Hei.

Olen etsinyt tietoa betonipalkkien mitoituksesta. Suunnittelen hieman suurempaa terassia, ja koska minun täytyy päästä vähän korkeammalle ja asun kivitalossa, ajattelin, että olisi hauska projekti valaa omia perustuksia ja palkkeja.

Haluaisin tehdä pari palkkia, joiden jänneväli on 3500 mm. Sain suosituksen, että jos teen sen 230*60 ja käytän 2*10 mm raudoitusta ylä- ja alapäässä, noin 30 mm ulkoreunoista, se kestää.

Mutta haluaisin saada vähän tarkemmin selville, miten tämä oikeasti lasketaan. Onko jollain vinkkejä missä olisi tietoa tästä?

Terveisin, Johan Ch

J JohanCh sanoi:
Hei.

Olen etsinyt ja hakenut tietoa betonipalkkien mitoituksesta. Suunnittelen hieman suurempaa terassia, ja koska minun täytyy nousta hiukan korkeammalle ja asun kivitalossa, ajattelin, että voisi olla hauskaa projekteinani valaa omat pilarit ja palkit.

Haluaisin tehdä pari palkkia, joiden jänneväli on 3500 mm. Sain suosituksen, että jos teen sen 230*60 ja 2*10 mm raudoituksella ylhäällä ja alhaalla, noin 30 mm ulkoreunasta, se pitäisi.

Mutta haluaisin saada vähän enemmän käsitystä siitä, miten tämä todella lasketaan. Onko jollain vinkkiä mistä löytää tietoa tästä?

Ystävällisin terveisin, Johan Ch
Hei,

En ole kovin hyvä laskemaan betonia, mutta voisit tehdä ylimitoituksen taipumalle ajatellen, että raudoitus kantaa momentin eli. Tästä tulee turvallinen puoli, koska betoni itsessään kestää ainakin jonkin verran puristusta alapinnassa.

Mmax = 2*Aarm*fyd*(230mm - 2*30mm) = ... Nm

ja vertaat sitä momenttiin, esimerkiksi M = 1.35*g*L^2/8 (jakautunut kuorma, kuten palkin oma paino ja muu kuorma)

Koska sinulla on korkea poikkileikkaus (h / b = suuri), kannattaa miettiä sivuttaista vakautta. Siinä varmasti joku asiantuntija voi auttaa.

F
C calzonespecial sanoi:
Hei,

En osaa laskea betonia niin hyvin, mutta sinun pitäisi pystyä tekemään lisäys taivutukseen ajattelemalla, että raudoitus ottaa momentin eli. Tämä on turvallisella puolella, koska betoni itsessään voi ottaa osan ainakin alareunan puristuksesta.

Mmax = 2*Aarm*fyd*(230mm - 2*30mm) = ... Nm

ja vertaa sitä sinulla olevaan momenttiin esim. M = 1.35*g*L^2/8 (levitetty kuorma, tyypillinen palkin oma paino ja muu kuorma jonka asetat päälle)

Koska sinulla on ohut poikkileikkaus (h / b = suuri), kannattaa ajatella sivusuuntaista vakautta. Joku asiantunteva voi varmasti auttaa tässä.
Se on päinvastoin, eli veto alareunassa, eli raudoitus (joka mielestäni on alimitoitettu) ja puristus yläreunassa.

• Tykkään
calzonespecial ja 1 muu
  • Laddar…
F fsn sanoi:
Se on ystävällinen pikemminkin vetoa alapinnalla, ts. raudoitus (jonka uskon olevan alimitoitettu) ja puristus yläpinnalla.
Aivan oikein ;) Minä olin se, joka sotki sen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.