4 630 lukukertaa ·
3 vastausta
5k lukukertaa
3 vastausta
näkemys kattoristikkorakenteesta
Hei, haluaisin saada mielipiteen tästä kattoristikkorakenteesta, koska en osaa laskea lujuutta.
Kattoristikkoni näyttävät nykyään suurin piirtein tältä, sillä erotuksella että ylärungot ovat 50x150.
Mielestäni alarunko 45x145 pitäisi kestää, mutta ehkä ylärunkojen oma paino on liian suuri?
Asun Tukholmassa ja aion asentaa peltikaton.
Kattoristikkoni näyttävät nykyään suurin piirtein tältä, sillä erotuksella että ylärungot ovat 50x150.
Mielestäni alarunko 45x145 pitäisi kestää, mutta ehkä ylärunkojen oma paino on liian suuri?
Asun Tukholmassa ja aion asentaa peltikaton.
Luulin, että ei saisi rakentaa kattotuoleja sj. Tietysti heidän pitää olla leimattuja.
Jos ei leimattuja, niin heidän pitäisi olla tarkastettuja ja hyväksyttyjä rakennusteknikon toimesta myöhemmin. Vai olenko ihan väärässä? :-/
Jos ei leimattuja, niin heidän pitäisi olla tarkastettuja ja hyväksyttyjä rakennusteknikon toimesta myöhemmin. Vai olenko ihan väärässä? :-/
No, vähän oikeassa ehkä.lier sanoi:
Niiden täytyy olla riittävän vahvoja! Tämä osoitetaan sitten rakenteellisilla laskelmilla tai kokeilla.
Fein, ei ole pääkehyksien omapaino, joka on mitoittava. Suurin vaikutus on lumella, tuulella ja koko rakenteen omapainolla, eli paneeli, eristys, bitumi, pelti tai tiilet.
"Fein, kyseessä ei ole ylärungon omapaino joka on mitoittava. Suurimman vaikutuksen aiheuttavat lumi, tuuli ja koko rakenteen omapaino eli paneeli, eristys, huopa, pelti tai tiilet."
Ymmärrän sen. Asia on se, että talon kattotuolit on rakennettu kuvan mukaisesti sillä erotuksella, että ylärungot ovat 15*150 ja ne ovat kestäneet 40 vuotta. Nyt haluan avata katon harjaan asti uudessa osassa, joten sisäkatto ja suuremmat mitat, jotta mahtuu enemmän eristystä, lisäävät painoa. En tiedä, onko väliä sillä, onko alarungossa vetävä vai puristava voima. Vaikea selittää tarkalleen mitä tarkoitan kun en hallitse ammattikieltä niin hyvin, mutta kysymykseni on, riittääkö 45*145 alarungoksi. Tulen myös naulaamaan lisäkirveen kummallekin puolelle palkin kaltaisen ulkonäön saamiseksi.
Ymmärrän sen. Asia on se, että talon kattotuolit on rakennettu kuvan mukaisesti sillä erotuksella, että ylärungot ovat 15*150 ja ne ovat kestäneet 40 vuotta. Nyt haluan avata katon harjaan asti uudessa osassa, joten sisäkatto ja suuremmat mitat, jotta mahtuu enemmän eristystä, lisäävät painoa. En tiedä, onko väliä sillä, onko alarungossa vetävä vai puristava voima. Vaikea selittää tarkalleen mitä tarkoitan kun en hallitse ammattikieltä niin hyvin, mutta kysymykseni on, riittääkö 45*145 alarungoksi. Tulen myös naulaamaan lisäkirveen kummallekin puolelle palkin kaltaisen ulkonäön saamiseksi.
Klikkaa tästä vastataksesi
