11 208 lukukertaa ·
26 vastausta
11k lukukertaa
26 vastausta
Mitä on hyvä käyttää shimsinä
Sivu 1 / 2
Hei,
Koska yritys, joka valoi kellarini, oli huolimaton, olen nyt tilanteessa, jossa minun on tasattava taloni, jotta lattian kaltevuus täyttää HUSAMA:n vaatimukset.
Aluspuu on 95 mm leveä ja puuta. Olemme laskeneet, että tarvitaan noin 30 cm shims metriä kohden pitkäaikaiskuormien käsittelemiseksi (ehdotettu lavalevy 10x10 cm joka 30. cm).
Kysymykseni on: Onko olemassa muovisia lavalevyjä, jotka ovat ikääntymisen kestäviä ja kestävät 1.15 MPa pitkäaikaiskuormituksen? Vai pitääkö alkaa höyläämään puutavaraa?
Koska yritys, joka valoi kellarini, oli huolimaton, olen nyt tilanteessa, jossa minun on tasattava taloni, jotta lattian kaltevuus täyttää HUSAMA:n vaatimukset.
Aluspuu on 95 mm leveä ja puuta. Olemme laskeneet, että tarvitaan noin 30 cm shims metriä kohden pitkäaikaiskuormien käsittelemiseksi (ehdotettu lavalevy 10x10 cm joka 30. cm).
Kysymykseni on: Onko olemassa muovisia lavalevyjä, jotka ovat ikääntymisen kestäviä ja kestävät 1.15 MPa pitkäaikaiskuormituksen? Vai pitääkö alkaa höyläämään puutavaraa?
Jäsen
· Västernorrland
· 12 021 viestiä
Eikö ole mahdollista tehdä ylimääräistä päällystystä sitten?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 viestiä
Valaminen/tasoitus olisi kyllä ollut paras vaihtoehto. Mutta jos aiomme päästä valamaan/tasoittamaan, meidän on nostettava taloa paljon korkeammalle kuin sen lopullinen asema jotta pääsisimme käsiksi. Ja silloin kasvaa riski, että meidän upouusi kylpyhuone (klinkkeri/laatot) täytyy tehdä uudelleen 
Onko olemassa jokin fiksu tapa?
Perustan ongelma on, että siinä on kaksi korkeata osuutta/pistettä, joten koko talo, lukuun ottamatta näitä kahta osaa, pitää nostaa saadaksemme sen tasaiseksi. Kyse on noin ~16 mm.
Ei ole suoraa aikapulaa, en vain näe, miten käytännössä toteutetaan ylivalaminen, mutta otan mielelläni vastaan ehdotuksia.
Onko olemassa jokin fiksu tapa?
Perustan ongelma on, että siinä on kaksi korkeata osuutta/pistettä, joten koko talo, lukuun ottamatta näitä kahta osaa, pitää nostaa saadaksemme sen tasaiseksi. Kyse on noin ~16 mm.
Ei ole suoraa aikapulaa, en vain näe, miten käytännössä toteutetaan ylivalaminen, mutta otan mielelläni vastaan ehdotuksia.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 021 viestiä
jaa, ei käynyt ilmi, että talo on jo rakennettu............Eikö siis ole huomattu kertaakaan rakentamisen aikana, että koko talo seisoo epätasaisella pohjalla?
@Stefan1972 Talo on tilatalo ja se tulee valmiiksi tehtaasta (Hjältevadshus), joten sen nostaminen paikoilleen kesti vain päivän. Huomasin ongelman, kun aloin mitata alakerran lattioita.
Minun olisi tietenkin pitänyt tarkistusmitata perusta ennen talon asennusta, mutta koska perustusurakoitsija jätti mittauspöytäkirjan osana omavalvontaa, jossa kaikki näytti olevan kunnossa, en tehnyt sitä.
@DTanner ok, mutta silloin täytyy varmaan rakentaa jonkinlainen muotti, jotta betoni pysyy seinän päällä. Ja sitten täytyyhän se eristekiskokin saada sinne jotenkin.
Minun olisi tietenkin pitänyt tarkistusmitata perusta ennen talon asennusta, mutta koska perustusurakoitsija jätti mittauspöytäkirjan osana omavalvontaa, jossa kaikki näytti olevan kunnossa, en tehnyt sitä.
@DTanner ok, mutta silloin täytyy varmaan rakentaa jonkinlainen muotti, jotta betoni pysyy seinän päällä. Ja sitten täytyyhän se eristekiskokin saada sinne jotenkin.
Mielestäni se on vielä hieman epäselvää. Onko siis pohjalaatta ja kellarin seinät valettu ja onko talo puurungolla asennettu tämän päälle? Sanot, että ero on 16 mm. Missä? Se on suhteellisen vähän tässä yhteydessä - mikä ongelma oikeastaan on? Onko korkeusero 16 mm valmiilla lattialla?
@C.Lundin Tilanne on nyt se, että kellari on valettu, sekä seinät (Thermomur 350) että laatta. Ja kaksikerroksinen talo seisoo muurilla. Ennen muuttoa talossa on jäljellä hieman tasoite/maalaustöitä, lattia ja keittiö. (joita työstäni parhaillaan).
Valmiin lattian korkeuserot ovat 16 mm (korkeimman ja matalimman pisteen välillä, jotka ovat 7 metrin päässä toisistaan). Pahin paikka on 11 mm 2,5 metrillä, mikä on huomattavasti yli HUSAMA:n toleranssien (L/600, vähintään 8, enintään 20).
Alusvalaminen on ehdottomasti kiinnostavaa, jos sillä on etuja pelkkien palkkien käytön sijaan muurin (sokkeli-eristeen päällä) ja peruspuun välillä. (ja on suunnilleen kohtuullisen hintainen)
Kuten tähän asti pohdin: Pitkäaikainen linjakuormitus talotehtaan mukaan maksimissaan 33 kN/m ja peruspuu kestää leimamispainetta 1,15 MPa näissä olosuhteissa. Tämä tarkoittaa, että minun on oltava laskeutumisalueella 33/1,15 = 287 cm2 metriä kohden, jotta peruspuu kestää kuorman. Peruspuu on 95 mm leveä, joten 3 kpl 10x10 cm palkkia metriä kohden pitäisi riittää. Koska peruspuu on mitoitustekijä, ei ole mitään järkeä, että palkit kestävät huomattavasti enemmän painetta.
Joten alkuperäinen kysymys on, onko olemassa tähän tarkoitukseen sopivia palkkeja?
Valmiin lattian korkeuserot ovat 16 mm (korkeimman ja matalimman pisteen välillä, jotka ovat 7 metrin päässä toisistaan). Pahin paikka on 11 mm 2,5 metrillä, mikä on huomattavasti yli HUSAMA:n toleranssien (L/600, vähintään 8, enintään 20).
Alusvalaminen on ehdottomasti kiinnostavaa, jos sillä on etuja pelkkien palkkien käytön sijaan muurin (sokkeli-eristeen päällä) ja peruspuun välillä. (ja on suunnilleen kohtuullisen hintainen)
Kuten tähän asti pohdin: Pitkäaikainen linjakuormitus talotehtaan mukaan maksimissaan 33 kN/m ja peruspuu kestää leimamispainetta 1,15 MPa näissä olosuhteissa. Tämä tarkoittaa, että minun on oltava laskeutumisalueella 33/1,15 = 287 cm2 metriä kohden, jotta peruspuu kestää kuorman. Peruspuu on 95 mm leveä, joten 3 kpl 10x10 cm palkkia metriä kohden pitäisi riittää. Koska peruspuu on mitoitustekijä, ei ole mitään järkeä, että palkit kestävät huomattavasti enemmän painetta.
Joten alkuperäinen kysymys on, onko olemassa tähän tarkoitukseen sopivia palkkeja?
Paras vastaus
Talon omistaja
· Klagshamn
· 285 viestiä
Muovi ei yleisesti ottaen ole kovin hyvä pitkäaikaisessa kuormituksessa kylmävalumisen vuoksi, sitten tietysti riippuu muovityypistä, jotkut tyypit ovat parempia kuin toiset, mutta riski on olemassa, kun koko taloa ollaan asettamassa sen päälle.
@Snappahaneklanen Ok, kiitos. Nyt 1.15MPa ei tunnu kovin suurelta paineelta, mutta täytyy lukea lisää kylmävirumisesta. Joten teräs tai puu ovat turvallisemmat vaihtoehdot sitten?
Viimeksi muokattu:
Onko tämä todella ongelma? Ymmärrätkö, millaisia ongelmia tämä tuo mukanaan, kuten halkeamia pintakerrokseen ja muuta. Helpoin tapa on varmaan nostaa lattia ja tehdä tasoitemassa sen sijaan.
@falkn Tämä on upouusi talo, johon olen laittanut koko elämäni säästöt. Jos olisin halunnut jotain vinoa ja käyrää, olisin ostanut vanhemman talon. Mielestäni husama:n toleranssit ovat siellä syystä. Eikä kyse ole vain lattioista, myös seinät kallistuvat enemmän kuin HUSAMA sallii tämän vuoksi. Voin elää pintojen uudelleen tekemisen kanssa, mutta olen huolissani laattojen ja vesieristyksen tilanteesta vessassa.
Hän ei ole korjannut yhtäkään noin 20:stä kohdasta, jotka johtivat siihen, että hänen urakkansa hylättiin, ja on alle kaksi viikkoa aikaa uudelleentarkastukseen. Toivon, että pidättämäni rahat riittävät tämän maksamiseen.
Hän ei ole korjannut yhtäkään noin 20:stä kohdasta, jotka johtivat siihen, että hänen urakkansa hylättiin, ja on alle kaksi viikkoa aikaa uudelleentarkastukseen. Toivon, että pidättämäni rahat riittävät tämän maksamiseen.
Jos ainoa huolesi on lattia, jättäisin sen ehdottomasti ennalleen. 16 mm ei ole mitään koko kerroksessa. Talon nostaminen nyt aiheuttaisi varmasti enemmän ongelmia.
Onhan olemassa AMA, mutta jos aiot hoitaa sen itse, eikö olekaan syytä noudattaa sitä niin tarkasti?
Onhan olemassa AMA, mutta jos aiot hoitaa sen itse, eikö olekaan syytä noudattaa sitä niin tarkasti?