19 640 lukukertaa ·
62 vastausta
20k lukukertaa
62 vastausta
Neuvoja vanhan kellarin toimenpiteisiin
Minulla on samanlainen kellari talossani Malmössa, joka on rakennettu vuonna 1932. Se voisi olla sinun kuvaamasi talo, koska ne ovat hyvin samanlaisia. En myöskään ole tehnyt salaojitusta, eikä se ole tehty aikaisempien omistajienkaan toimesta. Kun muutimme sisään, se oli sisustettu puurimoilla ja kipsillä. Ne on nyt poistettu, ja kaksi pahinta huonetta on rapattu kalkkilaastilla. Käytän pienempää kuivainta, mutta keskikesällä se ei ihan riitä. Näen jonkin verran kosteuden läpitunkevuutta lattiasta noin 30-40 cm ylöspäin. Laitoin kostean tilan tuulettimen pesutupaan, joka käy sekä jatkuvan ilmanvaihdon että kosteuden säätelyn kautta. Olen poistanut muovimaalit lattiasta ja aion kokeilla vesilasia pintakäsittelynä. Minulla on puupalkisto kaislamatolla. Olen korjannut pahimmat paikat kalkkilaastilla ja käytän sitten hiekkatasoitetta. Suunnitelmana on tällä hetkellä jättää salaojitus tekemättä, ostaa tehokkaampi kuivain ja täydentää paremmalla ilmanvaihdolla. Tilassa on liian matala katto tehdäkseni mitään järkevää ilman kaivamista, joten kellaria käytetään yksinomaan säilytystilana. Olen melko tyytyväinen tähän ratkaisuun, vaikka joskus haluankin repiä koko kivetyksen, terassimateriaalin jne. ja tehdä salaojituksen. Jos tekisin kaiken uudelleen alusta alkaen tänään (olen asunut siellä nyt melkein kymmenen vuotta), olisin tehnyt salaojituksen, koska se vaivaa yhä.
Meillä näyttää olevan hyvin samanlainen tilanne!M mangeroffe sanoi:Minulla on samanlainen kellari talossani Malmössa, rakennettu 1932. Voisi olla minun taloni, jota kuvailet, koska ne ovat hyvin samanlaisia. En ole myöskään tehnyt salaojitusta, eikä edellinen omistaja ole sitä myöskään tehnyt. Se oli sisustettu puukehyksillä ja kipsilevyillä, kun muutimme sisään. Ne ovat nyt poissa, ja kaksi pahinta huonetta on rapattu kalkkilaastilla. Käytän pientä kosteudenpoistajaa, mutta kesäkuumalla se ei aivan riitä. Näen jonkin verran kosteutta nousevan lattiasta noin 30-40 cm ylös. Olen asentanut märkätilan tuulettimen pesutupaaan, joka toimii sekä jatkuvalla ilmanvaihdolla että kosteudenohjauksella. Olen hionnut muovimaalit pois lattiasta ja aion testata lasimaitoa pintakäsittelynä. Minulla on puupalkki rakenne kaislamatolla. Olen korjannut pahimmat kohdat kalkkilaastilla ja käytän sitten hiekkakittiä. Suunnitelmana on tällä hetkellä luopua salaojituksesta, ostaa tehokkaampi kosteudenpoistaja sekä täydentää paremmalla ilmanvaihdolla. Katto on niin matala, että tilaan ei voi tehdä mitään järkevää ilman kaivamista, joten kellari tulee käytettäväksi yksinomaan varastointiin. Olen melko tyytyväinen tähän ratkaisuun, vaikka joskus tulee tunne, että haluaa repiä pois kaikki kivipäällysteet, terassit jne. ja tehdä salaojitus. Jos tekisin kaiken uudestaan alusta alkaen tänään (ollut kohta kymmenen vuotta), olisin tehnyt salaojituksen, koska se edelleen kaivaa mieltäni.
Tuli mieleen, että minulla on myös paksut maalikerrokset lattioissani. Monessa kohdassa se on irronnut, mutta parhaassa huoneessa se on täysin ehjä. Onko typerää laittaa laatat suoraan tämän päälle? Sen pitäisi olla täysin tiivis vesihöyryltä, eikö laatan pitäisi hengittää?
