Tilanne
Keskustelu on suljettu.
G greenhouse sanoi:
Asia on, että hänen velvollisuutensa on olla vahingoittamatta muita. Hän saa vahingoittaa itseään niin paljon kuin haluaa, mutta hänen tulee varmistaa, ettei vahingoita muita. Samalla tavalla kuin en aja 100 km/h ohi päiväkodin.

Tässä tapauksessa hän on ehkä tehnyt parhaansa ja riski on minimaalinen. Mutta olisin mielelläni nähnyt, että hän tiedottaa meille suunnitelmistaan. Sen tekisin, jos esimerkiksi kaataisin puun 5 metrin päässä hänen talostaan.

Tehty mikä tehty
Mielestäni hän on toiminut uskomattoman paljon paremmin kuin useimmat nostamalla lavan mahdollisimman korkealle, irrottamalla ne varovasti, antaen niiden liukua alas lavalle. Vertauksesi puun kaatamiseen 5 metrin päässä talosta, kyllä, jos aloittelija kaataa puun, voi vaatia ilmoittamaan ennen. Täällä se tuntuu vertaukselta henkilöön, joka työskentelee puunkaatajina ja ennen kaatamista kiinnittää 3 vaijeria niin, ettei puu voi kaatua naapurin talon päälle.

• Tykkään
Oneip
  • Laddar…
G greenhouse sanoi:
Asia on varmaankin se, että hänen velvollisuutensa on olla vahingoittamatta muita. Hän saa vahingoittaa itseään niin paljon kuin haluaa, mutta hänen on varmistettava, ettei vahingoita muita. Samalla tavalla kuin minä en aja 100 km/h päiväkodin ohitse.

Tässä tapauksessa hän on ehkä tehnyt parhaansa ja riski on minimaalinen. Mutta olisin mielelläni halunnut, että hän olisi kertonut meille suunnitelmistaan. Sen minä tekisin, jos esimerkiksi kaataisin puun 5 metrin päässä hänen talostaan.

Tehty mikä tehty
Se on sinun mielipiteesi. Minäkin keskustelisin naapurin kanssa, jos kaataisin puun 5 m päässä hänen talostaan, mutta en koskaan ajattelisi informoida naapureita 80 m päässä, jos poistaisin eterni-vesikattoa. Näen sen järjettömänä/turhana toimenpiteenä.

• Tykkään
Radhussemlan ja 6 muuta
  • Laddar…
F
Hyvänen aika millaisia ketjuja olet luonut TS, 15 kappaletta asbestista ja eterniitistä eriasteisessa paniikissa. Eli rauhoitu, et voi elää elämääsi noin että saat asbesti-ahdistusta aina kun aiot ripustaa taulun.

• Tykkään
andreascarlsson ja 8 muuta
  • Laddar…
F framtand84 sanoi:
Hyvänen aika, mitä ketjuja oletkaan luonut TS, 15 kappaletta asbestista ja eterniitistä eri paniikkivaiheissa. Rauhoitu siis, et voi elää elämääsi noin, että sinulla on asbestipelkoa aina kun aiot ripustaa taulun.
Olen samaa mieltä! Mieti verenpainettasi TS. Mieti myös, että aikuiset siirtävät usein pelkonsa lapsilleen.

• Tykkään
  • Rakastan
korsriddaren ja 6 muuta
  • Laddar…
G greenhouse sanoi:
Hyvä vastaus! :DTätä kaipaan. Faktaa (tosin edustajan kautta) ammattilaisilta samankaltaisessa tilanteessa.
Hei olen työskennellyt asbestinpurkajana 12 vuotta ja raja suojavarustuksen käyttöön on ollut noin 10 metriä eteritin murtumiskohdasta

• Tykkään
korsriddaren ja 8 muuta
  • Laddar…
G greenhouse sanoi:
Näin tekisin, jos esimerkiksi kaataisin puun 5 metrin päässä hänen talostaan.
Kuinka korkea/matala puu?

Puu, joka on esimerkiksi 10m korkea, voi helposti tuhota osia naapurin talosta, jos se sattuu kaatumaan väärään suuntaan.

On hieman (erittäin suuri) ero kaataa puu viiden metrin päässä naapurin talosta ja poistaa eterniittilevyjä katolta 80 metrin päässä naapurin talosta.

