Aion pitää tämän lyhyenä.
Talo rakennettu -67, 95 mm eristys. Ryömintätila, kylmä ullakko.

Olen purkanut sisäkaton ja kaikki vanha eristys on poistettu. Yksi ulkoseinä pitää korjata (pitkä sivu) vaurion vuoksi.

Kysymys kuuluu. Muovi vai "älykäs kangas", eli diffuusiota avoin kangas, joka päästää kosteuden läpi lämpötilan mukaan. Viimeisin tieto puhalluseristysyritykseltä oli 40 mm puhallusvillaa (lasi) tällä Isolan älykkäällä kankaalla ullakolle. Ajatuksena oli tietoisesti olla eristämättä ullakkoa liikaa, jotta mahdollisimman vähän lämpöä karkaisi ylös (kuulostaa järkevältä). Ulkoseinä, joka on korjattava, suunnitellaan muovitettavaksi. Näin ollen kaikilla muilla seinillä on tuulensuojapaperi vuodelta -67. Ilmanvaihto asennetaan myös tulevaisuudessa. Lämmitysjärjestelmä on vesikiertoinen lattialämmitys koko talossa. Eli kaikille ulkoseinille ei tule uutta muovia. Korjattavana on yksi pitkä ulkoseinä ja sisäkatto.

Mitä te tekisitte? Muovi vai kangas? Tästä on erilaisia näkemyksiä, enkä selviä lukemalla.

/charl
 
Jätä muovi pois paitsi ehkä kylpyhuoneen katosta, jonka tulisi olla tiivis.
 
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Jätä muovi pois paitsi ehkä kylpyhuoneen katosta, jonka tulisi olla tiivis.
Hei!
Kiitos vastauksesta. Tarkoitat, että jättäisi muovin kokonaan pois sisäkatosta ja ulkoseinistä. Mutta miksi muovia kylpyhuoneeseen? Voisi aivan hyvin maalata sisäkaton vedeneristyspinnoitteella?
 
Joo, käytä höyryjarrua muuten. Et halua kosteutta ylös ullakolle, joten siksi muovi on hyvä liitoksiin, kuten siinä missä seinä kohtaa katon.
 
Tarkoitatko todella, että katossa on yhteensä 40mm eristystä? Se on erittäin vähän. Oletan, että tarkoitat 40cm, mikä vaikuttaa järkevämmältä?
 
V vectrex sanoi:
Tarkoitatko todella, että katossa on yhteensä 40 mm eristys? Se on todella vähän. Oletan, että tarkoitat 40 cm, mikä vaikuttaa järkevämmältä?
haha tarkotan tietysti 400mm eli 40cm. Anteeksi siitä.
 
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Joo, käytä höyryjarrua muuten. Et halua kosteutta ylös ullakolle, joten muovi on hyvä saumoille, kuten siellä missä seinä kohtaa katon.
ajatteletko vain märkätilan nyt? en ymmärrä miksi minun pitäisi peittää saumat kohdassa, jossa seinä kohtaa katon muovilla ja muilta osin uutta modernia materiaalia.
 
Näin paljon eristystä, ullakolla tulee olemaan kylmä ja silloin on tärkeää, ettei kosteutta pääse nousemaan asunnosta. Käytä tiheää diffuusiokelpoa.

Muuten älykäs höyryjarru on myös muovia...
 
  • Tykkään
Rabbithole
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Kun on niin paljon eristystä, ullakolla tulee kylmä, ja silloin on tärkeää, että kosteutta ei pääse nousemaan asunnosta. Käytä tiivistä diffuusioestettä.

Muuten, älykäs höyrysulku on myös tehty muovista...


Joten muovin kanssa kosteus/home riski on näin ollen pienempi. Se tuntuu turvallisemmalta. Lisäksi muovi on halvempi.
 
C charl_6 sanoi:
Så risken för fukt/mögel är således mindre med plast. Det känns ju tryggare. Dessutom billigare med plast
Näin on. Syy siihen, miksi sanotaan, että ei pitäisi käyttää muovia vanhoissa taloissa, on se, että on yleensä vaikeaa saada täysin tiivis kaikkialta, ja silloin on riski kasvaa, että kosteutta pääsee sinne missä muovia puuttuu. Käytännössä ei ole merkitystä, käytätkö diffuusion avointa kangasta tai diffuusion tiivistä muovia. Diffuusio ei ole syynä kosteusongelmiin vanhoissa ullakoissa. Se on konvektio.

Joten varmista, että saat niin tiiviin kuin mahdollista, ja käytä siihen mitä tuotetta haluat. Kangas, muovi tai paperi. Mutta varmista, että se on tiivis ja pistele sitä niin vähän kuin mahdollista.
 
V vectrex sanoi:
Näin on. Syy siihen, miksi sanotaan, ettei muovia pitäisi käyttää vanhoissa taloissa, on se, että on usein vaikeaa saada kaikki täysin tiiviiksi, ja silloin on riski lisääntyneestä kosteuskuormituksesta siellä, missä muovia ei ole. Käytännössä ei ole väliä, käyttääkö diffuusion läpäisevää kangasta vai diffuusiotiivistä muovia. Vanhojen ullakoiden kosteusongelmissa ei ole kyse diffuusiosta. Kyse on konvektiosta.

Joten varmista, että saat kaiken niin tiiviiksi kuin mahdollista ja käytä mitä tuotetta haluat siihen. Kangas, muovi tai paperi. Mutta varmista, että se on tiivis ja lävistä sitä niin vähän kuin mahdollista.
kiitos selkeydestäsi. Taidan kallistua muoviin itse asiassa.
 
Ja varmista, että ilmanvaihto toimii.
 
useless useless sanoi:
Ja, varmista, että ilmanvaihto toimii.
Joo. FTX asennetaan.
Mitä mieltä olet kylmän ullakon ilmanvaihdosta? Luin juuri Ljungbyn kosteusvalvonnasta, että liiallinen ullakon ilmanvaihto voi olla haitallista, erityisesti jos eristystä lisätään. Minulla on ilmanvaihtoaukot jokaisessa kattotuolissa pieni rako 28 kpl sekä ilmanvaihtoritilä noin 200x200mm kummallakin päädyllä. Ajattelin asentaa ilmanvaihtolevyt jokaisen kattotuolin kohdalla, mutta siten voi olla vaikea hallita ilmanvaihtoa. Miten pohdit tätä asiaa?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.