389 lukukertaa ·
10 vastausta
389 lukukertaa
10 vastausta
Ohut kovalevy kipsin alla
Hei! Minulla on vanha talo, jossa joissakin huoneissa on ohutta masoniittia (noin 3 mm) ja muutama kerros tapettia raakalautojen päällä. Ajattelin laittaa remonttikipsilevyt siistiyden vuoksi, pitäisikö minun poistaa masoniitti ensin vai kiittääkö lisäeristekerroksesta?
Luulen, että kosteus ei ole ongelma, ellei seinässä ole epätavallista rakennetta. Ainoa syy poistaa masonit ja tapetti on, jos tarvitset lisämillimetrejä jostain syystä.
Jos tietäisit, että kosteussulku puuttuu, mikä ei ole niin tärkeää, jos se on toiminut tähän asti, voit harkita muovin lisäämistä ennen kipsilevyn asennusta. Ilman, että olen nähnyt seinää tai tiedän miltä se näyttää, mielipiteeni on, että sinun pitäisi ohittaa se ja asentaa kipsilevy.
Olen melko hyvä tasoittamaan, joten olisin tehnyt sen ja sitten maalannut tai tapetoinut. Tämä johtuu siitä, että muutama tapettikerros + liima auttaa estämään halkeamia, jotka voivat syntyä seinissä, joilla on hieman liikkumavaraa. Yritän sanoa, että jos ruuvaat kipsilevyn lauta- tai runkoseinään, jolla voi olla hieman liikkumavaraa, se voi haljeta kipsilevysaumoista. Epätodennäköistä mutta mahdollista.
Jos tietäisit, että kosteussulku puuttuu, mikä ei ole niin tärkeää, jos se on toiminut tähän asti, voit harkita muovin lisäämistä ennen kipsilevyn asennusta. Ilman, että olen nähnyt seinää tai tiedän miltä se näyttää, mielipiteeni on, että sinun pitäisi ohittaa se ja asentaa kipsilevy.
Olen melko hyvä tasoittamaan, joten olisin tehnyt sen ja sitten maalannut tai tapetoinut. Tämä johtuu siitä, että muutama tapettikerros + liima auttaa estämään halkeamia, jotka voivat syntyä seinissä, joilla on hieman liikkumavaraa. Yritän sanoa, että jos ruuvaat kipsilevyn lauta- tai runkoseinään, jolla voi olla hieman liikkumavaraa, se voi haljeta kipsilevysaumoista. Epätodennäköistä mutta mahdollista.
Kaverini, joka työskentelee tarkastuspuolella, mukaan home ei haise kovin voimakkaasti, vaan nenä täytyy laittaa lähelle hometta, jotta sen hajun tuntee. Toisaalta muut kemialliset reaktiot voivat tapahtua materiaalissa, kun se on ollut kosketuksissa kosteuden kanssa ajan kuluessa. Vähän kuin emulsiohaju talojen 60- ja 70-luvun vastista. Esimerkiksi minun piti poistaa kuntosalin lattia, jonka aiemmat omistajat olivat asettaneet ulkorakennukseen eristämättömän betonilaatan päälle, ja sen jälkeen haju katosi.
Jäsen
· Korpilombolo
· 3 723 viestiä
Sen on oltava tukevaa kipsilevyn alla siellä, missä kiinnität ruuvit. Muutoin se ei tule koskaan hyväksi, vaikka tasoittaisit ruuvinpäät kuinka hyvin. Jos päälle tulee kuviolliset tapetit, sitä ei tietenkään huomaa.
Klikkaa tästä vastataksesi