Aion vaihtaa vanhan navetan katon ja pohdin hieman kondenssisuojan käyttöä.
Tällä hetkellä katossa on:
levyt kattotuolien sisäpuolella.
Sen päällä noin 10 cm eristettä levyjen päällä
Karkeat koolaukset noin CC-100 kattotuolien päällä
Eterniittilevyt kiinnitettynä koolauksiin.
Ajattelin ensin rakentaa standardikaton raakapontilla, huovalla ja ruoteilla, mutta joku vinkkasi, että voisi vain laittaa kondenssisuojamuovia tai vastaavaa pellin alle ja unohtaa sekä raakapontin että huovan. Tämä on kuulemma melko yleinen käytäntö uusilla talousrakennusten katoilla ja säästää tietenkin valtavasti työtä ja myös hieman rahaa. En ole kuitenkaan koskaan käyttänyt tätä tekniikkaa, enkä ole löytänyt netistä mitään opettavaista kuvausta siitä kuten tein vaihtaessani tavallista kattoa viime vuonna. Olen kuitenkin saanut kotiin "vahvistettua foliota", joka olisi valmistettu tätä tarkoitusta varten, ja mietin ensisijaisesti seuraavaa:
Pitäisikö minun laittaa folio kattotuolien päälle ja sitten koolata peltiä varten, vai pitäisikö minun laittaa folio koolausten päälle suoraan pellin alle?
Miten käsitellään räystästä? Käännänkö folion ympäri pohjassa vai jätänkö sen roikkumaan yhtä pitkäksi kuin pelti?
Pitäisikö naulata vapaasti vai olla tarkkana kiinnittämään vain päällekkäisyyksien kohdalle?
Kastuvatko foliosta "märäksi" pellin kondenssin vuoksi ja jäävätkö se kosteana liinana puun päälle? Vai onko se niin tiivis, että on vaara eläinten kosteuden kondensoitumiselle alapuolelle? Molemmat vaihtoehdot tuntuvat huonoilta...