Omistan talon vuodelta 1936, jossa on kellari. Luultavasti kukaan ei ole tehnyt salaojitusta talon rakentamisen jälkeen. Kun muutin sisään, kellarissa oli puusauna ja puupaneelit seinillä. Olen purkanut ne pois, sillä ne olivat homehtuneet. Kosteus on korkea kesällä ja jos jättää paidan tai maton sinne, ne homehtuvat viikossa. Talvella ilma on kuiva. En ole koskaan nähnyt kosteusläikkiä seinillä, vaan todennäköisesti se on lämmin kesäilma, joka kyllästyy kosteudella, kun se pääsee alas kellariin. Aktiivista ilmanvaihtoa ei ole, vain venttiilit. Kellarissa on keskuslämmitys, jota en kuitenkaan koskaan käytä.
Seinät ja lattiat ovat betonia. Kellarissa on oikeastaan vain synkkä epämiellyttävä tunnelma, jos rehellisiä ollaan.
En aio muuttaa kellaria viihtyisäksi, mutta haluaisin sen miellyttävämmäksi oleskella siellä. Ehkä tehdä siitä harjoittelutilan ja puutyöverstaan. Haluaisin poistaa kosteuden ja hajun kesällä. Yksi asia on myös, että minulla on kolme lattiakaivoa, jotka täytyy korjata jollain tavalla. Kaksi kertaa viimeisen viiden vuoden aikana vesi on noussut niistä rankkasateessa. Mutta siihen tarvitsee varmaan ammattilaisen.
Luuletteko, että riittäisi, jos asentaisin aktiivisemman ilmanvaihdon? Täytyykö minun salaojittaa talo? Otan mielelläni vastaan vinkkejä, jotka liittyvät kellareihin! Kiitos
Minulla oli myös ällöttävä kellari, vaikka talo oli huomattavasti uudempi. Pimeää ja likaista. Tein seuraavat asiat:
- kaikki roju, kaikki orgaaninen ulos
- siivota siivota siivota
- kuusi likaista ilmanvaihtoaukkoa siistittiin ja varustettiin lautasventtiileillä sisäpuolelle. Ne ovat auki talvella ja kiinni kesällä. Ei muuta ilmanvaihtoa.
- asennettu Woods-kosteudenpoistaja (4000 kr) 60 m2 kellariin. Se toimii kesäisin. Koko kellari on yksi suuri huone.
- asennettu hyvä valaistus muutamalla LED-loisteputkivalaisimella
- tietyt seinän osat tasoitettiin ja maalattiin valkoiseksi
Nyt se on hieno, mukava ja kuiva. Lattiakaivojen tulee korjata, ettei sade pääse sisään. Muistaakseni on olemassa takaiskuventtiilejä.
Myös minulla on kellari, jonka toivoisin olevan parempi kosteuden suhteen.
Kaikki on juuri kuten sinä, TS, kuvailit, ja minulla on samanlainen tilanne.
Mikä on ilmankosteutesi?
Minulla on hieman yli 80% nyt kesällä.
Olen miettinyt, auttaisiko jos asennettaisiin yksi tai pari konvektorielementtiä sinne alas.
Minulla on kaksi venttiiliä eri huoneissa.
Pitäisikö ne olla kiinni?
Eikö tarvita ilman kiertoa?
Se oli varmasti kosteaa jo aikaisemminkin, mutta se huomattiin paljon enemmän, kun öljykattila vietiin pois. Tämä on ilmeisesti klassinen esimerkki lisääntyneestä kosteusongelmasta, kun kattila poistetaan.
Yrittää korjata oireita sen sijaan, että korjaisi ongelman, on mielestäni väärin päin. Jos kellari on kostea eikä sinulla ole sisäuima-allasta, niin kosteus tulee jostain ulkopuolelta. Talon tulisi olla kuiva yläpuolelta (katto) ja alapuolelta (salaojitus). Ennen kuin teette muita kummallisia asioita, varmista, että salaojitus on kunnossa. Eristä ulkopuolelta 200 mm isodrän/pordränilla. Pieni lisäkustannus kuin 100 mm. Ilma paranee heti huomattavasti, ja jos sinulla on edelleen kosteusongelmia, varmista, että kellarissa on hyvä ilmanvaihto. Tämä näkyy heti koko talon sisäilman laadussa, kun olet salaojittanut talon. Mahdollisesti sinun kannattaa tarkistaa koko talon ilmanvaihto ja asentaa mekaaninen poistoilma molemmille kerroksille samanaikaisesti.