• Tykkään
Oneip
  • Laddar…
Z Zigge_81 sanoi:
Hei, olen työskennellyt asbestinpoistajana 12 vuotta, ja raja, jolla meidän on pitänyt käyttää suojaa, on ollut noin 10 metriä eteerin murtumispisteestä
Mielenkiintoinen vastaus! Kiitos

T ToRy sanoi:
Ei, kukaan henkilö ei ole kuollut syötyään 1kg sokeria vuonna 1978, aivan oikein. Mutta kun yhdistetään se käskypäänhäsi, niin se on täysin merkityksetöntä eikä mitään, mitä kukaan keskustelussa on väittänyt. Voin laittaa koko kuukausipalkkani kertomusten - sekä niiden, jotka ovat maininneet sokerin että niiden, jotka eivät ole - puolesta, että he ymmärtävät vertailun tarkoittavan, että lapsesi sokerinsaanti hänen elinaikanaan on haitallisempaa kuin sekä naapurinne altistaman asbestin että lapsesi elinaikana tapahtuneen "luonnollisen" altistuksen yhdessä. Olet todennäköisesti ainoa henkilö, joka valitsee jostain syystä, ettet tulkitse sitä näin. Joten kyllä, sokerin kulutukseen liittyvä vertailu on erittäin merkityksellinen. Useita muita vertailuja myös.
Sokeri EI ole hyväksi meille, ei määrissä, joissa saamme sitä. Ja ei ole vain hampaat, jotka kärsivät, vaan koko keho. Mutta älä luota sanoihini, ota itse selvää faktoista. Ehkä aloittamalla keskustelu sopivalla netin foorumilla...?
LOL!

"Naapurini työskentelee leipurina kotoa käsin vuoksi Koronan ja nyt tuoksuu vanilja- ja/tai tomusokeri mutta myös kaneli ilmanvaihdosta."

• Haha
korsriddaren ja 1 muu
  • Laddar…
Staffans2000
Z Zigge_81 sanoi:
Hei, olen työskennellyt asbestin puhdistajana 12 vuotta, ja suojaetäisyys, jota olemme käyttäneet, on noin 10 metriä eeteripisteestä
Jos ketjun aloittaja (TS) olisi asunut aivan naapurin vieressä. Kuinka olisit eristänyt katon?

• Tykkään
greenhouse
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 sanoi:
Poikasi terveys on vaarassa koko ajan. Lue ruoan, jota hän syö, ainesosaluettelo, niin näet. Hän matkustaa myös autolla, on lähellä vettä, portaita jne. Vaarat ovat kaikkialla. Ukko on kuitenkin poikkeus. Siellä ei ole vaaraa.
Joten, lopeta huolehtiminen aaveista ja nauti sen sijaan kauniista säästä.

Staffan
DanielPinjegård DanielPinjegård sanoi:
Ei esteitä eikä vettä. Puhdistamme paljon kattoja ja noudatamme sääntöjä. Ei ole riskejä ulkopuolisille, jotka eivät työskentele päivittäin sen kanssa. Hyvin vähän kuituja vapautuu, jos ollenkaan. Riippuu kunnosta. Ulkona ei ole vaaraa, sisällä onkin eri juttu... kuten joku kirjoitti, sinulla on keuhkoissa enemmän paskaa tiekatkosta kuin asbestista...
Masentavaa lukea tämä, et noudata sääntöjä:

Lue täältä: https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/

• Tykkään
greenhouse
  • Laddar…
G greenhouse sanoi:
Hei ja kiitos nopeasta vastauksestasi. Minäkin ajattelen, että 80 metriä pitäisi luoda paljon ilmaa asbestikuidun per niin sanotusti.

Se kuulostaa lupaavalta. Mutta asbestin vertaaminen lastenruokaan tai soratiehen on vain suoraan virheellistä ja tietämätöntä. Käsitykseni mukaan lastenruoka on laillista, samoin soratie. Asbesti on kielletty sen vuoksi, että se aiheuttaa vakavia sairauksia niille, jotka hengittävät sitä (vaihtelevassa määrin). 74-vuotias ukko ei kuole siitä, mutta minä ja poikani olemme kyllä tarpeeksi nuoria, että voimme mahdollisesti kärsiä seurauksista 20 vuoden kuluttua. Käsitän kuitenkin ajatuksen, että on olemassa muita riskejä kuin asbesti. Lähellä vilkasliikenteistä tietä asuminen on todennäköisesti myös erittäin huonoa keuhkoille, samoin kuin tupakointi ja moottoripyörällä ajaminen 300 km/h.

