Matti_75 Matti_75 sanoi:
Voit valita suorittaa palotoimenpiteet yhdeltä puolelta. Suurten valmistajien kipsilevyjä koskeva nyrkkisääntö on, että 13 mm:n vakio kipsilevy kestää 15 minuuttia palonkestoa. 15 mm:n palokipsilevy kestää 30 minuuttia.
Joten 2 kerrosta palokipsiä autotallissa tai 4 kerrosta standardikipsiä ja olet turvassa.
Riippuen siitä, miltä katto näyttää, sinun on varmaan kipsattava sekin, vaihtoehtoisesti seinä ullakolla ja 600 mm ruodelautaa.
@Matti_75
Hei!
Varastan vähän ketjua, minulla on samanlainen kysymys:

Haluan asentaa akkuja autotalliini, joka on rakennettu talon kahdelle sivulle. 1. kesäkuuta 2025 alkaen on uusi vaatimus, että sisälle asennettavien yli 20 kWh:n akkujen on oltava omassa paloturvallisuusluokkaan El60 kuuluvassa solussa.

Useimmissa lukemissani paikoissa sanotaan, että riittää, kun kummallakin puolella seinää on kaksinkertaiset kipsilevyt. Ongelma on, etten voi purkaa/asentaa kipsilevyjä toiselle puolelle, koska siihen on asennettu uusi keittiö... Riittääkö, jos asennan vain kaksi kipsilevyä autotallin puolelle? Kirjoitit aiemmin, että palotoimenpiteet voidaan tehdä yhdeltä puolelta.

Olen tietoinen, että on olemassa muitakin toimenpiteitä, joita on tehtävä, kuten putkien läpivientien paloeristäminen jne.

Kyllä, riittää, että toimenpiteet tehdään yhdeltä puolelta, mutta silloin tarvitaan 4 kpl standardikipsilevyä 13 mm tai 2 kpl palokipsilevyä 15 mm.

• Tykkään
Mikael_L ja 1 muu
  • Laddar…
Mikael_L
Matti_75 Matti_75 sanoi:
Kyllä, riittää että toimenpiteitä tehdään vain yhdeltä puolelta, mutta silloin tarvitaan 4 standardigipsiä 13mm tai 2 palogypsiä 15mm
Se riippuu myös siitä, miten seinän se puoli, johon ei kosketa, on rakennettu.
Gypsi sillä puolella? Eristys seinässä? Rungon leveys.

Koska hän haluaa paloeristyksen akkuvarastolleen, riittää, että tämä tehdään yhdeltä puolelta. 2 kpl palokipsiä kestää 60 minuuttia, mutta ne on kiinnitettävä kokonaan valmistajan ohjeiden mukaisesti molemmissa kerroksissa säännön mukaan.

Kiitos vastauksesta!

Olen liittänyt mukaan piirustuksen siitä, miltä se näyttää. Kuten sanottu, en voi tehdä mitään keittiön ja pesutuvan seinän sisäpuolelle.

Riittääkö pelkkä yksinkertainen palokipsilevy nykyisen yksinkertaisen kipsilevyn päälle ulkoseinälle, eli sille osalle, joka ei ole kosketuksissa talon muiden osien kanssa?

Yksinkertainen palokipsilevy nykyisen sisäkaton päälle?

Aion vaihtaa pesuhuoneen sisäoven El60-luokiteltuun.

Tarvitseeko minun vaihtaa autotallin ovi myös?

• Käsin piirretty pohjapiirros autotallista, johon on merkitty keittiö, pesutupa, autotallin ovet, sähkökaappi ja akut. Seinien materiaalit on eritelty.
Mikael_L
Aseta kivivilla sisäseinien palkkien väliin, jos se voidaan tehdä ilman liikaa työtä tai eristys on jo siellä. Silloin selviät varmasti kaksoispalovillalla autotallin sisäpuolella, tai enintään kolmoisella tavallisella kipsillä (ei tarvitse 4 kerrosta).

Katso viesti #4 tässä ketjussa, olen pyytänyt moderaattoria päivittämään linkin Parocin dokumenttiin, ja tämän PDF:n lopussa löydät additionmenetelmän, ja sen avulla voit laskea, minkälaisen palonkestävyyden saat tällaiselle seinälle, joka ei ole mikään tyyppiseinä.

