19 640 lukukertaa ·
62 vastausta
20k lukukertaa
62 vastausta
Neuvoja vanhan kellarin toimenpiteisiin
Idea oli, että tämä olisi (suhteellisen) pienibudjettinen projekti, jonka teen suurimmaksi osaksi itse. Olen ainakin tilannut kuivaajan Woodsilta nyt. Laiskin ratkaisu betonilattialle on ehkä vain maalata se? Koska minulla on valtava määrä lattiakaivoja, on kaikkialla kaadetta. Tai jos kuitenkin haluan sulkea suurimman osan, ehkä minun pitäisi valamalla tasoittaa sen? Lattialämmitys ei tunnu ajankohtaiselta, joten se olisi vain klinkkerin asettamiseen. Vai onko olemassa muita lattioita, jotka voisivat olla ajankohtaisia?GoC sanoi:
Minulla on myös vanha kellari vuodelta 1946
Koskaan ei ole tehty salaojitusta eikä ole suunnitelmia siitä.
Keraamiset laatat ja klinkkeri hintaan 49kr/m2 ratkaisevat ongelman ja samalla siitä tulee tyylikäs ja kestävä.
Parempi sijoittaa rahat, mitä salaojitus maksaisi, lämpöpumppuun, joka alentaa lämmityskustannuksia radikaalisti vanhassa eristämättömässä talossa.
Seinät ovat sekoitus raakaa betonia joissakin kohdin ja rappausta (irti tippuvaa) toisissa. Paljon johtoja ja putkia katossa. Tarvitsen myös valaistusta, sitä on tällä hetkellä erittäin vähän.
Paljon mietittävää ainakin.
On vain laitettava jokin halpa klinkkeri suoraan olemassa olevan betonilattian päälle.G Galten sanoi:Ideana oli kyllä, että tästä tulisi (suhteellisesti ottaen) pienellä budjetilla tehtävä projekti, jonka teen suurimmaksi osaksi itse. Olen ainakin tilannut kuivaimen Woodsilta nyt. Laiska ratkaisu betonilattialle on ehkä vain maalata se? Koska minulla on paljon lattiakaivoja, on kaato kaikkialla. Tai jos kuitenkin haluan laittaa niistä suurimman osan umpeen, ehkä minun pitäisi valaa se tasaiseksi? Lattialämmitys ei tunnu ajankohtaiselta, joten se olisi vain, jotta voisin laittaa klinkkeriä. Vai onko muita lattioita, jotka voisivat olla ajankohtaisia?
Seinät ovat sekoitus raakaa betonia joissain kohdissa ja rappausta (murenevaa) toisissa. Paljon johtoja ja putkia katossa. Tarvitsen valaistusta myös, nyt on todella vähän.
Todella paljon mietittävää on kylläkin.
Olen vain korkeapainepesurilla pessyt ja raapinut vähän irtonaista rappausta ennen kuin olen laittanut lattian ja seinät.
Esimerkki valmiista kodinhoitohuoneesta, pinta-ala vajaat 30m2.
Käynnissä oleva projekti ja viimeinen, miltä tulevan projektin autotallissa näyttää, eli miltä koko kellari näytti ennen.

mielestäni sinun pitäisi myös kokeilla muita toimenpiteitä ennen kuin salaojitat. kun me ostimme, oli kellari kostea ja rapistunut muovimaton kanssa. Kosteutta, salaojita! sanoi tarkastaja ja kaikki muut, joten käytimme siihen 80 000. Oli satanut kaatamalla useita viikkoja, mutta 30 cm alaspäin maa oli täysin kuiva. Täällä ei ole koskaan virrannut mitään vettä, totesi urakoitsija. Toki saimme 2-4 astetta lämpimämmän kellarin, mutta ongelman ratkaisi klinkkeri, silikaattimaali muutama sähköpatteri ja ilmanpoistaja. Se on myös avoin ylös, koska eteinen oli kellarissa, joten lämmin ilma tuli alas, jäähtyi ja aiheutti kosteutta.
Kiitos kaikesta inspiraatiosta!