Ymmärrän myös, että täysin oikea tapa saada kellari, jossa voisi jopa asua, olisi salaojittaa talo uudelleen. Mutta tämä ajatus todella arveluttaa minun tapauksessani. Kaksi talon sivua pitkin kulkee upea buxusaita (1.8x1.5 m), joka luultavasti istutettiin juuri vuonna 1936. Ja yhdellä sivuilla on lähes uusi terassi. Kaikki pitäisi purkaa. En ole mitannut ilmankosteutta, mutta voi tuntea, kuinka kosteaa siellä on juuri nyt.
Olen kuitenkin epävarma, tuleeko kosteus seinien ja lattian läpi? Ei ainakaan näy mitään. Syksyllä ja talvella kellarissa on kuiva ilma, ja juuri silloinhan maaperä on kaikkein kosteimmillaan? Pohjavesi ei ole ongelma siellä, missä asun. Eikö ole mitään vaihtoehtoa salaojitukselle?
Oli hyvä ajatus keskusteluketjussa, että ilmanvaihtoa ei ehkä halua kesällä. Vielä enemmän lämpimän kostean ilman pumppaaminen sisään kuulostaa tyhmältä. Ehkä riittää hyvä ilmankuivain, ja vähän maalia lattiaan ja seiniin, jotta paikka olisi tarpeeksi mukava työpajalle ja paikaksi, missä soittaa sähkökitaraa. Ja minimaalisesti tekstiilejä. Ehkä laatoitus? Se voisi pysäyttää mahdollisen kosteuden alhaalta. Takaisinvirtausventtiilit lattiakaivoissa ovat myös korkealla listalla, etenkin koska kadulla on vain yksi viemäriputki...
Minulla on myös kellari, jossa oli valtavan kosteaa nyt kesän aikana. En tiedä tarkkoja lukuja, mutta siellä roikkuvat vaatteet tuntuivat erittäin kosteilta ja yleisesti oli "tahmeaa", joten varmasti kosteus oli 70-80 %.
Laitoin sinne kosteudenpoistajan (yksinkertaisemman Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-007015/ ) joka toimii 24/7 ja pari kosteudenpoistaja-palloa ja säädin ilmanvaihtoa, ja se on tehnyt valtavan eron parissa kuukaudessa. Nyt kosteus on yleensä 40-50 %. Nyt kellarissa on melkein paras ilmasto talossa päivinä, jolloin ulkona tuntuu tukahduttavalta ja kostealta, joten voin todella suositella sitä. Yksinkertainen toimenpide suhteellisen edulliseen hintaan.
@Galten
Millaista ilmanvaihtoa sinulla on talossa? Itsevetoinen vai koneellinen ilmanvaihto? Itse muutin taloon kellarilla noin 4 vuotta sitten. Tein uuden salaojituksen parin kolmen kuukauden jälkeen ja huomasin heti eron ilmanlaadussa koko talossa. Et tule katumaan, jos teet sen.
Puksipuuaidanne, puuterassi jne. kuulostavat tekosyiltä. =0) Aidan voi tilapäisesti siirtää, puuterassin voi purkaa. Jos se on laatoilla, ehkä sen voi nostaa lähes ehjänä pois nosturilla? Muuten sen purkaminen ja kokoaminen ei vie monta päivää.
Kun puhun ilmanvaihdosta, tarkoitan kokonaisvaltaista ratkaisua, kuten f/ftx koko talossa, eikä vain venttiilejä kellarissa.
Jos salaojitat ja eristät, nostat kellarin lämpötilaa muutamalla asteella, ja näin ollen sisä- ja ulkoilman välillä ei ole yhtä suurta eroa. Tämä ei luo yhtä suurta kosteusliikettä, jos lämmin ulkoilma pääsee kellariin.
