Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Hei!

Asumme maalla ja naapurillamme on ulkorakennus, jossa on eterniittikatto. Kun tänään olin hakemassa 14 kuukauden ikäistä poikaamme aamupäiväunilta, huomasin, että naapuri on purkamassa eterniittikattoa! Ryntäsin heti sisälle poikamme kanssa ja suljin ovet ja ikkunat. Naapurin talo on noin 80 metrin päässä siitä, missä poikamme nukkui, ja noin 25 metrin päässä talostamme.

Soitin hänelle, ja hän sanoi, että he irrottavat levyt yksitellen ja liu'uttavat niitä alas kattotuoleja pitkin kuormalavalle, jonka he ovat nostaneet traktorin avulla katon alareunaan. Hän sanoi, että jotkut menevät poikki keskeltä, mutta että he muutoin ottavat ne alas kokonaisina. Hän kuitenkin vain jättää ne avoimesti kuormalavalle pihalle, kunnes hän aikoo hävittää ne, sen sijaan että laittaisi ne muovisäkkeihin. Pyysin häntä ainakin ruiskuttamaan vettä katolle samalla kun hän purkaa laattoja, mutta en tiedä, tekeekö hän niin.

Tietysti hän sanoo, että se ei pölyä, mutta tiedänhän minä, että aina tulee pölyä, kun purkaa jotakin, joten on selvää, että se pölyää, vaikka ei ehkä yhtä paljon kuin sahattaessa eterniittiä esimerkiksi. Hän väittää, että tieltä tulee enemmän pölyä, mikä varmasti onkin totta, mutta tietä pitkin kulkeva pölyhän on soraa eikä asbestia! Tiedän, ettei hän voi millään tietää, kuinka paljon pölyä hän vapauttaa purkaessaan laattoja. Jos tuuli olisi taloltamme poispäin, se olisi vähemmän vaarallista, mutta tuulen suunnan ennakoiminen on mahdotonta.

Oman osani puolesta en ole erityisen huolissani, mutta pieni poikamme makasi ulkona nukkuen ja oli ulkona myös edellisenä päivänä niin, että hekin purkivat kattoa (tietämättäni).

Kuinka vaarallista tämä voi olla?! Ymmärrän, että on mahdotonta sanoa, kuinka paljon poikamme on saanut sitä sisäänsä, mutta olisi mukavaa, jos joku tietää tästä enemmän? Kuinka kauan asbestipöly pysyy ilmassa eli milloin voimme mennä ulos taas? Voiko se kulkeutua sisään esimerkiksi vetoisista ikkunoista ja ovista?

Pitäisikö meidän jättää talo, kunnes hän on valmis? Ennen tulisi jättää vaarantamatta poikamme terveyttä sen vuoksi, että 74-vuotias pappa käsittelee asbestia huolimattomasti!
 
  • Haha
  • Vau
  • Tykkään
Incitament ja 21 muuta
  • Laddar…
En usko, että sinun tarvitsee huolehtia, kun otetaan huomioon, että ilmassa on tietty määrä asbestihiukkasia luonnostaan. Niin kauan kuin ne eivät jauha laattoja hienoksi pölyksi, niiden purkaminen ei todennäköisesti vaikuta sinuun merkittävästi. (eikä myöskään lapseesi)
 
  • Tykkään
  • Rakastan
Viggator ja 64 muuta
  • Laddar…
F
Asbestikuituja on jo ilmassa, riippumatta siitä, purkaako naapuri jotain vai ei. Kaupungissa on luonnollisesti enemmän kuin maaseudulla.
80 metriä ulkona kuulostaa erittäin turvalliselta etäisyydeltä. Välillänne on paljon kuutioita ilmaa mahdollisten kuitujen laimentamiseen sinun ja naapurisi välillä. En olisi yhtään huolissani. Sinun ei myöskään tarvitse kävellä naapurin tontin ohi lapsen kanssa niin kauan kuin materiaali on siellä, jos se rauhoittaa sinua, mutta ei senkään pitäisi olla mikään ongelma.
 
  • Tykkään
Nissens ja 25 muuta
  • Laddar…
Asbestin osalta pitkäaikainen altistuminen on vaarallista.
 
  • Tykkään
leffeisala ja 28 muuta
  • Laddar…
Se on suunnilleen yhtä vaarallista kuin jos joku seisoo ja polttaa savuketta 80 metrin päässä. En olisi teipannut ikkunan rakoja sen takia.
 
  • Tykkään
  • Vau
  • Haha
E.Linkan ja 36 muuta
  • Laddar…
Päivittäin hengittää pölyä soratieltä on vaarallisempaa.
 
