Hei.

Asun erillisessä paritalossa, joka on rakennettu 1981 Tukholman seudulla. Talo on rakennettu "maavaraiselle laatalle." Miltä tämä rakenne joka tapauksessa näytti vuonna 1981?

Arvaus vähästä, mitä olen nähnyt (enkä ole purkanut mitään lattioita), on, että valettuun laattaan näyttäisi olevan kiinnitetty jonkinlaiset lankut/lastulevy tai eristys, mikä nostaa valmiin lattian noin 5-6 cm betonilaatan yläpuolelle. Voiko tämä pitää paikkansa?

Eli pohjimmiltaan mietin, miltä alla olevat parkettilattiani todennäköisesti näyttävät? Useimmissa huoneissa oli aluksi varmaankin muovimatot, ja nämä lienevät yhä parketin alla, mutta entä sitten? Voiko olla, että muovimatot ovat suoraan betonilaatan päällä?

Miltä märkätiloissa näyttää? Onko betonilaatan ja kaakelin/muovimaton välissä lastulevyä, vai onko tasoitekerros valettu suoraan betonilaatan päälle muiden huoneiden tasolle?

Kulkevatko vesiputket (prisolputket) betonilaatan sisällä koko matkan vai sen yläpuolella (jos siellä on jotain laattojen ja lattioiden välissä)?

Arvailkaa/spekuloikaa vapaasti, ja vielä parempi, jos tiedätte.

Kiitos etukäteen.

Ei kukaan, joka on rakentanut tai purkanut mitään vastaavaa?

Meidän talossamme, joka on rakennettu vuonna 83, parketti/matot ovat suoraan betonin päällä. Parketti on muovin ja vaahtomuovin päällä. Voit varmaan tuntea muovimatot, jos ne ovat suoraan betonin päällä, jos astut hieman.

Min kokemukseni on tosin vanhemmista taloista kuin -81, mutta niissä kaikissa putket on vedetty laattaan, olen löytänyt ne joskus kun olen piikannut lattiaa :)

Taloissa, jotka asennettiin varhain 80-luvulla, käytettiin kahta vaihtoehtoa.
1. Levy, jossa on valettuja prisol-putkia, lastulevystä valmistettu 10 cm liimattu styroksi.
2. Levy, jossa prisol-putket on asennettu 5-7 cm hiekan/kuivalaastin päälle, lastulevystä valmistettu 5 cm liimattu styroksi.
Kylpyhuoneissa käytettiin valamista hienolla laastilla 5 cm styroksin päälle.

Hei
Minulla on talo, joka on rakennettu vuonna 82 (Prefab oli valmistaja). Lattiarakenne näyttää seuraavalta ylhäältä alaspäin.

Matto/Parketti
Lumppapp
22 mm lattiallasta
(mahdollisesti 0,2 mm muovi, en ihan muista, mutta luulen, että oli, se saattoi myös olla styroksin alla)
60 mm styroksieristys
100 mm betonilaatta
300 mm kapillaarikatkoskerros (soraa jossain muodossa)
Sen jälkeen maa soraharjuna.

Ulkoseinien ja kantavan väliseinän alla betonilaatta on paksumpi.

Eteinen/kodinhoitohuone/kylpyhuoneessa on hienobetoni, joka muodostaa kaltevuuden sekä matto tai klinkkeri lastulevyn sijasta. Eristyksen osalta olen hieman epävarma näissä tiloissa. Mutta näissä tiloissa on vesikiertoinen lattialämmitys.

(Voin tarkistaa piirustukset, jos haluat tarkempia tietoja.)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.