Toinen mietintä, miten on viemärin ja tulevan veden laita? Valurauta ja sinkitty, vai pem ja muoviputket? Jos teet salaojituksen uudelleen, voit myös vaihtaa tulevan veden/viemärin moderneihin välineisiin. Onko kellarissa valurautaa? Miten niiden kunto? Jos et ole perillä niiden tilasta, voi olla, että ne ovat rikki laatan alla ja vuotavat. Ne voivat myös aiheuttaa korkeaa kosteuspitoisuutta sisätiloissa.
Tee kunnolla, vaikka se kirpaisee kukkarossa ja tontilla. =)
Näyttää siltä, että on paljon asioita, joita voi korjata!
Talossa on pelkästään luonnollinen ilmanvaihto ja vanhat klassiset venttiilit luukulla ja jousella. Viemärikaivot ovat varmasti alkuperäisiä vuodelta 1936 (valurautaa). Nämä minun on korjattava joka tapauksessa, koska minulla oli melkein metrin verran vessavettä kellarissa vuonna 2014 suuressa tulvassa (asun Malmössä).
Talo on täysin eristämätön (vain ilmanväli seinissä) ja sillä on korkea energiankulutus.
Salaoja tai ei.. Jos ongelma ratkaistaan kesäisin ilmanpuhdistimella ja lisäämällä ilmanvaihtoa, sekä siistimällä vähän, se saattaa riittää tarkoitukseen, johon haluan käyttää kellaria. Talo on kuitenkin seissyt tällä tavalla 83 vuotta, ja kellaria ei luultavasti koskaan ajateltu asuintilaksi.
Kokeile ensin yksinkertaisia keinoja jonkin ajan vuodeksi. Tyhjennä voit myöhemmin, jos tarpeen.
Jos soit mängdään, kolmen oktaavin e lankulla tarpeeksi päättäväisesti, karkotat kosteuden ja hämähäkit seinistä.
Katson nyt Woods-dehumidifieria. Tämä näyttää olevan vähintään yhtä hyvät specsit kuin kalliimmat (veden määrä/päivä, pinta-ala, sähkönkulutus jne.). Lisäksi se on 14 dB hiljaisempi ja maksaa puolet. Ostaisin, ellei kenelläkään ole huonoja kokemuksia:
Takaiskuventtiili lattiakaivoille asennetaan helpoimmin siihen, missä viemäri lähtee talosta, eli tarvitset takaiskuventtiilin koko taloon. Silloin sinun täytyy purkaa lattia siitä, missä ulostuleva viemäri on, ja asentaa se, ja sitten laittaa päälle teräslevy, jotta pääset siihen käsiksi.
On olemassa myös versioita, jotka voidaan asentaa ulkona, jolloin voit laittaa sen kaivoon, jossa on kansi ulkona, jotta pääset siihen käsiksi tarvittaessa. Tällainen esimerkiksi: https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/fettavskiljare/tillbehor/backventil-zbk-110mm.html
Tai vastaava.
Täydellinen tehdä, kun uudelleen salaojitetaan ja vaihdetaan tuleva vesijohto. (En voinut vastustaa, olen ymmärtänyt, ettet ole kovin innokas uudelleen salaojittaa)
He he! Vain putkivahvistimen lämpö kuivaa kaiken...
Tarkistan nyt Woodsin kosteudenpoistajia. Tämä näyttää olevan yhtä hyvät speksit kuin kalliimmat (veden määrä/päivä, pinta-ala, sähkönkulutus jne). Lisäksi se on 14 dB hiljaisempi ja maksaa puolet. Ostaisin jos kukaan ei ole kokenut huonoja kokemuksia:
[linkki]
Se vaikuttaa hyvältä, mutta en löydä sitä Woodsin verkkosivulta.. Onkohan se vanhempi versio?
Minullakin on vanha kellari vuodelta 1946
Ei koskaan salaojitettu eikä ole suunnitelmissa.
Laatoitus ja klinkkeri 49kr/m2 korjaavat ongelman ja samanaikaisesti siitä tulee tyylikäs ja kestävä.
Parempi käyttää ne rahat, mitä salaojitus maksaisi, lämpöpumppuun, joka laskee lämmityskustannuksia radikaalisti vanhassa eristämättömässä talossa.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.