58 785 lukukertaa ·
27 vastausta
59k lukukertaa
27 vastausta
Miten täyttää EI60?
Olen kunnostamassa taloa, josta tulee pienempi vuokratalo, ja paloturvallisuusdokumenttien mukaan jokaisen asunnon on oltava oma palosolu luokassa EI60 vierekkäisiin asuntoihin nähden.
Miten voi saavuttaa EI60 olemassa olevilla seinillä ja katoilla?
Talo on rakennettu pystylaudoilla ja siinä on puupaljeet.
Miten voi saavuttaa EI60 olemassa olevilla seinillä ja katoilla?
Talo on rakennettu pystylaudoilla ja siinä on puupaljeet.
4 kerrosta tavallista kipsiä (2+2) tai 2 kerrosta protect F 15 mm palokipsiä
Kaikkitietävä
· Stockholms län
· 822 viestiä
Se riippuu myös siitä, millainen eristys sinulla on. Jos sinulla on kivivilla seinissä, voi riittää, että nykyinen seinäsi luokitellaan lastulevyksi ja lisäät kummallekin puolelle yhden kerroksen palokipsiä. Palokipsi on kuitenkin kallista. Tein EI60-seinät, kun sisustin ullakkoa. Siellä oli yksi kerros tavallista kipsiä, joten lisäsin kaksi kerrosta lisää tavallista kipsiä ja saavutin silloin EI60:n. Kun on kolme kerrosta kipsiä, ei ole väliä, millainen eristys seinässä on. Katso tämä sivu: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406 Jos olet epävarma siitä, miten sinun pitäisi toimia, voit kysyä henkilöltä, joka on tehnyt palosuojadokumentaation.
Lue tämä huolellisesti, täältä löydät erittäin paljon hyödyllistä tietoa.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/brand_ljud-pdf.923396/
Lopussa on kuvattu lisäysmenetelmä, joka toimii tiettyihin IE-luokkiin asti, jos tyyppirakenteita ei voida käyttää.
Älä unohda, että on myös äänivaatimuksia eri asuntojen välillä, joiden vuoksi sinun täytyy rakentaa.
Ja että paloeristeet eivät koostu ainoastaan seinistä, vaan myös siitä, miten kanavat, ilmanvaihtokanavat, läpiviennit, ikkunat ja ovet ja muusta toimivat paloeristeinä solujen välillä.
Se on varmasti vaativa tehtävä mitoitus ja suunnittelu paloeristeille, jos aiot tehdä kaiken itse, valmistaudu paljon työhön.
https://www.byggahus.se/forum/attachments/brand_ljud-pdf.923396/
Lopussa on kuvattu lisäysmenetelmä, joka toimii tiettyihin IE-luokkiin asti, jos tyyppirakenteita ei voida käyttää.
Älä unohda, että on myös äänivaatimuksia eri asuntojen välillä, joiden vuoksi sinun täytyy rakentaa.
Ja että paloeristeet eivät koostu ainoastaan seinistä, vaan myös siitä, miten kanavat, ilmanvaihtokanavat, läpiviennit, ikkunat ja ovet ja muusta toimivat paloeristeinä solujen välillä.
Se on varmasti vaativa tehtävä mitoitus ja suunnittelu paloeristeille, jos aiot tehdä kaiken itse, valmistaudu paljon työhön.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Nostan ketjua vähän. Olen rakentamassa autotallia rivitalon yhteyteen, joten yksi seinä on taloani vasten. Vaatimuksena on IE60-seinä taloa vasten. Onko kyseessä vain seinä vai koskeeko se myös kattoa, joten pitääkö gyproc-levyjä laittaa ylös asti raakaponttiin tai kaksoisgyproc koko kattoon?
Riittääkö A60 ovi vai pitääkö olla IE60 ovi?
Riittääkö A60 ovi vai pitääkö olla IE60 ovi?
Ensinnäkin toivon, ettet ole kiinnostunut pikaratkaisujen maksimoinnista, vaan olet todella kiinnostunut itsesi ja perheesi omasta turvallisuudesta.
Muuten kysymys on hieman kuin "Voinko korjata turvavyön teipillä niin, ettei katsastus huomaa sitä?"
Jos kysymyksesi kaipaa vielä vastausta, voimme miettiä asiaa hieman lisää.
Ovi:
Ymmärtääkseni A60 on vaihtoehtoinen paloluokitus, jota pidetään vastaavana kuin IE60.
Kannattaa ehkä tarkistaa, sillä osa uusista alueen laeista astui voimaan 2 viikkoa sitten.
Muuten kysymys on hieman kuin "Voinko korjata turvavyön teipillä niin, ettei katsastus huomaa sitä?"
Jos kysymyksesi kaipaa vielä vastausta, voimme miettiä asiaa hieman lisää.
