Hei

Kaksi yhteen liitettyä rakennuskoppia ilman väliseinää, eli täysin avointa tilaa, tulisi eristää sisäpuolelta.

Kysymykseni on, täytyykö koolauksen väli olla 60 cc, vaikka ulkoseinät ovat kantavia?

Ajatuksena on laittaa osb levyn taakse ja mikä voi mennä pieleen on, että silloin ei välttämättä voi kiinnittää levyjä keskeltä, mutta mitä muuta voi mennä pieleen?
 
K
Mistä asiassa oikeastaan on kysymys?

Ei ole mitään, joka estäisi sinua lisäämästä enemmän runkotolppia ulkoseiniin. Ei ole mitään vaatimusta, että niiden on oltava juuri c/c 600 mm.

On saatavilla OSB-levyjä ja kipsilevyjä eri levyisinä. Jos ostat 1197/1200 mm leveitä levyjä, ne sopivat erinomaisesti tolppiin, jotka ovat c/c 600 mm.

Oletko hieman huolissasi kantavuudesta/kuormittavuudesta, ja siksi mietit ulkoseinien tolppien c/c-mittaa?
 
  • OSB-levy koko 11x1197x2500mm, kuvattuna sivulta. Levyllä vaalean ruskea sävy ja tekstuuri, sopii rakentamiseen ja remontoimiseen.
  • Gipsilevy 13x1200x2700 mm, Norgips.
  • Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
Se mikä menee pieleen, on juuri cc-mitta.
Tarkoitatko kahden varaston välissä olevaa saumaa?

Eristykset ja levymateriaali ovat saatavilla cc45 tai 60.
Voit aina lisätä säännön, jos etäisyys niiden välillä on liian suuri.
 
  • Tykkään
Kardan79
  • Laddar…
K
FredrikR FredrikR sanoi:
Se, mikä menee pieleen, on juuri cc-mitta.
Ajatteletko sitä molempien varastojen saumakohdassa?

Eristys ja levymateriaali ovat saatavilla cc45 tai 60 varten.
Voit aina lisätä lisätuen, jos niiden välinen etäisyys on liian suuri.
Ja sekä levymateriaali että eristys voidaan tarvittaessa jakaa. 😁 Vaikka eihän kukaan halua leikattua kipsiä keskelle seinää...

Se on tietysti kustannuskysymys, mutta 12mm vanerilla seinillä en tuntisi tarvetta kiinnittää kipsiä tukipuihin.
 
  • Tykkään
FredrikR
  • Laddar…
Mitä mittoja olet ajatellut käyttää?
 
K Kardan79 sanoi:
Mitä kysymys oikeastaan koskee?

Ei ole mitään, mikä estää sinua lisäämästä enemmän tukipuita ulkoseiniin. Ei ole vaatimusta, että niiden on oltava juuri c/c 600mm.

On olemassa OSB ja kipsi eri levyisinä. Jos ostat 1197/1200mm leveitä levyjä, ne menevät hienosti tukipuille c/c 600mm.

Oletko hieman huolissasi kantavuudesta, ja sen vuoksi mietit c/c-mittaa tukipuille ulkoseinissä?
Ajattelin, voisinko jättää tukipuiden välin suuremmaksi juuri siksi, että ulkoseinät ovat kantavat. Mietin, voisiko se olla 1200 mm cc.
 
FredrikR FredrikR sanoi:
Ongelma tulee juuri cc-mittauksen osalta.
Ajatteletko saumaa molempien bodarna välissä?

Eristykset ja levymateriaalit ovat saatavilla cc45 tai 60.
Voithan aina lisätä tukipuun, jos niiden välinen etäisyys on liian suuri.
Ajattelin pikemminkin, voisinko käyttää 1200 mm cc välejä tukipuissa, vai aiheutuuko ongelmia siitä, etten voi ruuvata levyjen keskiosaa kiinni.
 
Z z_bumbi sanoi:
Mitä mittoja ajattelit käyttää?
1200 cc.
 
K
SethL SethL sanoi:
Ajattelin, voisinko harventaa koolauksen välejä vain siksi, että ulkoseinät ovat kantavia.
Ajattelin, voisiko se olla 1200 mm cc.
Tarkoittaako tämä, että rakennat väliseiniä? Et ole edes vihjannut siitä. 😅

Olisin käyttänyt c/c 450mm ja 900mm-levyjä. Olen liian vanha kantamaan 1200mm-levyjä ympäriinsä.
C/c 1200mm kuulostaa hyvin huteralta. Käytä ainakin c/c 900mm. Muista, ettei ole olemassa sopivaa eristystä (ei oikeita mittoja).
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.