ASZ007 ASZ007 sanoi:
@Matti_75
Hei!
Kaappaan hieman ketjua, minulla on samanlainen kysymys:

Haluan asentaa akkuja autotalliini, joka on yhdistetty taloon kahdelta puolelta. Uusi vaatimus 1. kesäkuuta 2025 alkaen on, että jos asennetaan yli 20 kWh akkuja sisätiloihin, niiden on sijaittava omassa palotilassa, jonka paloluokka on El60.

Useimmissa paikoissa, joissa olen lukenut, sanotaan, että riittää, että molemmilla puolin seinää on kaksinkertaiset kipsilevyt. Ongelma on, että en voi purkaa/asentaa kipsilevyjä toiselle puolelle, koska siellä on uusi keittiö asennettuna... Riittääkö, että asennan kaksi kipsilevyä vain autotallin puolelle? Kirjoitit yllä, että palotoimenpiteitä voi tehdä yhdeltä puolelta.

Olen tietoinen, että on myös muita toimia, jotka tarvitsevat huomiota, kuten putkien läpivientien palotiivistys jne.
Uusilla säännöillä on vuoden siirtymäkausi, joten vanhoja sääntöjä voi soveltaa ensi kesään saakka. Tietenkin on syy, miksi nämä säännöt ovat olemassa, joten ei ole hullumpaa soveltaa niitä kuitenkin.

• Tykkään
ASZ007
  • Laddar…
C
ASZ007 ASZ007 sanoi:
@Matti_75
(...) Ongelma on, että en voi purkaa/asentaa kipsilevyjä toiselle puolelle, koska siellä on asennettu uusi keittiö... Riittääkö, että asennan kaksi kipsilevyä vain autotallin puolelle? Kirjoitit yläpuolella, että palosuojaus voidaan tehdä yhdeltä puolelta.
Seinä on päällystetty yhdellä kipsikerroksella asuinpuolelle ja yhdellä autotallin puolelle. Ne voit myös laskea mukaan, kun lisäät kokonaisuuden EI60:ksi. Samoin mahdollinen kivivillaeristys seinässä.
ASZ007 ASZ007 sanoi:
Olen tietoinen, että on muitakin toimenpiteitä, jotka pitää toteuttaa, kuten esimerkiksi palotiivistys putkien läpivienneissä jne.
Katto on itse asiassa tärkein, jota pitää tarkasti varmistaa. Ei käy ilmi, onko kyseessä ulkokatto (eli asuinrakennus on rakennettu kulmaan autotallin ympärille) vai välipohja (eli autotallin yläpuolella on asuinkerros).

Ensimmäisessä tapauksessa joko autotallin katon on oltava EI60, tai ympäröivien (korkeampien?) taloseinien, tai yhteensä molempien suojan on oltava vähintään EI60. Jos autotallin katon yläpuolella on ikkuna, on silti helpompaa laittaa koko suoja autotallin kattoon, muuten on vaihdettava kalliiseen avaamattomaan erityisikkunaan.

Jälkimmäisessä tapauksessa välipohjan on tietenkin täytettävä paloluokitus, mutta myös siinä voit hyödyntää rakenteessa jo olevaa materiaalia. Tässä tapauksessa välipohjan on pidettävä REI60, eli ei vain erotettava ja lämpöeristä, vaan ei myöskään saa romahtaa 60 minuutin sisällä. Yleensä se riittää yleisimmin esiintyvien mittojen ja leveyksien mukaan lattiapalkkien, ruuviliimatun lattiaslastan yläpuolella, kivivillan välissä ja kolmen kipsikerroksen alapuolella, mutta jos sinulla on jokin epätavallinen palkkityyppi, se kannattaa tarkistaa.

Outside the box. Ehkä jotain jää huomaamatta tässä, mutta onko jotain, joka estäisi rakentamasta omaa EI60-luokiteltua "kaappia" akuille, jotta sinun ei tarvitsisi käsitellä koko autotallia? Tämä ratkaisu riitti jopa kehittyneessä laboratorioympäristössä teknillisessä korkeakoulussa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
hydrolift ja 2 muuta
  • Laddar…
Sisäseinissä on eristys, 45x95 tukipuut ja yksinkertainen kipsilevy. Autotallissa on sisäkatto yksinkertaisella kipsilevyllä, sitten harvalauta, kattotuolit, ullakko ja sitten ulkokatto.

