130 863 lukukertaa ·
270 vastausta
131k lukukertaa
270 vastausta
Naapuri purkaa mineriittikattoa!
Sivu 1 / 19
- Tilanne
- Keskustelu on suljettu.
Hei!
Asumme maalla ja naapurillamme on ulkorakennus, jossa on eterniittikatto. Kun tänään olin hakemassa 14 kuukauden ikäistä poikaamme aamupäiväunilta, huomasin, että naapuri on purkamassa eterniittikattoa! Ryntäsin heti sisälle poikamme kanssa ja suljin ovet ja ikkunat. Naapurin talo on noin 80 metrin päässä siitä, missä poikamme nukkui, ja noin 25 metrin päässä talostamme.
Soitin hänelle, ja hän sanoi, että he irrottavat levyt yksitellen ja liu'uttavat niitä alas kattotuoleja pitkin kuormalavalle, jonka he ovat nostaneet traktorin avulla katon alareunaan. Hän sanoi, että jotkut menevät poikki keskeltä, mutta että he muutoin ottavat ne alas kokonaisina. Hän kuitenkin vain jättää ne avoimesti kuormalavalle pihalle, kunnes hän aikoo hävittää ne, sen sijaan että laittaisi ne muovisäkkeihin. Pyysin häntä ainakin ruiskuttamaan vettä katolle samalla kun hän purkaa laattoja, mutta en tiedä, tekeekö hän niin.
Tietysti hän sanoo, että se ei pölyä, mutta tiedänhän minä, että aina tulee pölyä, kun purkaa jotakin, joten on selvää, että se pölyää, vaikka ei ehkä yhtä paljon kuin sahattaessa eterniittiä esimerkiksi. Hän väittää, että tieltä tulee enemmän pölyä, mikä varmasti onkin totta, mutta tietä pitkin kulkeva pölyhän on soraa eikä asbestia! Tiedän, ettei hän voi millään tietää, kuinka paljon pölyä hän vapauttaa purkaessaan laattoja. Jos tuuli olisi taloltamme poispäin, se olisi vähemmän vaarallista, mutta tuulen suunnan ennakoiminen on mahdotonta.
Oman osani puolesta en ole erityisen huolissani, mutta pieni poikamme makasi ulkona nukkuen ja oli ulkona myös edellisenä päivänä niin, että hekin purkivat kattoa (tietämättäni).
Kuinka vaarallista tämä voi olla?! Ymmärrän, että on mahdotonta sanoa, kuinka paljon poikamme on saanut sitä sisäänsä, mutta olisi mukavaa, jos joku tietää tästä enemmän? Kuinka kauan asbestipöly pysyy ilmassa eli milloin voimme mennä ulos taas? Voiko se kulkeutua sisään esimerkiksi vetoisista ikkunoista ja ovista?
Pitäisikö meidän jättää talo, kunnes hän on valmis? Ennen tulisi jättää vaarantamatta poikamme terveyttä sen vuoksi, että 74-vuotias pappa käsittelee asbestia huolimattomasti!
Asumme maalla ja naapurillamme on ulkorakennus, jossa on eterniittikatto. Kun tänään olin hakemassa 14 kuukauden ikäistä poikaamme aamupäiväunilta, huomasin, että naapuri on purkamassa eterniittikattoa! Ryntäsin heti sisälle poikamme kanssa ja suljin ovet ja ikkunat. Naapurin talo on noin 80 metrin päässä siitä, missä poikamme nukkui, ja noin 25 metrin päässä talostamme.
Soitin hänelle, ja hän sanoi, että he irrottavat levyt yksitellen ja liu'uttavat niitä alas kattotuoleja pitkin kuormalavalle, jonka he ovat nostaneet traktorin avulla katon alareunaan. Hän sanoi, että jotkut menevät poikki keskeltä, mutta että he muutoin ottavat ne alas kokonaisina. Hän kuitenkin vain jättää ne avoimesti kuormalavalle pihalle, kunnes hän aikoo hävittää ne, sen sijaan että laittaisi ne muovisäkkeihin. Pyysin häntä ainakin ruiskuttamaan vettä katolle samalla kun hän purkaa laattoja, mutta en tiedä, tekeekö hän niin.
Tietysti hän sanoo, että se ei pölyä, mutta tiedänhän minä, että aina tulee pölyä, kun purkaa jotakin, joten on selvää, että se pölyää, vaikka ei ehkä yhtä paljon kuin sahattaessa eterniittiä esimerkiksi. Hän väittää, että tieltä tulee enemmän pölyä, mikä varmasti onkin totta, mutta tietä pitkin kulkeva pölyhän on soraa eikä asbestia! Tiedän, ettei hän voi millään tietää, kuinka paljon pölyä hän vapauttaa purkaessaan laattoja. Jos tuuli olisi taloltamme poispäin, se olisi vähemmän vaarallista, mutta tuulen suunnan ennakoiminen on mahdotonta.
