Mikä rakennuslevy tämä on? Onko se masoniittia? Vaikea nähdä, ehkä se on noin 1 cm paksu.

Haluaisin tasoittaa ja maalata ne, mutta ensin ne pitää ottaa alas, onko tuomittu epäonnistumaan ja vain heittää roskiin ja laittaa kipsilevy tai jotain muuta tilalle?

• Seinässä kiinnitetty noin 1 cm paksuinen rakennuslevy, mahdollisesti masoniittia, jossa on naulojen reikiä ja vaurioita pinnassa.
Voisi olla Tretex, onko se hieman pehmeää?
Poista se ja laita OSB+kipsi niin saat hyvän alun.

Joo, pehmeää se on kai, näiden alla on levyjä, jotka luulin olevan tretexiä, ne ovat harmaat ja näyttävät saven ja puun sekoitukselta.

Jokin Träullit-muoto?

Tältä se näyttää

• Vaurioitunut seinäpinta, jossa näkyy putki ja rikkoutunut tapetti.
Tuo beige asia kuvan vasemmalla puolella olevissa suikaleissa näyttää olevan treetex/tretex, mutta oikealla oleva harmaa näyttää olevan sementtisidottuja kuituja, joten se on luultavasti jonkinlainen puuvilla.

Okei, sitten kysymys on mitä minun pitäisi tehdä. Seinä näyttää tältä tänään, tretex, träullit, hirsi, eternitlevyt. Jos revin kaiken pois, ei jää paljonkaan eristystä lukuun ottamatta hirttä.

Uttis sanoi:
Ok, siinä tapauksessa kysymys on, mitä minun pitäisi tehdä. Seinä näyttää tältä tänään, tretex, träullit, hirsi seinä, eternitplattor. Jos poistan kaiken, ei tästä paljoa eristystä jää paitsi hirsien kohdalla.
Yksi idea voisi olla poistaa kaikki materiaali hirsille asti, rakentaa 45x45 runko eristyksen kanssa ja asentaa OSB+gyproc tämän päälle.

Sillä ratkaisulla saat:
Kätevä asennustila sähköjä/VVS:ää varten
Helpomman mukavuuseristyksen
Mahdollisuuden suoristaa mahdollisesti vinot seinät
Hyvä alusta tuleville pintamateriaaleille

Kyllä, se ajatus on ollut mielessä, vaikka se onkin vähän kummallista ikkunoiden ja ovien kohdalla, mutta se on kuitenkin vain noin 25 mm lisää.
Olen melkein päättänyt heittää kolmevanerin pois ja laittaa kipsilevyä tilalle, miksi haluttaisiin OSB-levy taakse, onko se siksi, että olisi jotain mihin ruuvata?

Ikkunat ja ovet verhota helposti pitkäsahatuilla raakalautoilla tai MDF:llä. Näyttää harvoin kummalliselta, kun on valmis.

Yleisesti suositellaan nykyään kaksinkertaisia levyjä, ja kun OSB:n hinta on sama kuin kipsin sekä että saa juuri sen edun, että jotain voi ruuvata siihen, tuntuu valinta selvältä minun mielestäni laittaa OSB kipsin taakse. Ihannetapauksessa laittaisi oikeaa vaneria kaikkialle, mutta siinä tulee huomattavasti suuremmat kustannukset vastaan. Jätän vaneri+kipsi kosteisiin tiloihin ja keittiöön, ja asetan OSB+kipsi muihin huoneisiin, toimiva kompromissi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.