Jos laitan kerroksen palosuojakipsilevyjä, kuten tämä:

https://www.hornbach.se/p/brandskyddsskiva-norgips-gips-brand-f-15-x-900-x-2500-mm/8645244/

nykyisten yksinkertaisten kipsilevyjen päälle sekä kattoon että seiniin, riittääkö se? Olen lukenut, että yksi kerros palokipsiä vastaa kahta kerrosta tavallista kipsiä, joten siitä tulee tyyppi kolme kerrosta kipsiä kaikkialla.

C Chrzan sanoi:
Outside the box. Saatan ehkä jättää jotain huomaamatta, mutta estääkö mikään sinua rakentamasta omaa EI60-luokiteltua "kaappia"/syvennystä akuille, jotta et tarvitse käsitellä koko autotallia?
Se on varmasti mahdollista, mutta vie paljon tilaa ja rajoittaa tilaa autotallissa ajattelen. Aion myös pitää muita koneita autotallissa, joten on parempi, että koko autotalli on palosolu.

C
ASZ007 ASZ007 sanoi:
Sisäseinissä on eristys, 45x95 reglat ja yksinkertainen kipsilevy. Autotallissa on sisäkatto yksinkertaisella kipsilevyllä, sitten harvakattolevyt, kattotuolit, ullakko ja sitten ulkokatto.

Jos laitan kerroksen palonsuojalevyjä, kuten tämä:

[linkki]

olevien yksinkertaisten kipsilevyjen päälle sekä kattoon että seinille, riittääkö se sitten? Olen lukenut, että yksi kerros palonkestäviä kipsilevyjä vastaa kahta kerrosta tavallisia kipsilevyjä, joten se olisi ikään kuin kolme kerrosta kipsilevyjä kaikkialla.
Tavalliset kipsilevyt käyvät myös ja tulevat todennäköisesti halvemmaksi kokonaisuutena vaikka kerroksia on enemmän. Lisäksi lasikuitukerros kuluttaa työkaluja ja levyt ovat hieman hankalampia käsitellä (ainakin minulle, joka en ole ammattilainen).

Mutta voit katsoa siinä mainitussa erinomaisessa taulukossa, johon on linkitetty yllä ketjussa, tai katsoa Gyprocin yhtä erinomaisesta mutta kattavammasta käsikirjasta. Tässä on suora linkki paloluokkiin ullakkopalkistot, toiset puupalkistot, sekä innerväggar med standardreglar kyseisestä käsikirjasta.

C
ASZ007 ASZ007 sanoi:
Se varmasti onnistuu, mutta vie paljon tilaa ja rajoittaa tilaa autotallissa, ajattelen. Sitten aion pitää muitakin koneita autotallissa, joten on parempi, että koko autotalli on palosolu.
Eikö nichen ja avoimen hyllyn ero ole vain ovenkarmin syvyydessä, jos akut ovat siinä?
Aiheuttavatko muut koneet myös palo-/räjähdysvaaroja, vai pitäisikö niitä päinvastoin suojata vahingoilta, jos akkujen kanssa tapahtuu jotain?

C Chrzan sanoi:
Tavalliset kipsilevyt käyvät myös ja ovat todennäköisesti halvempia yhteensä, vaikka kerroksia olisikin useampi. Lisäksi lasikuitukerros kuluttaa työkaluja ja levyt ovat hieman hankalampia käsitellä (ainakin minulle, kun en ole ammattilainen).

Mutta voit katsoa yllä olevassa keskustelussa linkitettyä erinomaista taulukkoa, tai tarkistaa Gyprocin yhtä erinomainen mutta kattavampi käsikirja. Tässä on suoralinkki paloluokkiin ullakon välipohjalle, toiset puuvälipohjalle sekä innoväliköt vakiokoolauksilla käsikirjasta.
Kiitos @Chrzan ja @Mikael_L linkistä dokumentteihin!
On erittäin selkeästi kirjoitettu, kuinka toimia.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.