 tonnia vettä, joka normaalisti valuu pois, mutta joka voi imeytyä lumeen ja jäädä katolle. Riski on suurin Etelä-Suomessa. Kyllä, olen nähnyt vaurioituneita kattoja, yleensä kattotuolin ulkonema (tassu) ulkoseinän ulkopuolella pettää ensin, kun suuri märkä lumimassa liukuu alas. Alas liukuva märkä lumi ei ole hyvä, ota lumi alas ennen kuin tulee plussakeli. Joskus katolle asetetaan pieni kaide, jotta lumi jää varmasti paikalleen. Lumihan voi myös kertyä autoihin, säleikköihin ja kukkapenkkeihin, mikä ei tee niille hyvää.
Vanhoilla kirkoilla (lue palaneen Råda-kirkon uudisrakentamisesta) on hyvin kekseliäät kattorakenteet, jotka ovat toimineet 800 vuotta. Silloin rakentajalta vaadittiin melko paljon, nykyään tarvitsee vain osata lukea auttavasti.
Minusta tulee hieman vainoharhainen itsekin. Voin luoda uuden ketjun, mutta ehkä se on hieman turhaa.
Muutimme taloomme vuoden 2015 lopussa, ja joku aikaisemmista omistajista oli silloin poistanut kissanvintin yhdessä makuuhuoneessa ja sen sijaan asentanut jonkin heikon palkin.
Mietin, olisiko tämäkin ollut kantava, koska pohjakerroksessa he olivat myös poistaneet kantavan seinän ilman tukea.
Meillä on 1,5 kerroksen talo, jossa on noin 40 asteen katon kaltevuus.
Mikä ehkä on hieman outoa, on se, että meillä on kissanvintti vain puolilla pitkillä sivuilla, miksi niin on?
Liitän muutamia kuvia siitä, miltä se näyttää tänään.
Nyt on tullut monta kirjoitusta sen jälkeen kun kirjoitin oman tekstini ja vaikka en puolusta ketjun aloittajan toimia ja kyllä olen nähnyt "piirustuksen", on silti mielenkiintoista tietää mitä ketjun aloittaja on poistanut? Todennäköisesti kyseessä on karkeaa puuta ja kantavia rakenteita, mutta samalla emme tiedä sitä. Olen itsekin työskennellyt vanhemmissa taloissa, joissa kissanvintit yksittäisissä huoneissa eivät ole olleet kantavia. Ehkä keskellä taloa on ollut vain vahvemmat rakenteet tai jotain. Ei ole mitään sanomassa, että kaikissa "kattoajureissa" olisi ollut johdonmukaisesti sama rakenne vain siksi, että näkee poikkileikkauspiirustuksen sivulta. Tämä johtuu siitä, että (riippuen tietysti talon iästä) ei työskennelty irrallisilla kattoajureilla, jotka nostettiin paikalleen, vaan kaikki rakennettiin paikan päällä tarpeen mukaan. Nyt ketjun aloittajan talo ei näytä olevan kovin vanha, mutta kuitenkin.
Purjin kerran kissanvintin talosta, jossa oli vain kevytrakentamista, mutta ulkoseinää vastaan ja huoneen seinässä talon sisäpuolella oli pylväitä ylhäältä. Joten mikään ei ollut esteenä kuitenkaan, mutta oli kuitenkin näkyvissä seinällä. Tällainen poikkileikkauspiirustus näyttää varmasti myös kantavan toiminnon.
Rakennesuunnittelijat ovat luotettavampia kuin amatöörit. Mitä tarkoitin sillä, että jos olisit laillisesti muuttanut talon hakemalla rakennuslupaa, rakennuslupatoimisto olisi tietenkin vaatinut sinua palkkaamaan rakennesuunnittelijan, jotta se rakennettaisiin oikein. Rakennuslupatoimistohan ei tee vaadittuja laskelmia...
Että sinä itse olet tyytyväinen siihen, mitä olet nikkaroinut, ei kerro yhtä paljon kuin jos asiantunteva henkilö on katsonut sitä.
Yleisesti ottaen et sano mitään, mistä en olisi samaa mieltä. Mutta olen avoin ja läpinäkyvä täällä foorumilla, ja ihmiset voivat sitten tehdä omat johtopäätöksensä siitä. Se, että luotetaan sokeasti siihen, mitä joku ammattilainen sanoo, on luultavasti yleisin virhe, jonka ihmiset yleensä tekevät.
electroluxaren sanoi:
joten olet sitä mieltä, että kunnan työntekijät kuuluvat parhaimmillaan B-joukkueeseen?
Jos puhumme rakennusinsinööreistä, se on sekä yleinen käsitykseni että yleisesti hyväksytty näkökulma.
Jos puhumme rakennusinsinööreistä, niin se on sekä yleinen mielikuvani että yleisesti hyväksytty näkemys.
Mutta eiväthän he ole ne, jotka tekevät piirustukset ja laskelmat? Luulen, että sinun on luettava hieman lisää siitä, kuka tekee mitä näissä prosesseissa.
Nyt tuli monta viestiä sen jälkeen kun kirjoitin omani ja vaikka en puolusta alkuperäisen julkaisijan toimia ja kyllä olen nähnyt "piirustuksen", on silti mielenkiintoista tietää mitä alkuperäinen julkaisija on poistanut? Todennäköisesti kyseessä on karkea puutavara ja kantava, mutta samalla emme tiedä. Olen itse puuhastellut vanhemmissa taloissa, joissa yksittäisten huoneiden ullakkovarastot eivät ole olleet kantavia. Ehkä keskellä taloa on vain ollut vahvempia rakenteita tai vastaavaa. Kukaan ei voi sanoa, että kaikissa "kattotuoleissa" olisi ollut sama rakenne vain siksi, että näkee poikkileikkauspiirustuksen sivusta noin. Tämä johtuu siitä, että (riippuen tietysti talon iästä) ei työskennelty irrallisten kattotuolien kanssa, joita olisi nostettu sinne, vaan kaikki rakennettiin paikan päällä tarpeen mukaan. Nyt alkuperäisen julkaisijan talo ei vaikuta kovin vanhalta, mutta silti.
Purkasin kerran talon ullakkovaraston, jossa oli vain kevyt rakenne, mutta ulkoseinää vasten ja talon sisäänpäin olevassa seinässä oli pylväitä ylhäältä. Joten mikään ei ollut tiellä, mutta kuitenkin näkyvillä seinässä. Tällainen poikkileikkauspiirustus näyttää varmasti myös kantavan toiminnon.
Minulla on jotain, joka vaikuttaa melko kestävältä käytännössä talon yläkerran keskellä. Mutta epäselvää on, ovatko ne, jotka poistivat meidän toisen ullakkovaraston 50 vuotta sitten, tehneet virheen.
Näyttääkö tämä siltä kuin tukisi kattoa?
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.