Oman osani puolesta en ole erityisen huolissani, mutta pieni poikamme makasi ulkona nukkuen ja oli ulkona myös edellisenä päivänä niin, että hekin purkivat kattoa (tietämättäni).
Kuinka vaarallista tämä voi olla?! Ymmärrän, että on mahdotonta sanoa, kuinka paljon poikamme on saanut sitä sisäänsä, mutta olisi mukavaa, jos joku tietää tästä enemmän? Kuinka kauan asbestipöly pysyy ilmassa eli milloin voimme mennä ulos taas? Voiko se kulkeutua sisään esimerkiksi vetoisista ikkunoista ja ovista?
Pitäisikö meidän jättää talo, kunnes hän on valmis? Ennen tulisi jättää vaarantamatta poikamme terveyttä sen vuoksi, että 74-vuotias pappa käsittelee asbestia huolimattomasti!
Jäsen
· Västernorrland
· 12 021 viestiä
En usko, että sinun tarvitsee huolehtia, kun otetaan huomioon, että ilmassa on tietty määrä asbestihiukkasia luonnostaan. Niin kauan kuin ne eivät jauha laattoja hienoksi pölyksi, niiden purkaminen ei todennäköisesti vaikuta sinuun merkittävästi. (eikä myöskään lapseesi)
F
fredrik.johansson
Talon omistaja
· Skåne
· 1 769 viestiä
fredrik.johansson
Talon omistaja
- Skåne
- 1 769 viestiä
Asbestikuituja on jo ilmassa, riippumatta siitä, purkaako naapuri jotain vai ei. Kaupungissa on luonnollisesti enemmän kuin maaseudulla.
80 metriä ulkona kuulostaa erittäin turvalliselta etäisyydeltä. Välillänne on paljon kuutioita ilmaa mahdollisten kuitujen laimentamiseen sinun ja naapurisi välillä. En olisi yhtään huolissani. Sinun ei myöskään tarvitse kävellä naapurin tontin ohi lapsen kanssa niin kauan kuin materiaali on siellä, jos se rauhoittaa sinua, mutta ei senkään pitäisi olla mikään ongelma.
80 metriä ulkona kuulostaa erittäin turvalliselta etäisyydeltä. Välillänne on paljon kuutioita ilmaa mahdollisten kuitujen laimentamiseen sinun ja naapurisi välillä. En olisi yhtään huolissani. Sinun ei myöskään tarvitse kävellä naapurin tontin ohi lapsen kanssa niin kauan kuin materiaali on siellä, jos se rauhoittaa sinua, mutta ei senkään pitäisi olla mikään ongelma.
Näin ulkona riski ei ole kovin suuri ja etäisyys vaikuttaa olevan melko suuri joka tapauksessa.
On hyvä, että suljet ilmanvaihdon, vaikka en usko, että moni kuitu löytäisi tiensä sisään.
Ajattele vain, että on hyvä, että hän poistaa sen. Olisi paljon pahempaa, jos talo palaisi. Silloin asbestilevyt räjähtäisivät ja asbestikuidut leviäisivät savun mukana koko alueelle. Silloin voisit saada paljon enemmän asbestia taloon ja puutarhaan.
On hyvä, että suljet ilmanvaihdon, vaikka en usko, että moni kuitu löytäisi tiensä sisään.
Ajattele vain, että on hyvä, että hän poistaa sen. Olisi paljon pahempaa, jos talo palaisi. Silloin asbestilevyt räjähtäisivät ja asbestikuidut leviäisivät savun mukana koko alueelle. Silloin voisit saada paljon enemmän asbestia taloon ja puutarhaan.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 021 viestiä
Se onhan luonnollinen mineraali, joten olisi aika omituista, jos ilmakehässä ei olisi lainkaan sen jälkiä. Se ei tietenkään ole sellaisissa määrissä, että näkee sen suurennuslasin kautta...harry73 sanoi:
Monet luulevat valitettavasti, että asbesti on jotain, mitä tuodaan Marsista, ja että se on vieras materiaali maailmassamme.
Amerikkalainen tutkimus, mutta se on todennäköisesti sovellettavissa koko maailmaan:
"Ihmisten käytön seurauksena asbestikuidut ovat nyt laajasti levinneet ympäristöön. Taustatasot ilmassa ovat äärimmäisen matalia, noin 0.0001 kuitua/cc [Holland ja Smith 2003].
