Hei!

Olemme sisustamassa ullakkoa. Pitääkö diffuusiosulun mennä "viimeisen koolauksen ympäri" ja ikkunoiden ja koolauksen väliin?
1 cm rako ikkunan ympärillä, joka pitää tiivistää sisältäpäin, pitääkö muovi viedä sisään vai riittääkö, että se ulottuu viimeiseen koolaukseen asti?

Ystävällisin terveisin, Mika

En mene vannomaan mikä on oikein, mutta olen sekä tehnyt kuten mainitset joissakin ikkunoissa että toisissa olen kiinnittänyt muovin ikkunakarmiin.

Sinun ei tarvitse rypistää muovia säännön ympärille, kiinnitä se vain sääntöön, mutta tietenkin - jos kiinnität sen ikkunankarmiin sitten kun olet eristänyt, talon pitäisi olla hiukan tiiviimpi painekoetuksessa.

Mikael_L
Muovi ympärillä oleviin ikkunakarmin ympäröiviin rankoihin, on erittäin kätevää myös taittaa reunan ympäri muutama cm, jos se on mahdollista, niittaa siihen. Tavoite on, että muovin ja rankan väli on ilmatiivis, laita vähän teippiä tai lateksia sinne, missä se näyttää tarpeelliselta.

Sitten työnnät tiivistyslistan rankojen ja karmin väliin, sisältäpäin. Lopuksi lateksilla tiivistät niin, että karmista ja rangasta tulee tiivis. Tiivistä ulkoa tai sisältä ennen kuin tiivistyslista asetetaan.

Jos olet tehnyt oikein, koko on tiivis, höyrysulku jatkuu lateksisauman kautta karmiin = tiivis (seinän sisäpuolella). Olen melko varma, ettei ole erityisen merkittävää, jos sinulla on hieman muovittamatonta puurunkoa, koska siitä ei kuitenkaan pääse läpi ilmaa.

Huuda, jos olen väärillä jäljillä !!! ;)

Se olet varmasti - olen samaa mieltä kanssasi. .!

Teemme myös juuri kuten kuvailet - vaikka se on varmasti vielä hieman parempi, jos muovi menee ohi myös sauman ja siis suojaa myös säännön. Mutta hei - jonkinlainen kohtuullisuus täytyy olla.. :)

Mikael_L
Samaa mieltä, kaikkein parasta on, että lateksisauma menee muovia vasten, mutta jos se on todella hankalaa saavuttaa jossain kohtaa, uskon että sen voi ohittaa hyvällä omallatunnolla. Mutta tärkeää on, ettei jää varsinaista "ilma-aukkoa" minnekään. Sillä jos sisäilma voi virrata ulos jossain kohdassa, on suuri riski, että siellä on niin korkea ilman kosteus, että se alkaa homehtua ajan myötä.

Mikael_L sanoi:
Sitten painat välilistan sisään koolauksen ja karmin väliin, sisäpuolelta. Lopuksi laitat lateksitiivistystä niin, että siitä tulee tiivis karmin ja koolauksen välillä. Tiivistä ulkopuolelta tai sisäpuolelta ennen kuin välilista asetetaan paikalleen.
Hei taas!

Isoverilla on valmiita rullia "tiivistemateriaalia", tosin se on melko kallista mutta se toimii seuraavasti:

1. "Tavallinen eristemateriaali" noin 5 cm leveinä nauhoina
2. Toinen rulla, joka on muovissa ja se laitetaan viimeisenä (sisäpuolelta katsottuna).

Tämän toisen rullan tarkoitus on ilmeisesti tiivistää koolauksen ja ikkunan väli, koska se on muovissa, se pitää myös tiiviinä. Poistaako tämä tekniikka mahdollisen lateksitiivisteen tarpeen?
Jos ei, niin sitten välilista menee muovitetun eristemateriaalin jälkeen, lopuksi lateksitiiviste.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.