  • Tykkään
eleson ja 22 muuta
  • Laddar…
harry73
Näin ulkona riski ei ole kovin suuri ja etäisyys vaikuttaa olevan melko suuri joka tapauksessa.

On hyvä, että suljet ilmanvaihdon, vaikka en usko, että moni kuitu löytäisi tiensä sisään.

Ajattele vain, että on hyvä, että hän poistaa sen. Olisi paljon pahempaa, jos talo palaisi. Silloin asbestilevyt räjähtäisivät ja asbestikuidut leviäisivät savun mukana koko alueelle. Silloin voisit saada paljon enemmän asbestia taloon ja puutarhaan.
 
  • Tykkään
GotlandsShaggy ja 7 muuta
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 sanoi:
kun ottaen huomioon, että ilmassa on tietty määrä asbestihiukkasia täysin luonnollisesti.
Itse asiassa mietin, kuinka luonnollista on, että ilmassa on jonkin verran asbestia. Jotenkin tuntuu järkevältä, että se on suurelta osin seurausta asbestin louhinnasta ja käytöstä.
 
  • Tykkään
Razmataz ja 2 muuta
  • Laddar…
harry73 harry73 sanoi:
Ihmettelen itse asiassa, kuinka luonnollista on, että ilmassamme on asbestiä. Tuntuu järkevältä jollain tavalla, että se johtuu suurelta osin asbestin louhinnasta ja käytöstä
Se onhan luonnollinen mineraali, joten olisi aika omituista, jos ilmakehässä ei olisi lainkaan sen jälkiä. Se ei tietenkään ole sellaisissa määrissä, että näkee sen suurennuslasin kautta...
Monet luulevat valitettavasti, että asbesti on jotain, mitä tuodaan Marsista, ja että se on vieras materiaali maailmassamme.
 
  • Tykkään
Nissens ja 8 muuta
  • Laddar…
Amerikkalainen tutkimus, mutta se on todennäköisesti sovellettavissa koko maailmaan:

"Ihmisten käytön seurauksena asbestikuidut ovat nyt laajasti levinneet ympäristöön. Taustatasot ilmassa ovat äärimmäisen matalia, noin 0.0001 kuitua/cc [Holland ja Smith 2003].

Asbestia esiintyy myös luonnostaan ympäristössä, lähinnä maanalaisessa kallioperässä.

  • Useimmilla alueilla asbestikuituja ei pääse ilmaan, koska kallio on liian syvällä häiriintyäkseen helposti.
  • Joillakin alueilla, kuten Kalifornian, Virginian ja New Jerseyn osissa (ja ympäri maailmaa Turkissa ja Korsikalla), joissa asbestia sisältävä kallio on tarpeeksi lähellä pintaa, jotta rakennustyöt ja muut ihmisen toiminnot voivat häiritä sitä, korkeat asbestikuitujen pitoisuudet voivat vapautua ilmaan [ATSDR 2001a; Constantolopoulos 2008; Hasanoglu et al. 2003; Luo et al. 2003]"
https://www.atsdr.cdc.gov/csem/csem.asp?csem=29&po=5
 
  • Tykkään
Razmataz ja 7 muuta
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 sanoi:
Se on luonnollinen mineraali, joten olisi aika omituista, jos siitä ei löytyisi jälkiä ilmassa. Se ei tietenkään ole sellaisina määrinä, että sen näkisi suurennuslasilla........
Monet luulevat valitettavasti, että asbesti on jotain, jota haemme Marsista, ja että se on vieras aine maailmassamme.
Kyllä se on luonnollinen materiaali, ja sieltä missä se tulee esiin, se voi tietenkin kulua pois ja päästä ilmaan, mutta valtava louhinta, jota meillä on ollut viimeiset 100 vuotta (ja edelleen jatkuu) + kaikki jalostaminen, mutta myös asbestituotteiden kuluminen tai rapautuminen, pitäisi olla suurempi kuin luonnollinen komponentti.
Jos asbestia sisältävät kivilajit voivat vapauttaa asbestikuituja ilmaan, asbestikatteetkin voisivat tehdä sen, ja silloin on paljon isompi pinta-ala, joka on alttiina.

Edit: näen, että kysymykseni on jo vastattu yllä olevassa viestissä.
 