Käsittääkseni maali pitää poistaa. Klinkkeri hengittää saumojen kautta. Maali on tiivis. Saatat sulkea kosteuden lattialevyyn ja ajan myötä maali irtoaa aivan kuten klinkkeri yllä. Minä olisin poistanut sen. Käytimme kulmahiomakonetta ja pölysi aivan pirusti, sulje kaikki mitä voit ja vielä hieman lisää. Se etsiytyy ylös välipohjan rakojen kautta yläkertaan. Jos saan kosteuden vähenemään hieman, aion laittaa päälle sisalkovamattoa tai vastaavaa vesilasin päälle. Se kestää olla ulkonakin ja mielestäni ilmastoni on hieman parempi kuin niinG Galten sanoi:Näyttää siltä, että meillä on hyvin samanlainen tilanne!
Mietin juuri, että minulla on paksuja maalikerroksia lattioillani myös. Monessa paikassa maali on irronnut, mutta parhaassa huoneessa se on täysin ehjä. Onko tyhmää laittaa klinkkeriä suoraan tämän päälle? Sen pitäisi olla täysin tiivis vesihöyryä vastaan, eikä haluta, että klinkkeri hengittää?

Nyt olen ainakin päässyt niin pitkälle, että kellari on täysin tyhjä tavaroista ja aion vuokrata betonihiomakoneen. Sekä seinät että lattia on hiottava.
Vuokraan mieluummin kalliimman koneen, joka tekee työn helposti, kuin säästän rahaa. Mitä te olisitte vuokranneet?
Vuokraan mieluummin kalliimman koneen, joka tekee työn helposti, kuin säästän rahaa. Mitä te olisitte vuokranneet?
Puhuen muista asioista, olen nyt ollut yhteydessä kolmen eri LVI-yrityksen kanssa takaiskuventtiilin/venttiilien asennuksesta. Kaikki suosittelevat minua olemaan tekemättä sitä. "Ei ole takaiskuventtiilejä, jotka kestävät kaatosateet" tai "jos takaiskuventtiilit kestävät, talon ulkopuolinen viemäriputki ei tule kestämään". Vähän yllättynyt, että kaikki näyttävät olevan niin sitä vastaan, ja niillä olisi kuitenkin kiinnostusta myydä.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 030 viestiä
Kysymys on vain, ovatko tällaiset takaiskuventtiilit lopulta vain plaseboja. Jotta ne toimisivat, niiden pitäisi olla 100 % puhtaita ja täysin tiiviitä. Tuleeko se olemaan niin todellisuudessa? Tuntuu kuitenkin vähän kuin väärältä turvallisuudentunteelta, mutta se on mitä minä ajattelen. Ehkä ne toimivat erinomaisesti, mitäpä minä tiedän.
Olin yllättynyt, että he vaikuttivat pitävän sitä hukkaan heitetyinä rahoina, mutta kuuntelen heitä ja jätän takaiskuventtiilin väliin.S Stefan1972 sanoi:Kysymys on vain siitä, ovatko tällaiset takaiskuventtiilit lopulta vain plaseboa. Jotta ne toimisivat, niiden on oltava 100% puhtaita eikä niissä saa olla vuotoja. Käykö näin todellisuudessa? Tuntuu vähän kuin väärältä turvallisuudelta, mutta se on minun mielipiteeni. Ne saattavat toimia erinomaisesti, mistä minä tiedän.
15 vuoden aikana jätevesi on noussut kaksi kertaa, joista toinen (2014) oli valtava. Sitä eivät olisi voineet mitkään takaiskuventtiilit maailmassa pysäyttää (VVS-yritysten mukaan). Mutta se oli sade, joka tulee kerran 200 vuodessa.
Panostan tekemään siitä kestävämmän tulvimiselle klinkkerillä ja kaakelilla sekä korkeilla kynnyksillä huoneisiin, joissa on lattiakaivo.
Juttelin tänään kollegan kanssa, joka on asentanut ilma-ilma lämpöpumpun kellariin (samanlainen talo ja kaukolämpö).
Hän vaikutti tyytyväiseltä siihen, kuinka se on parantanut kellarin ilmastoa, muutamalla sadalla eurolla sähköä kuukaudessa. Ehkä se voisi olla jotain.
Hän vaikutti tyytyväiseltä siihen, kuinka se on parantanut kellarin ilmastoa, muutamalla sadalla eurolla sähköä kuukaudessa. Ehkä se voisi olla jotain.
Mitä se maksaa muina viikonpäivinä?G Galten sanoi:

Innerväggarna är murade, så de vill jag nog bara ta fram under alla lager av plastfärg. Ytterväggarna vet jag inte vad jag gör med än.
