Pian aion laittaa lasit paikoilleen puukasvihuoneeseeni. Olen pitkään miettinyt, miten ne saisi pysymään alhaalla liukumatta, mutta kukaan kysymistäni henkilöistä ei ole osannut vastata. Toki voisin laittaa muutaman ruuvin tai vastaavan esteeksi alareunaan, mutta haluaisin mieluummin, että niitä ei näy. Kuten liitetyissä kuvissa. Tietääkö joku, miten lasit kiinnitetään täällä? Riittääkö listan paine? Eihän niitä voi olla liimattu paikalleen, sillä se ei tunnu ajanmukaiselta ratkaisulta. Kiitollinen avusta!
 
  • Kasvihuoneen kulma, jossa lasipaneelit ja puinen kehys näkyvät. Takana punatiiliseinä sekä punottuja tuoleja sisäpuolella.
  • Vit träväxthus med glastak och synliga glaslistor utan synliga fästelement.
Kasvihuoneeni tulee enimmäkseen muistuttamaan alempaa kuvaa, olen myös asentanut levyn (liimattu, mieluiten ei ruuvattu) hammarbandin päälle kuten kuva myös näyttää.
 
Löysin toisen kuvan, tässäkään ei näy mitään "stift" joka pitää lasia alareunassa.
 
Tiivistenauhat sekä ylä- että alapuolelle tekevät työn. Lasia ei saa pitää kiilattuna, muuten se halkeaa heti.
 
  • Tykkään
Davidw
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Tiivistenauhat sekä ylä- että alapuolella hoitavat homman. Lasi ei saa olla kiilattu, muuten se halkeaa heti.
Kumitasselit tarkoitatko? Ja että ne sitten kiinnitetään paikoilleen ruuvaamalla listat?

Onko sinulla suositella jotain erityistä listavaihtoehtoa? Isäni sanoi, että minun pitäisi vain silikonata alapuolelta.
 
Kuvat, jotka olisi pitänyt olla mukana. Huomaa, kuinka ilmanvaihtoaukossa ei näytä olevan mitään tiivistettä, joka painaisi lasia jossain kohtaa. Liimattu?
 
  • Ilmaventtiili ilman listaa painamassa lasia vasten, taustalla kaupunkinäkymä ja koristeellinen valaistus sisätilassa.
  • Tuuletusluukku ilman lasia puristavaa listaa. Vaikuttaa siltä, että lasi voisi olla liimattu.
Tavalliset kumitiivistelistat, joissa on suorakulmainen poikkileikkaus ja liimapinta takana. Ei O-profiileja tai vastaavia. Lasi on melko herkkä jännityksille ja sen täytyy pystyä liikkumaan vapaasti. Silikoni toimii varmasti, mutta siitä tulee hankalaa, kun lasilevy pitää vaihtaa. Kaikissa tehtaalla valmistetuissa kasvihuoneissa, jotka olen nähnyt, on jonkinlainen kumilista, johon lasi lepää. Metalli ei koskaan kosketa lasia suoraan.
 
  • Tykkään
Davidw
  • Laddar…
Löysin tällaisen U-kumilistan. Se voisi olla ehkä paras. Olen hieman huolissani siitä, että silikoni aiheuttaa jännitteitä (poistamisesta en ole super-huolissani), kun se on täysin jäykkästi liimattu puuhun, joka vaihtelee vuodenaikojen mukaan.
Mitä riskejä näet siinä?
 
  • U-muotoinen musta kumilista, käytetään rakenteissa estämään jännityksiä, kun liimataan joustavista materiaaleista valmistettuihin pintoihin.
Jos voit lisätä sellaisen listan koko lasireunan ympäri, sen täytyy olla täydellinen. Ero liikkeissä lasin ja esimerkiksi puun välillä on merkittävä ja ongelmien lähde. Minun appivanhemmillani oli kasvihuone, jossa toisella puolella lasi pysyi paikoillaan metalliset clipsit avulla. Vuodet mittaan minun täytyi varmaan vaihtaa jokaista ruutua vähintään 2 kertaa. Joten kumilista (tai kaksi), joka pitää lasin paikoillaan kitkan avulla, on turvallisin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.