Asbestia esiintyy myös luonnostaan ympäristössä, lähinnä maanalaisessa kallioperässä.
"Ihmisten käytön seurauksena asbestikuidut ovat nyt laajasti levinneet ympäristöön. Taustatasot ilmassa ovat äärimmäisen matalia, noin 0.0001 kuitua/cc [Holland ja Smith 2003].
Asbestia esiintyy myös luonnostaan ympäristössä, lähinnä maanalaisessa kallioperässä.
- Useimmilla alueilla asbestikuituja ei pääse ilmaan, koska kallio on liian syvällä häiriintyäkseen helposti.
- Joillakin alueilla, kuten Kalifornian, Virginian ja New Jerseyn osissa (ja ympäri maailmaa Turkissa ja Korsikalla), joissa asbestia sisältävä kallio on tarpeeksi lähellä pintaa, jotta rakennustyöt ja muut ihmisen toiminnot voivat häiritä sitä, korkeat asbestikuitujen pitoisuudet voivat vapautua ilmaan [ATSDR 2001a; Constantolopoulos 2008; Hasanoglu et al. 2003; Luo et al. 2003]"
Kyllä se on luonnollinen materiaali, ja sieltä missä se tulee esiin, se voi tietenkin kulua pois ja päästä ilmaan, mutta valtava louhinta, jota meillä on ollut viimeiset 100 vuotta (ja edelleen jatkuu) + kaikki jalostaminen, mutta myös asbestituotteiden kuluminen tai rapautuminen, pitäisi olla suurempi kuin luonnollinen komponentti.S Stefan1972 sanoi:
Jos asbestia sisältävät kivilajit voivat vapauttaa asbestikuituja ilmaan, asbestikatteetkin voisivat tehdä sen, ja silloin on paljon isompi pinta-ala, joka on alttiina.
Edit: näen, että kysymykseni on jo vastattu yllä olevassa viestissä.
Poikasi terveys on vaarassa koko ajan. Lue niiden elintarvikkeiden sisältö, joita hän syö, niin saat nähdä. Hän matkustaa myös autolla, on lähellä vettä, portaita jne. Vaarat ovat kaikkialla. Ukko on kuitenkin poikkeus. Siellä ei ole vaaraa.G greenhouse sanoi:
Joten, lopeta huolehtiminen aaveista ja nauti sen sijaan kauniista säästä.
Staffan
Moderator
· Stockholm
· 57 826 viestiä
Kuten sanottu, ei ole mitään syytä huoleen.
Osittain se johtuu siitä, että hyvin vähän kuituja ylipäätään vapautuu, kun otetaan alas asbestikatto, vaikka tietyt levyt halkeavat. Vapautuvat kuidut laimenevat nopeasti ilmassa, ja jo muutaman metrin päässä niiden pitoisuus on niin alhainen, ettei sitä voida mitata. 80 metrin etäisyydellä on vielä mahdottomampaa havaita muita kuituja kuin ne, jotka ovat luonnollisesti ilmassa.
Ryhmät, joissa on löydetty yhteys asbestin ja tietynlaisen syövän välillä, ovat työskennelleet asbestitehtaissa ja vastaavissa. He ovat sahanneet asbestia, uppoutuneina asbestikuitujen sumuun koko työpäivän ajan, vuodesta toiseen. Täysin ilman suojavarusteita. Tässä ryhmässä asbestiin liittyvät sairaudet ovat olleet hyvin yleinen kuolinsyy.
Syy siihen, miksi pienenkin altistuksen kanssa halutaan olla varovaisia, on se, että teoreettisesti ottaen yksi ainoa asbestikuitu voi aiheuttaa syöpää. Mutta todennäköisyys on niin pieni, että voisit etsiä tapausta koko siitä ihmiskunnasta, joka on koskaan elänyt maapallolla ja joka tulee elämään täällä siihen asti kunnes aurinko romahtaa. Joten on parasta välttää asbestin jauhamista puutarhajätteiden hienontajassa, vaikkakin toisaalta siitä ei myöskään sairastu.
Osittain se johtuu siitä, että hyvin vähän kuituja ylipäätään vapautuu, kun otetaan alas asbestikatto, vaikka tietyt levyt halkeavat. Vapautuvat kuidut laimenevat nopeasti ilmassa, ja jo muutaman metrin päässä niiden pitoisuus on niin alhainen, ettei sitä voida mitata. 80 metrin etäisyydellä on vielä mahdottomampaa havaita muita kuituja kuin ne, jotka ovat luonnollisesti ilmassa.