Valitettavasti kuidut ja pöly ovat niin pieniä, ettei niitä voi nähdä. Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä joltakin asbestinpoistajalta tai henkilöltä, joka on itse purkanut eterniittiä. Kaikki riippuu tietysti ilman pitoisuudesta ja siitä, kuinka paljon asbestin käsittelyssä vapautuu. Se, että kuituja vapautuu, on 100 % varmaa, koska jotkut paneeleista ovat hajonneet.
Hei
Ymmärrän huolesi, mutta kuten monet ovat aiemmin maininneet, sinun ei tarvitse olla erityisen huolissasi. Asbestia vapautuu eterniitistä, kun sitä sahataan/porataan tai hiotaan, erittäin pieniä määriä vapautuu, kun kattopaneeli murtuu/halkaistaan. On täysin selvää, että veden suihkuttaminen estämään pölyämistä on etu. Näin, että joku mainitsi soratien riskinä, ja se on totta, kvartsipöly sorateiltä ei ole leikin asia, koska se voi aiheuttaa silikoosia (kivipölykeuhkoa). Siksi soraa suolataan kesällä. Pitäisin poikani poissa puutarhasta, kunnes naapuri on valmis, lähinnä hänen vuokseen, mutta en olisi huolissani. Työskentelen vain saneerausten ja ympäristömyrkyllisten massojen käsittelyn parissa, ja ympärillämme on huomattavasti vaarallisempia aineita kuin hieman asbesti.

• Tykkään
Oneip ja 2 muuta
  • Laddar…
Kymmenen sivua kirjoituksia, jotka tiivistän kahdella lauseella:
- Asbesti on vaarallista. Minulla oli eno, joka työskenteli LVI-alalla ja kuoli mesotelioomaan, joka levisi hänen kehoonsa, joten tiedän.
- Paranoidi pelko ei myöskään ole terveellistä. Tässä tapauksessa laatat poistetaan melko varovasti, etäältä, tuulen kulkiessa pois päin.
Ota rauhallisesti ja keskity johonkin hauskempaan.

• Tykkään
korsriddaren ja 4 muuta
  • Laddar…
Eriksgatan
H hempularen sanoi:
Kuten sanottu, ei ole mitään huolta.
...
Ne ryhmät, joissa on voitu löytää asbestin ja tietyn syöpätyypin välinen yhteys, ovat työskennelleet eterniittitehtaissa ja vastaavissa. He ovat seisseet ja sahanneet eterniittiä upotettuna asbestikuitujen sumuun koko työpäivän ajan vuosia ilman suojavarusteita. Tässä ryhmässä on ollut erittäin korkea kuolleisuus asbestiin liittyviin sairauksiin.

Syynä siihen, miksi halutaan olla varovaisia myös alhaisissa annoksissa, on se, että teoreettisesti katsoen syövän voi saada yhdestä ainoasta asbestikuidusta. Mutta todennäköisyys on niin alhainen, että sinun pitäisi etsiä tapausta koko ihmiskunnasta, joka on koskaan elänyt maan päällä ja joka tulee elämään täällä, kunnes aurinko romahtaa. Joten pitäisi välttää eterniitin jauhamista kompostimyllyssä puutarhassa, vaikka siitä ei tosin myöskään sairastuisi.
Mutta olipa törkeän huono tuuri, että juuri isäni kuoli yhdestä ainoasta asbestikuidusta, jotta kukaan maailman ihmisistä ei enää koskaan tarvitsisi huolehtia. Hän oli 57-vuotias. Hän ei ollut koskaan edes nähnyt eterniittitehdasta, vaan työskenteli putkimiehenä. Hyvin dokumentoitu tapaus, jota tiedän käytetyn pitkään keuhkosyövän opetuksessa, sekä röntgenkuvat että keuhkokudospreparaatit. Sinun pitäisi lopettaa "omien faktojen" keksiminen asioista, jotka voivat vahingoittaa muiden ihmisten terveyttä. Siksi itse pidättäydyn yrittämästä arvioida riskejä TS:n kysymän katon osalta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
dicliff ja 1 muu
  • Laddar…
G greenhouse sanoi:
Asia onkin se, että hänen velvollisuutensa on olla vahingoittamatta toisia. Hän voi vahingoittaa itseään miten paljon tahansa, mutta hänen pitäisi huolehtia siitä, ettei vahingoita muita. Samalla tavalla kuin en aja 100 km/h ohi päiväkodin.

juuri tässä tapauksessa hän on kuitenkin saattanut toimia niin hyvin kuin mahdollista ja riski on minimaalinen. Mutta olisin mielelläni nähnyt, että hän olisi tiedottanut meitä suunnitelmistaan. Sitä tekisin, jos esimerkiksi kaataisin puun 5 metrin päässä hänen talostaan.

Tehty mikä tehty
Mielestäni naapuri on hoitanut tämän hyvin. Laittaakseni sen perspektiiviin, ilmoititko itse naapurillesi, kun epäilit asbestia matossa, jonka revit irti, tai kun pelkäsit, että leikkuri aiheuttaa haittaa lähellä eterniittijulkisivua? Tai pannuhuone, tai laattalaatta tai levy varastorakennuksessa?
Jos naapuri olisi enemmän huolissaan kuin sinä (vastaavassa määrin kuin sinä olet enemmän huolissaan kuin minä), hän voisi ajatella, että sinun olisi pitänyt tehdä niin.
Luultavasti ei. Tätä minä ja monikaan muu ketjussa yrittää viestiä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.