Nyt on selvää, että minun pitäisi laittaa klinkkerit kellariin, helppohoitoista ja siistiä! En kuitenkaan ole täysin myyty ajatukselle laatoittaa seinät, vaikka se varmasti onkin äärimmäisen helppohoitoista. Seinien rappaaminen tuntuu siltä ja tältä, kun miettii, miltä rappauksen osa kellarista näyttää juuri nyt. Se varmasti rapisee alas taas vuoden kuluttua. Onko mitään muuta vaihtoehtoa seinille?
Lattian osalta se on osittain maalattu maalilla, joka hilseilee. Oletan, että maali on hiottava pois ennen kuin asennan klinkkerit?
Olin muuten yhteydessä Woods:in kanssa koskien kuivainta, jonka ostin Elgigantenista. Se on niin uusi, että Woods ei ole ehtinyt päivittää verkkosivuaan.
Nyt on selvää, että minun pitäisi laittaa klinkkerit kellariin, helppohoitoista ja siistiä! En kuitenkaan ole täysin myyty ajatukselle laatoittaa seinät, vaikka se varmasti onkin äärimmäisen helppohoitoista. Seinien rappaaminen tuntuu siltä ja tältä, kun miettii, miltä rappauksen osa kellarista näyttää juuri nyt. Se varmasti rapisee alas taas vuoden kuluttua. Onko mitään muuta vaihtoehtoa seinille?
Lattian osalta se on osittain maalattu maalilla, joka hilseilee. Oletan, että maali on hiottava pois ennen kuin asennan klinkkerit?
Olin muuten yhteydessä Woods:in kanssa koskien kuivainta, jonka ostin Elgigantenista. Se on niin uusi, että Woods ei ole ehtinyt päivittää verkkosivuaan.
Huuhtele lattia korkeapainepesurilla kivisuuttimella. Se poistaa kaiken, mikä on irtonaista. Kelvollinen näihin projekteihin. Sama seinille ja kaakelini ei ole vielä pudonnut alas kymmenen vuoden jälkeenkään. Seinissä oli hieman rappausten irtoamista, joita vain laitoin vähän rappauslaastia, ei tarvitse olla niin tarkkaa. Ellei muuta, voit kaakeloida puolet seinästä, jopa 1,2 metriä ja maalata loput. Tulee hienoa ja vähemmän työtä.G Galten sanoi:Kiitos kaikesta inspiraatiosta!
Nyt tuntuu selvälle, että minun pitäisi laittaa klinkkeriä kellariin, helppohoitoista ja siistiä! Sen sijaan en ole täysin vakuuttunut seinien kaakeloinnista, vaikka se varmasti onkin erittäin helppohoitoista. Seinien rappaaminen tuntuu epäröivältä ajatellen kuinka kellarin rapattua osaa näyttää juuri nyt. Se varmaan romahtaa uudelleen muutaman vuoden kuluttua. Onko mitään muuta vaihtoehtoa seinille?
Entä lattia, niin se on osittain maalattu maalilla, joka hilseilee. Oletan, että maali täytyy hioa pois ennen kuin laitan klinkkeriä?
Olin muuten yhteydessä Woodsiin koskien kosteudenpoistajaa, jonka ostin Elgigantenilta. Se on niin uusi, että Woods ei ole ehtinyt päivittää verkkosivuaan.
jos aloitat kosteudenpoistajalla ja lattialla, saatat huomata, että seinät kuivuvat, ellet sitten kärsi runsaasta maaperäkosteuden tunkeutumisesta, mutta toisaalta tiedät sen jo (eli salaojitus). Jos seinät kuivuvat, se voi johtaa siihen, että enemmän rappausta irtoaa. Katso mitä tapahtuu. Muuten voit ehkä maalata silikaattimaalilla riippumatta siitä, mitä siellä on nykyään. Vähän maalia on aina mukavaa ja haju on parempi kuin avoimen betonin kanssa.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 030 viestiä
Kun on kyseessä lattiakaivot, ehkä kannattaa tarkistaa, ovatko ne ylipäätään kytketty viemäriin? Ennen se ei ollut niin tarkkaa ja sellaiset saattoivat mennä vain johonkin kivipesään.
Niiden pitäisi olla yhdistetty, kun rankkasade tuli vuonna 2014, vesi purskui lattiakaivoista kuin suihkulähteet!S Stefan1972 sanoi:
Toinen juttu, jolla ei ehkä ole tämän kanssa tekemistä: minulla on outo luukku kellarin lattiassa. Kun avaan sen, löytyy 50 cm syvä kuoppa ilman mitään sisältöä. Pohja on peitetty hiekalla. Mitä ihmettä se on?