Ovi:
Ymmärtääkseni A60 on vaihtoehtoinen paloluokitus, jota pidetään vastaavana kuin IE60.
Kannattaa ehkä tarkistaa, sillä osa uusista alueen laeista astui voimaan 2 viikkoa sitten.
Totta kai haluan tehdä sen oikein.Mikael_L sanoi:
Ensinnäkin toivon, että et ole kiinnostunut oikoteiden maksimoinnista, vaan olet oikeasti kiinnostunut omasta ja perheesi turvallisuudesta.
Muuten kysymys olisi vähän kuin "Voinko korjata turvavyön teipillä niin, ettei katsastus huomaa sitä?"
Jos kysymykseesi tarvitaan edelleen vastausta, meidän täytyy miettiä vielä vähän lisää.
Ovi:
Ymmärtääkseni A60 on vaihtoehtoinen paloluokitus, joka nähdään vastaavana kuin IE60.
Ehkä kannattaisi tarkistaa, sillä joitain uusia lakeja tälle alueelle astui voimaan 2 viikkoa sitten.
80-90-luvulle asti rakennettiin useita rivitaloja, joissa palokatkonsuojaus "asuntojen" välillä oli vain ylhäällä ullakolle asti, mutta ei ullakon läpi, vaan ullakolla ei ollut lainkaan, tai huono, palosuojaus palokappaleiden välillä (tai pitäisi sanoa yläpuolella).
Tämä on saanut huomiota, koska hyvin monet rivitalot ovat palaneet kokonaan, kun palo on levinnyt uskomattoman nopeasti kylmille ullakoille. Siksi nykyään ullakkotilaankin täytyy luoda sama paloluokitus, ja hyvin monia vanhempia rivitaloja remontoidaan joka vuosi (eli ullakon palokatkoa vahvistetaan).
Mielestäni pitäisi aina pyrkiä toteutukseen, jossa palosuojaus on eheä koko rakennuksessa, jossa palokappaleet kohtaavat, mutta myös jos on muita syitä vahvistetun palosuojauksen käyttämiseen, vaikka se ei olisi lain, piirustuksen tai vaatimuksen mukainen oikea palokappale.
En kuitenkaan osaa osoittaa mitään sääntöä tai lakia, joka vaatisi palokatkon ulottuvan yläkattoon asti, enkä jaksa alkaa etsimään (tämä ei ole minun ongelmani yksinkertaisesti).
Olen kuitenkin melko varma, ettei tarvitse levyttää raakalaudan alapintaa. En ole koskaan nähnyt sellaista toteutusta, ja olen kuitenkin ollut monissa taloissa huseeraamassa. Ulkokattona on yleensä peltiä, tiiliä, betonilaattoja tai jotain vastaavaa, joka luo kohtuullisen palonkestävyyden, itse asiassa myös huopakatto ja bitumikatto luovat tietyn palonkestävyyden (koska ne hidastavat palokaasujen läpäisyä jonkin aikaa).
Ajattelen myös, että voi tehdä toimenpiteitä, jotka ylittävät minimivaatimukset, esimerkiksi olin tarkka tehdessäni autotallin seinän naapurin tonttia vasten, jotta se täyttäisi paloteknisen luokan, olisi se voinut olla 2 metriä toisesta rakennuksesta, jos sekin täyttäisi saman paloteknisen luokan (ja se ei ollut vaikeaa, seinän rakenne oli riittävä jo sellaisena, kuin olin ajatellut sen, minun täytyi vain ottaa huomioon ikkunapinta-ala, jos halusin välttää kalliit erikoisikkunat). Tämä ei ollut mikään vaatimus kohdalleni, mutta koska autotalli oli metrin päässä tontinrajasta, ja tuolloin rakentamattomalla naapuritontilla voisi myös sijoittaa autotallin metrin päähän tontinrajasta, ilman että olisin pilannut tai vaikeuttanut heidän mahdollisuuksiaan siihen.
Tämä on saanut huomiota, koska hyvin monet rivitalot ovat palaneet kokonaan, kun palo on levinnyt uskomattoman nopeasti kylmille ullakoille. Siksi nykyään ullakkotilaankin täytyy luoda sama paloluokitus, ja hyvin monia vanhempia rivitaloja remontoidaan joka vuosi (eli ullakon palokatkoa vahvistetaan).
Mielestäni pitäisi aina pyrkiä toteutukseen, jossa palosuojaus on eheä koko rakennuksessa, jossa palokappaleet kohtaavat, mutta myös jos on muita syitä vahvistetun palosuojauksen käyttämiseen, vaikka se ei olisi lain, piirustuksen tai vaatimuksen mukainen oikea palokappale.