I ena hörnet av rummet trampar jag igenom betonggolvet. Det är tunt som papper. Under finns det sand. Tacksam för era tankar
En anna ole mitään mieltä paljastaa tiiliseinät. Rappaus pysyy todella hyvin noilla seinillä, joten vain maalaan uudelleen. Ulkoseinät (kuten kuvassa) hiotaan betoniin asti ja maalataan silikaattimaalilla (ilman rappausta). Rappaus kuitenkin vain putoaa noilta seiniltä...
Mutta nyt jotain täysin muuta. Yksi kellarin huoneista on puoliksi valmis kylpyhuone. Joku menneisyydessä aloitti massiivisen remontin "spa-osastoksi" mutta luovutti jossain vaiheessa kesken. Se tarkoittaa, että siellä on asennettu wc-istuin ja pesuallas (kuitenkin vain viemäriin, ei vettä kytkettynä). Lisäksi on valettu pohja suihkukaapille ja tila kylpyammeelle (molemmille asennettu lattiakaivo). Tässä huoneessa on lattialaatoitus.
Ensinnäkin laatat (hirvittävän ruma) ja betoniperustukset on poistettava, mutta oletan, että ne voidaan piikata sopivalla koneella. Sitten kysymys on, miten pääsen eroon neljästä viemäristä? Onko se jotain, mitä voi tehdä itse, vai tarvitaanko siihen LVI-yritys?
Löysin sivun, joka sanoi, että on OK kaataa vesitiivistä betonia vesilukkoihin, mutta miten tehdään kahden viemärin kanssa, joissa ei ole vesilukkoa?
Mutta nyt jotain täysin muuta. Yksi kellarin huoneista on puoliksi valmis kylpyhuone. Joku menneisyydessä aloitti massiivisen remontin "spa-osastoksi" mutta luovutti jossain vaiheessa kesken. Se tarkoittaa, että siellä on asennettu wc-istuin ja pesuallas (kuitenkin vain viemäriin, ei vettä kytkettynä). Lisäksi on valettu pohja suihkukaapille ja tila kylpyammeelle (molemmille asennettu lattiakaivo). Tässä huoneessa on lattialaatoitus.
Ensinnäkin laatat (hirvittävän ruma) ja betoniperustukset on poistettava, mutta oletan, että ne voidaan piikata sopivalla koneella. Sitten kysymys on, miten pääsen eroon neljästä viemäristä? Onko se jotain, mitä voi tehdä itse, vai tarvitaanko siihen LVI-yritys?
Löysin sivun, joka sanoi, että on OK kaataa vesitiivistä betonia vesilukkoihin, mutta miten tehdään kahden viemärin kanssa, joissa ei ole vesilukkoa?
Voisiko olla niin, että ne kaksi viemäriä, joilla ei ole vesilukkoa, ovat öljynerottimia? Siinä tapauksessa tukit ne, kun tukit vesilukolliset lattiakaivot, koska ne ovat luultavasti yhteydessä niihin.G Galten sanoi:
Varauman kanssa, että minulla on todella huono käsitys LVI:stä:B bakterie sanoi:
Jos jätämme lattiakaivot huomioimatta, niin ne muut kaksi viemäriä ovat vain putkia, jotka nousevat ylös (yksi wc:lle ja yksi pesualtaalle). Googlasin hieman spygattia ja en usko, että sitä voi käyttää wc-huuhteluun?
Olen nähnyt, että voi ostaa "hattuja" putkien sinetöimiseen. Mutta koska aion laittaa uutta klinkkeriä koko lattialle, minun täytyy sahata putket betonipinnan tasalle (tai hieman alle) ja hakata pois niin, että saan hatun päälle. Jos betoni käy yhtä hyvin rei’issä, se helpottaisi asiaa huomattavasti..
Tietenkin voit kaataa betonia. Mutta tuki ensin rievulla tai vaahdolla ennen kuin täytät betonilla.G Galten sanoi:Varaus, että minulla on erittäin huono käsitys putkistoista:
Jos jätämme lattiakaivot pois, niin muut kaksi viemäriä ovat vain putkia, jotka työntyvät ylös (yksi wc:lle ja yksi käsienpesualtaalle). Pienen googlailun jälkeen spygattia käsittelevän löydän, että sitä ei voi käyttää wc-huuhteluun?
Olen nähnyt, että voi ostaa "hattuja" putkien sinetöintiin. Mutta koska aion laittaa uuden klinkkerin koko lattialle, minun täytyy sahata putket betonipinnan tasalle (tai hieman alle) ja talttailla, jotta saan hatun päälle. Jos käy yhtä hyvin pitää betonia rei’issä, se helpottaa huomattavasti..