Jäsen
· Västernorrland
· 12 030 viestiä
Mutta mietin jos vesi kuitenkin tuli sisään muista kanavista, kun sade tuli niin kuin se tuli. Jos vanha stenkista täyttyy, niin tapahtuuko sama asia oletettavasti?G Galten sanoi:
Tunkeutuva maankosteus ei ole sama asia kuin että salaojitusta on korjattava. Pikemminkin, että kellarinseinän vedeneristys, asfaltti, on loppunut. Salaojitus ei tee mitään maankosteudelle, mutta jos on ongelmia tunkeutuvan veden kanssa. Siitä on tullut jonkinlainen salaojitushysteria, kaikki ns. tarkastajat väittävät, että heti kun salaojitus, jos sellaista edes on, on vanhentunut, se on kulunut ja se on vaihdettava. Mutta vanha salaojitus, tiiliputkista, ei koskaan kulu loppuun. Eikä se ole yleensä ongelma. Kuten kirjoitin alussa, se on vedeneristys, joka on loppunut. Mutta se voidaan aivan yhtä hyvin tiivistää sisäpuolelta, väitän.L Lane sanoi:jos aloitat kuivaimella ja lattiasta, saatat huomata, että seinät kuivuvat, ellet sinulla ole paljon tunkeutuvaa maankosteutta, mutta silloin tiedät sen toisaalta (eli salaojitus). Jos seinät kuivuvat, se voi johtaa siihen, että enemmän rappausta irtoaa. Katso, mitä tapahtuu. Muuten voit ehkä maalata silikaattimaalilla riippuen siitä, mitä siellä nyt on. Vähän maalia on aina mukavaa ja haju on parempi kuin avoimessa betonissa
Sinun pitää tehdä arkeologinen kaivaus reiässä, kuka tietää mitä siellä piilottaa.G Galten sanoi:Neiden pitäisi olla kytketty, kun rankkasade tuli vuonna 2014, vesi seisoi kuin suihkulähteet lattia-aukoista!
Toinen asia, joka ei ehkä liity tähän: minulla on outo luukku kellarin lattiassa. Kun avaan sen, siellä on 50 cm syvä reikä ilman mitään sisällä. Pohja on peitetty hiekalla. Mitä ihmettä se on?
Eikö sinulla ole talon piirustuksia? Jos ei, niin kunnalla saattaa olla arkistossaan. Yleensä löytyy tietoa siitä, miten niistä voi saada kopion kunnan verkkosivuilta.
Miten tiivistetään sisäpuolelta, ja onko siinä muita riskejä?GoC sanoi:
Maaperän kosteus ei ole sama kuin että kuivatuksen täytyy korjata. Pikemminkin se tarkoittaa, että kellarin seinän vedeneristys, asfaltti, on loppunut. Kuivatus ei tee mitään maaperän kosteudelle, mutta jos on ongelmia tunkeutuvan veden kanssa, niin sillä on merkitystä.
Siitä on tullut jonkinlainen kuivatushysteria, kaikki niin kutsutut tarkastusmiehet väittävät, että heti kun kuivatus, jos sitä ylipäätään on, on vanhentunut, se on kulunut loppuun ja se tulisi vaihtaa. Mutta vanha, tiilistä koostuva kuivatus ei koskaan kulu loppuun. Eikä se yleensä ole ongelman ydin. Kuten alussa kirjoitin, vedeneristys on loppunut. Mutta väitän, että se voidaan aivan yhtä hyvin tiivistää sisäpuolelta.
Laitan kaakeleita. Eikö ole mitään riskiä, että betoniharkkoseinä olisi hieman kostea maanpinnan alapuolella. Betoni ei pilaa kosteudesta.G Galten sanoi:
Olen myös asentanut paneelin pieneen komeroon, josta piti tulla sauna, mutta se toimi viinivarastona jonkin aikaa ja nyt säilytystilana laskettelusuksilleni. Siellä seinät ovat pukeutuneet Platon-matoilla ja sen jälkeen kiinnitetyt rimat ja paneelit.