En kuitenkaan osaa osoittaa mitään sääntöä tai lakia, joka vaatisi palokatkon ulottuvan yläkattoon asti, enkä jaksa alkaa etsimään (tämä ei ole minun ongelmani yksinkertaisesti).
Olen kuitenkin melko varma, ettei tarvitse levyttää raakalaudan alapintaa. En ole koskaan nähnyt sellaista toteutusta, ja olen kuitenkin ollut monissa taloissa huseeraamassa. Ulkokattona on yleensä peltiä, tiiliä, betonilaattoja tai jotain vastaavaa, joka luo kohtuullisen palonkestävyyden, itse asiassa myös huopakatto ja bitumikatto luovat tietyn palonkestävyyden (koska ne hidastavat palokaasujen läpäisyä jonkin aikaa).
Ajattelen myös, että voi tehdä toimenpiteitä, jotka ylittävät minimivaatimukset, esimerkiksi olin tarkka tehdessäni autotallin seinän naapurin tonttia vasten, jotta se täyttäisi paloteknisen luokan, olisi se voinut olla 2 metriä toisesta rakennuksesta, jos sekin täyttäisi saman paloteknisen luokan (ja se ei ollut vaikeaa, seinän rakenne oli riittävä jo sellaisena, kuin olin ajatellut sen, minun täytyi vain ottaa huomioon ikkunapinta-ala, jos halusin välttää kalliit erikoisikkunat). Tämä ei ollut mikään vaatimus kohdalleni, mutta koska autotalli oli metrin päässä tontinrajasta, ja tuolloin rakentamattomalla naapuritontilla voisi myös sijoittaa autotallin metrin päähän tontinrajasta, ilman että olisin pilannut tai vaikeuttanut heidän mahdollisuuksiaan siihen.
Kiitos. Hankin EI60 oven ja laitan kaksoiskipsilevyn molemmille puolin seinää. Kuitenkin puolet autotallista on hankalaa, koska se rajoittuu kylpyhuoneeseen, enkä halua purkaa sitä seinää. Ehkä laitankin kolme kerrosta kipsilevyä?Mikael_L sanoi:
80–90-luvulle asti rakennettiin useita rivitaloja, joissa palosolun raja "asuntojen" välillä ulottui vain ylös ullakolle, mutta ei ullakon läpi, ja ullakolla ei ollut lainkaan, tai huono, palosuojaus palosolujen välillä (tai pitäisikö sanoa yllä).
Tämä huomattiin, kun hyvin monet rivitalot paloivat kokonaan, koska palo levisi uskomattoman nopeasti kattoullakon kautta.
Siksi tänä päivänä ullakkotilojen kautta on oltava samanlainen paloluokka, ja joka vuosi monet vanhemmat rivitalot uusitaan (eli saavat vahvistetun palosolurajan ullakolla).
Mielestäni pitäisi aina pyrkiä toteutukseen, jossa palosuojaus on ehjä koko rakennuksen rungossa eri palosolujen kohdatessa, mutta myös jos on muita syitä vahvistaa palosuojausta, vaikka se ei välttämättä olisi lain, piirustuksen tai vaatimuksen mukainen, oikea palosolu.
En tosin voi osoittaa mitään sääntöä tai lakia, joka osoittaisi, että palosolurajan on mentävä ulkokattoon asti, enkä jaksa alkaa etsiä (se ei ole minun ongelmani yksinkertaisesti).
Olen kuitenkin melko varma, ettei tarvitse kipsilevyttää aluskatteen alapintaa.
En ole koskaan nähnyt sellaista toteutusta, vaikka olenkin ollut monissa taloissa.
Ulkokattona on normaalisti peltiä, tiiltä, betonitiiliä tai jotain vastaavaa, joka myös luo kohtuullisen palonkestävyyden, itse asiassa myös bitumikatto ja paanu luovat jonkin verran palonkestävyyttä (koska ne estävät palokaasujen kulkeutumisen).
Ajattelen myös, että voi tehdä toimenpiteitä, jotka ylittävät minimi vaatimukset, esimerkiksi olin tarkka siitä, että autotallin seinä naapuritonttia vasten täyttää paloteknisen luokan, että se voisi olla 2 metrin päässä muusta rakennuksesta, jos sekin täyttää saman paloteknisen luokan (eikä se ollut vaikeaa, seinärakenteet olivat riittävät jo niin kuin olin suunnitellut, vain ikkunapinta-alaa piti ottaa huomioon, jos halusin välttää kalliit erikoisikkunat).
Tästä ei ollut minulle mitään vaatimusta, mutta koska autotalli oli 1 metrin päässä tonttirajasta ja silloin rakentamaton naapuritontti voisi myös valita autotallin sijoittamisen 1 metrin päähän tonttirajasta, olematta haitaksi tai vaikeuttamatta heidän mahdollisuuksiaan tähän.
