Hei,

Olen harkitsemassa autokatoksen muuttamista lämpimäksi autotalliksi, lähtökohdat:
- Koristekiveä maassa
- Lämmitetyt talot tiiliverhoilulla molemmilla puolilla (paitsi takana on eristämättömiä lautaseiniä)
- Lyhyellä sivulla eristetty ja lämmitetty varasto betonilaatalla 2/3 osasta. Loput lautaseinää.

Suunnitelmani on nyt:
- Poista koristekivet, kaivaa 55cm syvyydeltä. Sitten 15cm sepeliä, 30cm solumuovia ja 10cm betonilaatta.
- Eristä katto. 19cm koolauskorkeus niin, että yläosassa tuuletusväli ja 17cm eristettä, höyrynsulku ja kipsilevyt.
- Seinät tiiltä vasten. TÄSSÄ TARVITSEN VINKKEJÄ!!
- Seinä lämmitettyä varastoa vasten. Vain kipsilevy??
- Lautaseinät. Tuulensuoja, 12cm(?) eristettä, höyrynsulku ja kipsilevyt.

Tiiliseinille tarvitsen siis vinkkejä, mutta muutoin, vaikuttaako yllä oleva järkevältä suunnitelmalta??

Kiitos etukäteen rakentavasta palautteesta.🙂

• Ulkovarasto avoimella ovella, jossa on pyöriä, tiiliseinät ja puinen katto. Maassa on hieman kasvillisuutta ja sementtilevyjä.
Ensinnäkin tarvitset valitettavasti todennäköisesti rakennusluvan. Käytön muutos ja kaikki se, tiedäthän. Tarkista asia kunnan kanssa, se voi vaihdella paikasta toiseen.

ricebridge ricebridge sanoi:
Ensinnäkin tarvitset valitettavasti todennäköisesti rakennusluvan. Käytönmuutos ja kaikki tämä, tiedäthän. Tarkista kunnasta, se voi vaihdella paikasta toiseen.
Jojo... SE on jo meneillään mutta muuten kiitos.🙂 Pääasiassa tarvitsen rakennusteknisiä vinkkejä siitä, kuinka käsitellä tiiliseinät.

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
B byggare_po sanoi:
Jojo... DET är redan på gång men annars tack.🙂 Det jag främst behöver är byggtekniska tips om hur man skall hantera tegelväggarna.
antaa niiden olla?
Riippuu tietysti siitä, mitä haluat saavuttaa. Voit rapata ja maalata ne, jos haluat niistä valkoisia.

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
O Odi et Amo sanoi:
antaa niiden olla?
Riippuu tietenkin siitä, mitä haluat saavuttaa. Voit puhdistaa ja maalata ne, jos haluat niistä valkoisia.
Minulla ei ole ongelmia ulkonäön kanssa, olen enemmän huolissani siitä, että lämpö johdetaan ulkopuolelle tiilen kautta... Jos rakennat tukirakenteet ja eristät tiilen eteen, tämä voidaan välttää, mutta täytyykö olla ilmarakoja ja jos, miten ne tulisi toteuttaa?

Eikö se ole ulkoseinät kahdessa talossa?

Suunnittelet lämpimää autotallia, et passiivitaloa, älä mieti liikaa eristystä sivuseinissä. Voisit esimerkiksi ruiskuttaa polyuretaania kattoon ilman ilmarakoa.

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Juuri "lämmin" sanassa "lämmin autotalli" on melko venyvä käsite. Siellä ei yleensä ole yhtä lämmin ja mukava kuin olohuoneessa, vaikka korjailisikin paljon.

Luulen, että voit antaa tiiliseinän olla sellaisenaan aluksi. Jos huomaat, että se jäähdyttää autotallia, voit harkita lisäeristystä jälkikäteen. Mutta luulen, ettei se tule olemaan tarpeellista. Se käyttäytyy kuin sisäseinä, eikä niitä tarvitse eristää. Lisäksi se on jo eristetty.

Bowser
Jos tiiliseinä on kuoriseinä, niin kylmä ilma pääsee seinän takaa autotalliin. Se voi aiheuttaa kondenssisaostumista ja huomattavaa jäähtymistä sisäpuolella. Nämä ovat ainakin ajatuksiani.

• Tykkään
bossespecial
  • Laddar…
Bowser Bowser sanoi:
Jos tiiliseinä on kuorielementti, tulee kylmää ilmaa seinän taakse autotalliin. Tämä voi aiheuttaa kondensoitumista ja huomattavaa jäähtymistä sisäpuolella.
Nämä ovat minun ajatukseni.
Mutta sen kylmän ilman täytyy tulla jostain myös.

Bowser
Joo... ulkona kun on kylmää?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.