Hei!

Olemme käynnistämässä melko suuria töitä eteisessämme. Muun muassa nykyinen portaikko korvataan portailla, joissa on klinkkerit.

Voin aloittaa kuvalla näyttääkseni, miltä lopputuloksen pitäisi näyttää:
Moderni portaat, joissa on klinkkeripinnat ja puureunukset, kukka-astia portaikon vieressä.

Vain alempi osa on tällä hetkellä ajankohtainen, jätä ylempi porras huomioimatta.

Portaikko tällä hetkellä näyttää tältä:
Portaikko- ja työkalumateriaaleja rakennustilassa, jossa puuportaat ja keskeneräisiä rakenne-elementtejä näkyvissä, sekä vasemmalla työkalut ja letkut.

Ymmärrykseni mukaan klinkkerit on suositeltavaa kiinnittää "kuolleisiin" materiaaleihin, kuten betoniin tai lecaharkkoihin. Siksi olen luonnostellut portaikon, joka on tehty lecaharkoista ja kahdesta valettavasta betonitasosta. Ongelma on, että minulla ei ole aavistustakaan, miten välitasojen ja askelmien tulisi olla mitoitettuja, jotta ne kestäisivät hyvin. Löysin ketjun tältä foorumilta, jossa portaista keskusteltiin, ja ketjun aloittaja sai silloin neuvon käyttää 6 cm paksuja askelmia, joissa on raudoitus valun pohjan lähellä. Minusta tuntuu, että portaikossani on hieman leveyttä, joten ehkä on järkevää kasvattaa muutama senttimetri lisää?

Kauneinta olisi valaa koko leveys, joka on noin 2 metriä, jolloin portaikon alle jäävä pinta-ala voitaisiin käyttää säilytykseen, mutta ei ole oikeastaan mikään, mikä estäisi minua laittamasta tukea keskelle.

Yksinkertainen piirros, joka näyttää portaikon sivulta. Alimmat kaksi askelmaa olisivat lecaharkkoja. Askelma 3 sekä välitaso olisivat betonia. Tukipylväitä ei ole piirretty, ajattelin joko valaa ne pyöreässä putkessa tai muurata lecaharkoilla.

Sivukuva portaasta, jossa alimmat kaksi askelmaa lecaharkoista ja seuraavat betonia. Vilpitason mitat, alaosa käytettäväksi varastointiin.

Kiitollinen kaikista vinkeistä ja ideoista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.