Jos täytät seinän kivivillalla ja sitten on kaksinkertainen kipsilevy molemmin puolin tai yksinkertainen palosuojalevy molemmin puolin, niin sen pitäisi täyttää EI60.
Voit ehkä käyttää vain kaksinkertaista kipsilevyä tai yksinkertaista palosuojalevyä kylpyhuonetta vasten, se on aika lähellä EI60, ja se saattaa olla myös sitä. Tätä seinää ei ole tyypillisenä seinänä.
Onko sinulla kaakeli kylpyhuoneen seinässä?
Se lisää varmasti palonkestävyyttä riittävästi.
Mutta jos sinulla on seurattava vaatimus, voi olla, että "joku" ei tyydy poikkeamaan tyyppirakenteista ...
Voit ehkä käyttää vain kaksinkertaista kipsilevyä tai yksinkertaista palosuojalevyä kylpyhuonetta vasten, se on aika lähellä EI60, ja se saattaa olla myös sitä. Tätä seinää ei ole tyypillisenä seinänä.
Onko sinulla kaakeli kylpyhuoneen seinässä?
Se lisää varmasti palonkestävyyttä riittävästi.
Mutta jos sinulla on seurattava vaatimus, voi olla, että "joku" ei tyydy poikkeamaan tyyppirakenteista ...
valitettavasti siellä on vesieristysmatto. Laitan kaksinkertaiset kipsilevyt ja kivivillaa sinne, missä sitä voi sovittaa. Sitten käytän jotain palonsuojatiivistysmassaa läpivienneissä.Mikael_L sanoi:
Jos täytät seinän kivivillaeristyksellä ja sitten on kaksinkertaiset kipsilevyt molemmilla puolilla tai yksinkertaiset palonsuojakipsilevyt molemmilla puolilla, sen pitäisi täyttää EI60.
Voit ehkä käyttää pelkästään kaksinkertaiset kipsilevyt tai yksinkertaiset palonsuojakipsilevyt kylpyhuonetta vasten, se on aika lähellä EI60, ja ehkä se riittääkin. Sellaista seinää ei ole tyyppiseinänä.
Onko sinulla kaakeleita kylpyhuoneen seinällä?
Se varmasti lisää palonkestävyyttä riittävästi.
Mutta jos sinulla on jokin vaatimus noudatettavana, ehkä "joku" ei tyydy poikkeamiin tyyppirakenteista ...
Voit valita suorittaa palotoimenpiteet yhdeltä puolelta. Nyrkkisääntö, joka koskee kipsiä suurilta valmistajilta, on se, että 13 mm standardikipsi tarjoaa 15 minuutin palonkestävyyden. Palokipsi 15 mm tarjoaa 30 minuuttia.
Joten 2 kerrosta palokipsiä autotallissa tai 4 kerrosta standardikipsiä, ja olet valmis.
Riippuen siitä, miltä katto näyttää, joudut todennäköisesti kipsaamaan sen myös, vaihtoehtoisesti vintin seinän ja 600 mm ponttilaudasta.
Joten 2 kerrosta palokipsiä autotallissa tai 4 kerrosta standardikipsiä, ja olet valmis.
Riippuen siitä, miltä katto näyttää, joudut todennäköisesti kipsaamaan sen myös, vaihtoehtoisesti vintin seinän ja 600 mm ponttilaudasta.
Matti_75 sanoi:
Voit valita suorittaa palotoimenpiteet yhdeltä puolelta. Ohje sellaisten suurten valmistajien kipsilevyille on, että standardikipsi 13mm kestää paloa 15 minuuttia. Palokipsi 15mm kestää 30 minuuttia. Joten 2 kerrosta palokipsiä autotallissa tai 4 kerrosta standardikipsiä ja olet valmis. Riippuen siitä, miltä katto näyttää, joudut ehkä kipsaamaan senkin tai vaihtoehtoisesti seinän ullakolla ja 600 mm raakavuorilautaan.

Rakennusveteraani
· 2 741 viestiä
Olen hieman etääntynyt tästä viime vuosina.
Kuinka paljon se vaikuttaa, jos OSB tai plyfa on yksin- tai kaksinkertaisen kipsilevyn takana?
Kuinka paljon se vaikuttaa, jos OSB tai plyfa on yksin- tai kaksinkertaisen kipsilevyn takana?
Valitettavasti sinun on varmaan verhoiltava sisäkatto. On olemassa vaatimus, että palo ei saa levitä alemmasta katosta. Palokonsultti voi varmasti antaa sinulle oikean vastauksen siitä, miten tämän muotoilet. Tähän liittyy sinun ja perheesi elämä, joten älä kitsastele.R Revoman sanoi: