11 208 lukukertaa ·
26 vastausta
11k lukukertaa
26 vastausta
Mitä on hyvä käyttää shimsinä
@C.Lundin En ole ajatellut järjestää sitä itse. Minulla on kirvesmies, jonka toivottavasti hoitaa sen (ne, jotka asensivat talon), joko minun tai perustusyrittäjän palkkaamana.
Mutta koska luottamukseni rakentajiin on nyt jossain nollan alapuolella aiemmin mainitun perustusyrittäjän vuoksi, haluan tietää tarkalleen miten se tehdään ennen kuin kukaan laittaa tunkkia talon alle.
On kuitenkin sanottava, että kirvesmiehet vaikuttavat tarkoilta ja perusteellisilta, mutta he eivät ole tehneet juuri tätä aikaisemmin, ja siksi kysyn tätä tällä erinomaisella foorumilla.
Mitä ongelmia voin odottaa, paitsi halkeilevia pintakerroksia?
Kiitos sitoutumisesta tähän asti.
Mutta koska luottamukseni rakentajiin on nyt jossain nollan alapuolella aiemmin mainitun perustusyrittäjän vuoksi, haluan tietää tarkalleen miten se tehdään ennen kuin kukaan laittaa tunkkia talon alle.
On kuitenkin sanottava, että kirvesmiehet vaikuttavat tarkoilta ja perusteellisilta, mutta he eivät ole tehneet juuri tätä aikaisemmin, ja siksi kysyn tätä tällä erinomaisella foorumilla.
Mitä ongelmia voin odottaa, paitsi halkeilevia pintakerroksia?
Kiitos sitoutumisesta tähän asti.
Vakavasti ottaen pidän puuseppien virhettä vakavampana. Ettei perustuslevy ole tasainen, vaan korkeintaan 16 mm vinossa, ei ole hyvä asia, mutta ei täysin epätavallista eikä huomionarvoista.
Sen sijaan, että puusepät ovat pystyttäneet koko talon tarkistamatta perustusta ja tue päältä sekä tarkistamatta, että lattiarakenteet ja seinät ovat suorassa, on huomattavasti pahempi.
Lisäksi seinät tuskin ovat enempää kallistuneet kuin sallittu raja 16 mm korkeuseron vuoksi koko talon pituudella. Kulmavirhe tuon korkeuseron vuoksi on vain muutamia millimetrejä 2,5 metrin seinässä.
Sen sijaan, että puusepät ovat pystyttäneet koko talon tarkistamatta perustusta ja tue päältä sekä tarkistamatta, että lattiarakenteet ja seinät ovat suorassa, on huomattavasti pahempi.
Lisäksi seinät tuskin ovat enempää kallistuneet kuin sallittu raja 16 mm korkeuseron vuoksi koko talon pituudella. Kulmavirhe tuon korkeuseron vuoksi on vain muutamia millimetrejä 2,5 metrin seinässä.
@falkn En ole ihan samaa mieltä.
Puusepät työskentelevät tehtaassa Hjältevadissa ja olettavat, että perustuksella on +- 3mm toleranssi, mikä on selvästi merkitty perustussuunnitelmaan. Alakerta tulee kahdessa isossa osassa (13.5x4.2 metriä) ja asetetaan nosturilla perustukselle. Osilla on alapohja, välipohja, ulkoseinät, sisäseinät, sähkö ja vesi, kun ne saapuvat.
Toisen päädyn kulmien välillä on eroa 16mm (tai 17mm) (7.6 metriä). Kuitenkin pahimmassa kohdassa 2.5m matkalla on 11mm kallistus (siellä kalja vierii pois jos se kaatuu).
Ulkoseinän kallistuksen osalta mielestäni se selittyy perustuksen/lattian kallistuksella. Suunnilleen talon keskeltä yhdelle pitkälle sivulle (3.6 metriä) on 10mm ero. Seinän korkeudella (2.5 metriä) se tekee 7mm (10/3.6*2.5), mikä on hieman vähemmän kuin mittaamani kallistus (10mm), mutta enemmän kuin AMA sallii (5mm).
Puusepät työskentelevät tehtaassa Hjältevadissa ja olettavat, että perustuksella on +- 3mm toleranssi, mikä on selvästi merkitty perustussuunnitelmaan. Alakerta tulee kahdessa isossa osassa (13.5x4.2 metriä) ja asetetaan nosturilla perustukselle. Osilla on alapohja, välipohja, ulkoseinät, sisäseinät, sähkö ja vesi, kun ne saapuvat.
Toisen päädyn kulmien välillä on eroa 16mm (tai 17mm) (7.6 metriä). Kuitenkin pahimmassa kohdassa 2.5m matkalla on 11mm kallistus (siellä kalja vierii pois jos se kaatuu).
Ulkoseinän kallistuksen osalta mielestäni se selittyy perustuksen/lattian kallistuksella. Suunnilleen talon keskeltä yhdelle pitkälle sivulle (3.6 metriä) on 10mm ero. Seinän korkeudella (2.5 metriä) se tekee 7mm (10/3.6*2.5), mikä on hieman vähemmän kuin mittaamani kallistus (10mm), mutta enemmän kuin AMA sallii (5mm).
Vakavasti otettava snickare tarkistaa tietenkin tämän ennen asennusta. Samoin kun asennamme rungot (betoni) töissä. Tarkistetaan taso ja kiilataan ylös. Se, että koko talo asennetaan ilman taso- ja pystysuuntien tarkistusta on huomattavan puutteellista. Tehtaalla tai kuljetuksen aikana on voinut tapahtua jotain, mikä vaatii säätöä.frma71 sanoi:
@falkn En ole samaa mieltä.
Snickarna työskentelevät tehtaassa Hjältevadissa ja odottavat, että perusta on toleranssin sisällä +- 3mm, mikä on selvästi merkitty pohjapiirrokseen. Alakerta saapuu kahtena suurena tilana (13,5x4,2 metriä) ja sijoitetaan nosturilla perustalle. Tilat sisältävät pohjapalkiston, välipalkiston, ulkoseinät, sisäseinät, sähkö- ja vesijärjestelmän saapuessaan.
Kulman toisessa päässä (7,6 metrin) on eroa 16mm (tai 17mm). Kuitenkin pahimmassa paikassa se kallistuu 11mm 2,5 metriin (joten siellä olut vierii pois, jos se kaatuu).
Ulkoseinän kallistuksesta minun käsitykseni mukaan se johtuu perustuksen/lattian kallistuksesta. Suunnilleen talon keskeltä toiseen pitkään sivuun (3,6 metriä) on eroa 10mm. Seinän korkeudella (2,5 metriä) se tekee 7mm (10/3,6*2,5), mikä on hieman vähemmän kuin mittaamani kallistus (10mm), mutta enemmän kuin AMA sallii (5mm).
Tee miten haluat, mutta olisin jättänyt tämän asian, jos olisin sinä. Uskon, että sinulla on vaikeuksia pitää perustustyöhön ryhtynyt henkilö vastuussa tässä tilanteessa.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 021 viestiä
Ei vaikka perusta on mitä on, vastuu on täysin niillä, jotka ovat talon perustalle asettaneet eivätkä mitanneet ja tukeneet ennen. 16mm ei ole paljon, jos katsoo vain valua sinänsä.
En ole samaa mieltä.
Perustussuunnitelma, joka on sopimuksemme perusta, määrittää +- 3 mm toleranssiksi. Se ei ole mitä he ovat toimittaneet. Ymmärtääkseni KTjL koskee myös perustusyrittäjiä
Sen lisäksi hän on jättänyt mittauspöytäkirjan talotoimittajalle, joka ilmeisesti ei vastaa todellisuutta, mikä on hyvin lähellä väärää todistamista.
Millä perusteella voin pitää talotoimittajaa vastuullisena tästä, kun tarjoamani perustuksen (perustustoimittajani kautta) ilmeisesti ei täytä heidän vaatimuksiaan?
Perustussuunnitelma, joka on sopimuksemme perusta, määrittää +- 3 mm toleranssiksi. Se ei ole mitä he ovat toimittaneet. Ymmärtääkseni KTjL koskee myös perustusyrittäjiä
Sen lisäksi hän on jättänyt mittauspöytäkirjan talotoimittajalle, joka ilmeisesti ei vastaa todellisuutta, mikä on hyvin lähellä väärää todistamista.
Millä perusteella voin pitää talotoimittajaa vastuullisena tästä, kun tarjoamani perustuksen (perustustoimittajani kautta) ilmeisesti ei täytä heidän vaatimuksiaan?
Jäsen
· Västernorrland
· 12 021 viestiä
Toki voit väittää, että he ovat valaneet väärin sopimuksen mukaan, mutta niiden, jotka asettivat talorungon sinne, ei olisi koskaan pitänyt jatkaa rakennustyötä. Muutenhan se menee niin, että autolakkaaja lakkaa auton suurilla ruosteaukoilla, koska hänelle on kerrottu, että kaikki ruoste on korjattu.
@Stefan1972 Varmasti voi pitää sitä epäammattimaisena ja minäkin haluaisin mielelläni laittaa talotoimittajan seinää vasten, mutta en oikein tiedä millä perusteilla.
He todennäköisesti väittävät saaneensa allekirjoitetun mittauspöytäkirjan, joka todisti, että perustus oli tehty oikein.
He todennäköisesti väittävät saaneensa allekirjoitetun mittauspöytäkirjan, joka todisti, että perustus oli tehty oikein.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 021 viestiä
väittääkö? Ovatko he saaneet sellaisen sitten vai mitä? Itse en tiedä kuinka rutiinit ovat tällaisissa rakennusprojekteissa. Luottaako kaikki toisiinsa ja tekevät mitä heidän pitäisi vai mitä on tapana? Jos rakentaisin talon perustukselle, tuntuisi melkein siltä, että itsesuojeluvaisto olisi niin vahva, että tarkistaisin kaiken, vaikka minulla olisi jonkun toisen vakuuttelu, mutta se olen minä.........
Kirjoitat perustan ja seinät. 16 mm tulee pian, vaikka kaikki on sallitun rajoissa. On enemmän kuin 3 mm levyllä, jos sitä tarkoitat. Sitten on seinän toleranssi riippumatta siitä, onko se nyt muurattu tai valettu. Lisäksi on vielä asennus- ja valmistustoleransseja talontoimittajalta.
@Stefan1972 Kyllä, talotoimittaja on saanut sellaisen protokollan perusurakoitsijalta. Protokolla oli talotoimittajan vaatimus, jonka puolestaan esitin perusurakoitsijalle. Minulla ei ollut kokemusta alasta ennen tätä, joten luotin omavalvontaan, mikä olen nyt tajunnut olevan täysin idioottimaista.
@C.Lundin Se on kellariperusta. Valettujen kellariseinien yläpinnan pitäisi olla +. 3mm spesifikaation mukaan, mutta eroa on 16mm korkeimman ja matalimman kohdan välillä sekä 11mm 2.5m matkalla, jossa se kallistuu eniten. Alakerran lattia (kellariseinien päälle sijoitetun lattiapalkin yläpinta) poikkeaa täsmälleen samoin. Yläkerran lattia seuraa samaa kaavaa, mutta hieman vähemmässä määrin. Ymmärrän, että puutalot liikkuvat, mutta taas kerran, HUSAMA määrittelee uudisrakennuksen suurimmat sallitut poikkeamat.
/Fredrik
@C.Lundin Se on kellariperusta. Valettujen kellariseinien yläpinnan pitäisi olla +. 3mm spesifikaation mukaan, mutta eroa on 16mm korkeimman ja matalimman kohdan välillä sekä 11mm 2.5m matkalla, jossa se kallistuu eniten. Alakerran lattia (kellariseinien päälle sijoitetun lattiapalkin yläpinta) poikkeaa täsmälleen samoin. Yläkerran lattia seuraa samaa kaavaa, mutta hieman vähemmässä määrin. Ymmärrän, että puutalot liikkuvat, mutta taas kerran, HUSAMA määrittelee uudisrakennuksen suurimmat sallitut poikkeamat.
/Fredrik
@Snappahaneklanen Tiedätkö onko kallflytninig ongelma myös kovetteille muoveille kuten epoksi ja polyesteri?
Klikkaa tästä vastataksesi