3 358 lukukertaa ·
12 vastausta
3k lukukertaa
12 vastausta
Muovitus tai kangastus
Aion pitää tämän lyhyenä.
Talo rakennettu -67, 95 mm eristys. Ryömintätila, kylmä ullakko.
Olen purkanut sisäkaton ja kaikki vanha eristys on poistettu. Yksi ulkoseinä pitää korjata (pitkä sivu) vaurion vuoksi.
Kysymys kuuluu. Muovi vai "älykäs kangas", eli diffuusiota avoin kangas, joka päästää kosteuden läpi lämpötilan mukaan. Viimeisin tieto puhalluseristysyritykseltä oli 40 mm puhallusvillaa (lasi) tällä Isolan älykkäällä kankaalla ullakolle. Ajatuksena oli tietoisesti olla eristämättä ullakkoa liikaa, jotta mahdollisimman vähän lämpöä karkaisi ylös (kuulostaa järkevältä). Ulkoseinä, joka on korjattava, suunnitellaan muovitettavaksi. Näin ollen kaikilla muilla seinillä on tuulensuojapaperi vuodelta -67. Ilmanvaihto asennetaan myös tulevaisuudessa. Lämmitysjärjestelmä on vesikiertoinen lattialämmitys koko talossa. Eli kaikille ulkoseinille ei tule uutta muovia. Korjattavana on yksi pitkä ulkoseinä ja sisäkatto.
Mitä te tekisitte? Muovi vai kangas? Tästä on erilaisia näkemyksiä, enkä selviä lukemalla.
/charl
Talo rakennettu -67, 95 mm eristys. Ryömintätila, kylmä ullakko.
Olen purkanut sisäkaton ja kaikki vanha eristys on poistettu. Yksi ulkoseinä pitää korjata (pitkä sivu) vaurion vuoksi.
Kysymys kuuluu. Muovi vai "älykäs kangas", eli diffuusiota avoin kangas, joka päästää kosteuden läpi lämpötilan mukaan. Viimeisin tieto puhalluseristysyritykseltä oli 40 mm puhallusvillaa (lasi) tällä Isolan älykkäällä kankaalla ullakolle. Ajatuksena oli tietoisesti olla eristämättä ullakkoa liikaa, jotta mahdollisimman vähän lämpöä karkaisi ylös (kuulostaa järkevältä). Ulkoseinä, joka on korjattava, suunnitellaan muovitettavaksi. Näin ollen kaikilla muilla seinillä on tuulensuojapaperi vuodelta -67. Ilmanvaihto asennetaan myös tulevaisuudessa. Lämmitysjärjestelmä on vesikiertoinen lattialämmitys koko talossa. Eli kaikille ulkoseinille ei tule uutta muovia. Korjattavana on yksi pitkä ulkoseinä ja sisäkatto.
Mitä te tekisitte? Muovi vai kangas? Tästä on erilaisia näkemyksiä, enkä selviä lukemalla.
/charl
ajatteletko vain märkätilan nyt? en ymmärrä miksi minun pitäisi peittää saumat kohdassa, jossa seinä kohtaa katon muovilla ja muilta osin uutta modernia materiaalia.Jonatan79 sanoi:
useless sanoi:
Joten muovin kanssa kosteus/home riski on näin ollen pienempi. Se tuntuu turvallisemmalta. Lisäksi muovi on halvempi.
Näin on. Syy siihen, miksi sanotaan, että ei pitäisi käyttää muovia vanhoissa taloissa, on se, että on yleensä vaikeaa saada täysin tiivis kaikkialta, ja silloin on riski kasvaa, että kosteutta pääsee sinne missä muovia puuttuu. Käytännössä ei ole merkitystä, käytätkö diffuusion avointa kangasta tai diffuusion tiivistä muovia. Diffuusio ei ole syynä kosteusongelmiin vanhoissa ullakoissa. Se on konvektio.C charl_6 sanoi:
Joten varmista, että saat niin tiiviin kuin mahdollista, ja käytä siihen mitä tuotetta haluat. Kangas, muovi tai paperi. Mutta varmista, että se on tiivis ja pistele sitä niin vähän kuin mahdollista.
kiitos selkeydestäsi. Taidan kallistua muoviin itse asiassa.V vectrex sanoi:Näin on. Syy siihen, miksi sanotaan, ettei muovia pitäisi käyttää vanhoissa taloissa, on se, että on usein vaikeaa saada kaikki täysin tiiviiksi, ja silloin on riski lisääntyneestä kosteuskuormituksesta siellä, missä muovia ei ole. Käytännössä ei ole väliä, käyttääkö diffuusion läpäisevää kangasta vai diffuusiotiivistä muovia. Vanhojen ullakoiden kosteusongelmissa ei ole kyse diffuusiosta. Kyse on konvektiosta.
Joten varmista, että saat kaiken niin tiiviiksi kuin mahdollista ja käytä mitä tuotetta haluat siihen. Kangas, muovi tai paperi. Mutta varmista, että se on tiivis ja lävistä sitä niin vähän kuin mahdollista.
Joo. FTX asennetaan.useless sanoi:
Mitä mieltä olet kylmän ullakon ilmanvaihdosta? Luin juuri Ljungbyn kosteusvalvonnasta, että liiallinen ullakon ilmanvaihto voi olla haitallista, erityisesti jos eristystä lisätään. Minulla on ilmanvaihtoaukot jokaisessa kattotuolissa pieni rako 28 kpl sekä ilmanvaihtoritilä noin 200x200mm kummallakin päädyllä. Ajattelin asentaa ilmanvaihtolevyt jokaisen kattotuolin kohdalla, mutta siten voi olla vaikea hallita ilmanvaihtoa. Miten pohdit tätä asiaa?
Klikkaa tästä vastataksesi