Staffans2000
G greenhouse sanoi:
Riskoida poikani terveys, koska 74-vuotias ukko on huolimaton asbestin kanssa, ei tunnu AKTUALELTA!
Poikasi terveys on vaarassa koko ajan. Lue niiden elintarvikkeiden sisältö, joita hän syö, niin saat nähdä. Hän matkustaa myös autolla, on lähellä vettä, portaita jne. Vaarat ovat kaikkialla. Ukko on kuitenkin poikkeus. Siellä ei ole vaaraa.
Joten, lopeta huolehtiminen aaveista ja nauti sen sijaan kauniista säästä.

Staffan
 
  • Tykkään
  • Rakastan
VolvoBm218 ja 64 muuta
  • Laddar…
Kuten sanottu, ei ole mitään syytä huoleen.

Osittain se johtuu siitä, että hyvin vähän kuituja ylipäätään vapautuu, kun otetaan alas asbestikatto, vaikka tietyt levyt halkeavat. Vapautuvat kuidut laimenevat nopeasti ilmassa, ja jo muutaman metrin päässä niiden pitoisuus on niin alhainen, ettei sitä voida mitata. 80 metrin etäisyydellä on vielä mahdottomampaa havaita muita kuituja kuin ne, jotka ovat luonnollisesti ilmassa.

Ryhmät, joissa on löydetty yhteys asbestin ja tietynlaisen syövän välillä, ovat työskennelleet asbestitehtaissa ja vastaavissa. He ovat sahanneet asbestia, uppoutuneina asbestikuitujen sumuun koko työpäivän ajan, vuodesta toiseen. Täysin ilman suojavarusteita. Tässä ryhmässä asbestiin liittyvät sairaudet ovat olleet hyvin yleinen kuolinsyy.

Syy siihen, miksi pienenkin altistuksen kanssa halutaan olla varovaisia, on se, että teoreettisesti ottaen yksi ainoa asbestikuitu voi aiheuttaa syöpää. Mutta todennäköisyys on niin pieni, että voisit etsiä tapausta koko siitä ihmiskunnasta, joka on koskaan elänyt maapallolla ja joka tulee elämään täällä siihen asti kunnes aurinko romahtaa. Joten on parasta välttää asbestin jauhamista puutarhajätteiden hienontajassa, vaikkakin toisaalta siitä ei myöskään sairastu.
 
  • Tykkään
HBerggren ja 7 muuta
  • Laddar…
Hei ja kiitos nopeista vastauksista. Ajattelen myös, että 80 metriä luo paljon ilmaa asbestikuitua kohden, niin sanotusti.

Se kuulostaa lupaavalta. Mutta asbestin vertaaminen lastenruokaan tai soratiehen on vain suoraan väärin ja tietämätöntä. Käsittääkseni lastenruoka on laillista ja samoin soratie. Asbesti on kielletty, koska se aiheuttaa vakavia sairauksia niitä hengittävälle (vaihtelevassa määrin). 74-vuotias ukko ei ehkä kuole siihen, mutta minä ja poikani olemme tarpeeksi nuoria kärsimään mahdollisista seurauksista 20 vuoden kuluttua. Ymmärrän kuitenkin ajatuksen, että on olemassa muitakin riskejä kuin asbesti. Asumalla lähellä vilkkaasti liikennöityä tietä on todennäköisesti myös hyvin haitallista keuhkoille, kuten myös tupakoiminen ja moottoripyörällä ajaminen 300 km/h.

Valitettavasti kuidut ja pöly ovat niin pieniä, ettei niitä voi nähdä. Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä joltakin asbesti saneeraajalta tai henkilöltä, joka on itse purkanut mineriittiä. Kaikki riippuu tietysti ilman pitoisuudesta ja se taas riippuu siitä, kuinka paljon asbestin käsittelyssä vapautuu. Että kuituja vapautuu on 100% varmaa, koska jotkut kattotiilet ovat rikkoutuneet.
 
  • Haha
  • Vau
  • Tykkään
Razmataz ja 5 muuta
  • Laddar…
Kattotiilet ovat ulkona, mikä tarkoittaa, että ne eivät ole yhtä kuivia kuin jos ne olisivat olleet sisäkatossa. Märkä/kostea kuitu ei lennä erityisen pitkälle, jos se ylipäätään lentää. Se, että laatta hajoaa, johtuu luultavasti suurelta osin siitä, että siinä oli jo halkeama oltuaan asennettuna pitkän ajan. Halkeama, jossa on vähän irtokuituja, koska sade ja lumi ovat jo poistaneet ne. Joten jos purkamisen aikana syntyy irtokuituja, ne eivät pääse kauas vaan päätyvät purkupaikan ympärille.
 
  • Tykkään
Premolar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.