Ryhmät, joissa on löydetty yhteys asbestin ja tietynlaisen syövän välillä, ovat työskennelleet asbestitehtaissa ja vastaavissa. He ovat sahanneet asbestia, uppoutuneina asbestikuitujen sumuun koko työpäivän ajan, vuodesta toiseen. Täysin ilman suojavarusteita. Tässä ryhmässä asbestiin liittyvät sairaudet ovat olleet hyvin yleinen kuolinsyy.
Syy siihen, miksi pienenkin altistuksen kanssa halutaan olla varovaisia, on se, että teoreettisesti ottaen yksi ainoa asbestikuitu voi aiheuttaa syöpää. Mutta todennäköisyys on niin pieni, että voisit etsiä tapausta koko siitä ihmiskunnasta, joka on koskaan elänyt maapallolla ja joka tulee elämään täällä siihen asti kunnes aurinko romahtaa. Joten on parasta välttää asbestin jauhamista puutarhajätteiden hienontajassa, vaikkakin toisaalta siitä ei myöskään sairastu.
Hei ja kiitos nopeista vastauksista. Ajattelen myös, että 80 metriä luo paljon ilmaa asbestikuitua kohden, niin sanotusti.
Se kuulostaa lupaavalta. Mutta asbestin vertaaminen lastenruokaan tai soratiehen on vain suoraan väärin ja tietämätöntä. Käsittääkseni lastenruoka on laillista ja samoin soratie. Asbesti on kielletty, koska se aiheuttaa vakavia sairauksia niitä hengittävälle (vaihtelevassa määrin). 74-vuotias ukko ei ehkä kuole siihen, mutta minä ja poikani olemme tarpeeksi nuoria kärsimään mahdollisista seurauksista 20 vuoden kuluttua. Ymmärrän kuitenkin ajatuksen, että on olemassa muitakin riskejä kuin asbesti. Asumalla lähellä vilkkaasti liikennöityä tietä on todennäköisesti myös hyvin haitallista keuhkoille, kuten myös tupakoiminen ja moottoripyörällä ajaminen 300 km/h.
Valitettavasti kuidut ja pöly ovat niin pieniä, ettei niitä voi nähdä. Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä joltakin asbesti saneeraajalta tai henkilöltä, joka on itse purkanut mineriittiä. Kaikki riippuu tietysti ilman pitoisuudesta ja se taas riippuu siitä, kuinka paljon asbestin käsittelyssä vapautuu. Että kuituja vapautuu on 100% varmaa, koska jotkut kattotiilet ovat rikkoutuneet.
Se kuulostaa lupaavalta. Mutta asbestin vertaaminen lastenruokaan tai soratiehen on vain suoraan väärin ja tietämätöntä. Käsittääkseni lastenruoka on laillista ja samoin soratie. Asbesti on kielletty, koska se aiheuttaa vakavia sairauksia niitä hengittävälle (vaihtelevassa määrin). 74-vuotias ukko ei ehkä kuole siihen, mutta minä ja poikani olemme tarpeeksi nuoria kärsimään mahdollisista seurauksista 20 vuoden kuluttua. Ymmärrän kuitenkin ajatuksen, että on olemassa muitakin riskejä kuin asbesti. Asumalla lähellä vilkkaasti liikennöityä tietä on todennäköisesti myös hyvin haitallista keuhkoille, kuten myös tupakoiminen ja moottoripyörällä ajaminen 300 km/h.
Valitettavasti kuidut ja pöly ovat niin pieniä, ettei niitä voi nähdä. Olisi mielenkiintoista kuulla mielipiteitä joltakin asbesti saneeraajalta tai henkilöltä, joka on itse purkanut mineriittiä. Kaikki riippuu tietysti ilman pitoisuudesta ja se taas riippuu siitä, kuinka paljon asbestin käsittelyssä vapautuu. Että kuituja vapautuu on 100% varmaa, koska jotkut kattotiilet ovat rikkoutuneet.
Kattotiilet ovat ulkona, mikä tarkoittaa, että ne eivät ole yhtä kuivia kuin jos ne olisivat olleet sisäkatossa. Märkä/kostea kuitu ei lennä erityisen pitkälle, jos se ylipäätään lentää. Se, että laatta hajoaa, johtuu luultavasti suurelta osin siitä, että siinä oli jo halkeama oltuaan asennettuna pitkän ajan. Halkeama, jossa on vähän irtokuituja, koska sade ja lumi ovat jo poistaneet ne. Joten jos purkamisen aikana syntyy irtokuituja, ne eivät pääse kauas vaan päätyvät purkupaikan ympärille.
